Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

VIDEO: Žluté auto s pěti koly na Ruzyni hlídá, aby to letadlům neklouzalo

  19:17aktualizováno  19:17
Povrch drah na Letišti Václava Havla kontroluje speciální žluté auto. V zadní části má kvůli tomu páté kolo, které se otáčí jinou rychlostí. Když je led, sníh nebo námraza, dokáže auto se speciálním vybavením zjistit, jak dobře, nebo naopak špatně to na dráze brzdí.

Přistání nebo vzlet letadel může komplikovat namrzlá dráha i přejetý zajíc. Tomu, aby se to nestalo, předcházejí lidé s jedním z pozoruhodných ruzyňských povolání z oddělení řízení provozu ploch.

Na jeho dispečinku nepřetržitě sledují kromě letadlového provozu i počasí. Když je na dráze sníh, led, námraza nebo třeba velká vrstva vody za silného deště, je potřeba zkontrolovat, jak dobře to na dráze brzdí.

K tomu účelu používají dispečeři speciální žluté auto, které pomocí pátého kola měří koeficienty tření na dráze, ze kterých se odvozují brzdící účinky.

Jejich hodnotu oddělení pilotům sděluje na škále od pěti do jedné. Pětky znamenají dobré a jedničky naopak špatné účinky. Když se objeví jedničky, musí se dráha očistit.

„Úklid dráhy zabere zhruba půl hodiny, po tu dobu letadla nemohou přistávat ani odlétat a musí vyčkávat. Po úklidu dráhy se provoz opět obnoví,“ vysvětluje manažer řízení provozu ploch na ruzyňském letišti Jan Kadlec.

Žlutá auta, která měří, jak to letadlům brzdí, jezdí po letišti dvě: saab a Škoda Octavia. Jsou určená na dva typy měření koeficientů tření - provozní neboli zimní a kalibrační, které se provádí kdykoli během roku nezávisle na počasí.

„Při provozním měření se měří koeficienty tření na sněhu, ledu a námraze. Kalibrační měření, tedy pro potřebu údržby, je potřeba dělat v závislosti na hustotě provozu na konkrétní dráze, minimálně však jednou ročně,“ říká Kadlec.

80 let pražského letiště

Například na nejvytíženější dráze ruzyňského letiště, dráze 24, se kalibrační měření provádí jednou za tři měsíce.

„Zjišťujeme tím kondici povrchu samotného, jestli to letadlům nemůže klouzat, například na gumě a podobně,“ vysvětluje.

Zajímavostí je páté měřicí kolo, které se montuje uprostřed zadní nápravy automobilu, a protože má menší průměr než zadní kola vozu, otáčí se jinou rychlostí, a tudíž prokluzuje. Pro provozní měření se používá vysokotlaká pneumatika se vzorkem, která napodobuje příďové kolo letadla, pro kalibrační se používá nízkotlaká s hladkým povrchem.

„Pod měřicí kolo se stříká milimetr vody na dráhu, čímž se simulují ty nejhorší možné podmínky,“ říká Kadlec. Proto je vzadu místo sedadel velká nádrž na vodu, kterou auto dráhy skrápí. Podle výsledků měření se plánuje údržba drah, kdy je potřeba například smýt nánosy gumy obroušené z pneumatik letadel a podobně.

V autě jsou také dva počítače, které celý proces měření řídí. Z počítače lze rovnou z terénu odeslat e-mail s výsledky pracovníkům řízení letového provozu.

Pozor, mrtvá liška na dráze

Kromě měření brzdících účinků dispečeři pravidelně kontrolují a sledují, jestli na drahách nejsou cizí předměty, které by mohly způsobit problém při vzletu nebo přistání letadel, kontrolují také značení či stav zagumování povrchu.

Fotogalerie

„Většinou nacházíme drobnosti, které nemohou být nebezpečné pro letecký provoz, například kousek vypadlé zálivky ze spáry. Pouze výjimečně se stane, že najdeme něco většího, co by při ponechání na dráze mohlo způsobit problém, jako třeba vypadlá součástka z letadla, mrtvé zvíře nebo třeba zapomenuté nářadí na dráze či v prostoru podvozků letadla,“ říká Kadlec.

To se stalo například při známé tragédii v Paříži, když z některého z předcházejících letadel na dráze upadl kus železa. Nadzvukový letoun Concorde ho kolem odrazil do nádrže, odlitek ji prosekl a tryskáč explodoval.

Aby se zabránilo ponechání šroubováku nebo kleští na dráze, existují speciální boxy, ve kterých má každý kus nářadí své místo. Pokud nářadí do boxu mechanici nevrátí, systém nahlásí závadu.

Častější problém, kterému se dá navíc jen těžko zabránit, představují zvířata, která se čas od času vyskytnou na letišti. Jedná se zejména o ptáky, ale Kadlec už na dráze viděl také přejetou lišku nebo zajíce.



Nejčtenější

Strojvedoucí nechal řídit metro dívky ze soutěže, vyšetřuje je policie

Stopovat se v Praze dá i metro

Řídit soupravu pražského metra za plného provozu se povedlo dvěma dívkám, které plnily výzvu v cestovatelské soutěži....

Slavia - Kyjev 1:1, domácí prohrávali, v nastavení srovnal Hušbauer

Slávista Josef Hušbauer se běží radovat, právě proměnil penaltu proti Dynamu...

Infarktový závěr, minuty totálního zmaru a pak absolutní euforie. Slavia v úvodním utkání 3. předkola fotbalové Ligy...



Říkal, co máme dělat, hájí dívky řidiče metra. Chtějí se mu osobně omluvit

Strojvedoucí nechal řídit metro dívky ze soutěže, vyšetřuje je policie.

Dvě mladé dívky, které za běžného provozu řídily metro, se za své chování omluvily. A vzkazují, že podle nich k...

Do průvodu Prague Pride se zapojily tisíce lidí. Zábava pokračuje na Letné

Průvod Prague Pride (11. srpna 2018).

Duhovým průvodem v sobotu vyvrcholil festival leseb, gayů, bisexuálů a transsexuálů (LGBT) Prague Pride. Účastníci se...

Dynamo - Slavia 2:0, Liga mistrů je pryč, hosty čeká pohár číslo dvě

Arťom Besedin z Dynama Kyjev překonává slávistického brankáře Ondřeje Koláře v...

Fotbalisté Slavie se do Ligy mistrů neprobojují. V kvalifikaci končí na prvním soupeři, v odvetě 3. předkola na...

Další z rubriky

Na pražském Smíchově se srazily tramvaje, sedm lidí se lehce zranilo

V pražské Plzeňské ulici se srazily dvě tramvaje. Doprava je v místě zcela...

Pod nadjezdem do Strahovského tunelu v ulici Plzeňská se srazily dvě tramvaje. Podle předběžných informací je na místě...

Trolejbus mezi Palmovkou a Letňany nejezdí, má rozbité dveře

O první jízdu trolejbusem po Praze po 45 letech byl mezi lidmi velký zájem.

Trolejbus, který od července začal jezdit z pražské Palmovky do Letňan a zpět, od pondělí přerušil provoz. Zřejmě kámen...

V pražské městské dopravě mají přibýt vozy s klimatizací i platby kartou

Nová faceliftovaná tramvaj Škoda ForCity Alfa

Veřejná doprava v Praze je často chválena jako jedna z nejspolehlivějších i nejlevnějších v Evropě. I přes to, že ve...

Provident Financial s.r.o.
Specialista péče o zákazníky v terénu

Provident Financial s.r.o.
Praha, Jihočeský kraj, Jihomoravský kraj, Karlovarský kraj, Královéhradecký kraj, Liberecký kraj, Moravskoslezský kraj, Olomoucký kraj, Pardubický kraj, Plzeňský kraj, Středočeský kraj, Ústecký kraj, Kraj Vysočina, Zlínský kraj

Najdete na iDNES.cz