S profesionálním teploměrem redaktor zjistil, že zatímco venkovní teplota dosáhla během středeční čtvrté odpolední 33,2 stupně, v tramvaji bylo "jen" 32,5 stupně.
Výsledky měření |
I přes naměřenou nižší teplotu bylo ale cestování v přehřáté tramvaji "za trest". Ostatně unavené a zpocené obličeje mnohých cestujících byly víc než výmluvné.
"Pocitová teplota vzduchu je teplota, jak se opravdu cítíme. V letních měsících ji výrazně zvyšuje vlhkost vzduchu a na základě vzorce se potom přepočítává a většinou bývá vyšší až o dva tři stupně než teplota vzduchu naměřená na teploměru," vysvětlila meteoroložka Dagmar Honsová z Meteopressu, která redaktora Metra měřičem vybavila.
V metru bylo o devět stupňů méně
Také středu jako den vhodný na měření navrhla právě Honsová. Teploty totiž podle předpovědí měly přesáhnout 32 stupňů a největší horko se mělo ve vyhřátých vozech držet právě mezi třetí a pátou hodinou. V tuto dobu měly být vozy MHD "nejrozpálenější".
Čidlo snímající teploty mělo být ve výšce dva metry nad zemí a měření jsme vždy pětkrát zopakovali. V tramvaji mezi Arbesovým náměstím a Smíchovským nádražím dosáhla nejvyšší teplota 32,5 °C.
"Je velmi zvláštní výsledek měření. Vysvětluji si to pouze tím, že souprava MHD vyjela právě z depa nebo v ní bylo intenzivně větráno a docházelo k výměně vzduchu. Jinak bývá teplota v uzavřených prostorách až o čtyři stupně vyšší než venku," okomentovala Honsová.
Přivítali byste v pražských tramvajích a autobusech klimatizaci?
Po tramvaji pak došlo na prostory metra. Bylo jasné, že teplota oproti venku klesne. Podle našeho měřiče skoro o devět stupňů na 24,3 stupně. Podobná teplota pak panovala také ve vagonech. Venku jsme o chvíli předtím naměřili 33,2 stupňů.
Ve vagonu metra mezi stanicí Anděl a Můstek bylo 24,8 stupňů. Přízemní teplota, měřena pět centimetrů nad zemí, byla 25,2 °C.
Naposledy jsme měřili v autobuse. To se již blížila pátá odpolední a teplota venku klesla pod třicet. Ještě v 16:50 byla teplota v autobuse městské hromadné dopravy 31,9 °C. Venkovní teplota byla o dva stupně níž. Měření ukázalo, že v autobusech by se větší okénka nebo klimatizace hodila.