Přesný termín zahájení stavby není ale zatím jasný. Podnik s bankami již absolvoval první jednání, zatím s nimi ale neřešil konkrétní strukturu financování.
„Právě z těchto jednání víme, že žádost a schvalovací proces je záležitost minimálně na jeden rok. Podmínka vyjednávání s bankami je souhlas pražského zastupitelstva. To znamená jasná deklarace, že Praha metro D chce,“ napsal v SMS zprávě generální ředitel DPP Petr Witowski.
Na včerejším jednání magistrátního výboru pro dopravu náměstek primátora Adam Scheinherr (Praha Sobě) řekl, že město svým rozhodnutím bude garantovat financování stavby metra, nikoliv, že by ji samo platilo.
„My neříkáme, že v první fázi stavbu ze 100 procent pokryjeme, i když jsme toho schopni. Po vyjednávání s EIB se bude vědět víc,“ řekl Scheinherr.
Konkrétní návrh finančního krytí stavby by měl do konce letošního roku Scheinherr spolu s náměstkem primátora pro finance Pavlem Vyhnánkem (Praha Sobě) předložit pražským zastupitelům. Garance krytí financování metra ze strany města je důležitá hlavně pro DPP. Ten bez ní totiž nemůže vstoupit do jednání s bankami. Sám o sobě si nemůže dovolit podobnou investici krýt ze svého rozpočtu.
Podle kampaně mělo být metro D zprovozněno už v roce 2020:
Po dostavbě prvního úseku by následně metro mělo vést až do Písnice a v poslední fázi z Pankráce na náměstí Míru. Celková předpokládaná cena za celé metro D je podle letošní aktualizace 97,79 miliardy korun a investorem je DPP.
Zastupitelé dnes rovněž schválili garanci financování stavby. Peníze na ni bude dopravní podnik (DPP) shánět u Evropské investiční banky (EIB) i komerčních bank. Město chce rovněž jednat o podpoře státu.
Cenu stavby kritizuje opozice. Například podle opozičního ANO se předpokládaná cena v posledních letech neúměrně zvýšila. Jako příklad uvedli stavbu metra v bulharské Sofii, která v podobném rozsahu stála mnohem méně.
„Výstavbu metra D dlouhodobě podporujeme, už předchozí koalice pod vedením ANO začala soutěžit geologický průzkum, kterým se teď chlubí primátor a vydává ho za faktické zahájení výstavby linky D. Teď by se měl ale hlavě snažit vysvětlit, jak je možné, že cena za tři roky narostla o 100 procent,“ říká místopředseda klubu ANO Ondřej Prokop.
Witowski a Scheinherr námitky odmítli. Podle náměstka má vliv na cenu jak inflace, tak zdražení stavebních prací. Witowski pak zase řekl, že při zlevnění by Praha polevila v nastavených standardech. V Sofii se podle něj navíc jedná spíše o tramvaj, která jezdí v tunelech, než o metro.
„My se (s cenou) nepohybujeme mimo šachovnici, řečeno cimrmanovsky,“ řekl Witowski.
DPP dokončil loni v létě část geologického průzkumu na Pankráci, celý průzkum bude hotov letos v září. Metro D v první fázi spojí Pankrác a Písnici. Cenu stavby dnes kritizovali opoziční zastupitelé, podle kterých se předpokládaná cena v posledních letech neúměrně zvýšila.