Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Metro D dotvoří umělci, říká ředitel Metroprojektu David Krása

  10:19aktualizováno  10:19
Přípravy nové trasy metra D i přes komplikace s výkupem pozemků podle ředitele Metroprojektu Davida Krásy stále pokračují.

Vizualizace řešení exteriéru stanice metra Nádraží Krč na trase D (koncepce řešení dokumentace pro územní rozhodnutí 12/2011). | foto: Metroprojekt Praha, novemetro.czMetro.cz

Jaké bude déčko?
Modré. Zkompletujeme základní barvy. Na éčko se Praha nechystá.

Fotogalerie

Jak budou stanice vypadat? Petice navrhuje architektonickou soutěž.
Hlavní město zadalo v roce 2009 veřejnou soutěží výběr projektanta, včetně architektonického řešení, kterou vyhrál Metroprojekt. Osm autorů, našich architektů, vymyslelo, jak budou stanice fungovat pro cestující a jak budou vypadat. Loni vznikla ve vedení města myšlenka zapojit výtvarníky, naši architekti to vítají. I v nedávné minulosti jsme takové řešení navrhovali pro stanici Prosek. Tradice spolupráce výtvarník – architekt je v Praze dlouhá, na téměř každé ze starších stanic najdete kus umění, tedy výsledek takové spolupráce.

Proč potřebujeme déčko?
Déčko má dva základní účely. První je přivést páteřní kapacitní trasu do míst, kde žije 170 tisíc lidí. Druhý není pro Pražany, ale pro obyvatele regionu na jihu od metropole. Vznikne dopravní terminál pro autobusy, parkoviště P+R. Obrovské množství lidí, které denně dojíždí do Prahy, získá komfortní přestupní místo.

Čím budeme jezdit, bude to lehké metro?
Nikde není řečeno, co je těžké a co lehké metro. Existují i systémy s větším profilem tunelů a těžšími vlaky než v Praze. Pro déčko vychází přepravní poptávka v okamžiku zprovoznění zhruba na polovinu cestujících oproti céčku. Mohli bychom navrhnout lehčí systém. Ale i na trase C původně jezdily vlaky se třemi vozy po pěti a více minutách. Takže i na déčku navrhujeme přepravní kapacitu srovnatelnou s ostatními linkami. Považuji za jisté, že kolem déčka nastane rychlý urbanistický rozvoj a kapacita se postupně naplní.

A bude je řídit člověk?
V roce 2010 jsme jako nový prvek navrhli automatický dopravní systém – vlaky bez strojvedoucího. Pak prošel návrh několika úspornými změnami, lze říct až kotrmelci, ale nakonec platí původní návrh vlaků bez strojvůdce s oddělovacími bezpečnostními stěnami mezi nástupištěm a kolejí. Podobné systémy jsou dnes již běžné všude, kde staví novou nezávislou linku. Stanice budou stejně dlouhé jako na céčku, stejně vysoká nástupiště, stejné napájení. To umožní, aby třeba souprava z áčka mohla dojet do písnického depa třeba na nějakou speciální opravu. Nový systém může být i impulzem pro modernizaci ostatních linek.

Co bude s déčkem

  • Magistrát přerušil na osmnáct měsíců stavební řízení na trasu D.
  • Podle Prahy bylo řízení přerušeno z důvodu doložení některých informací týkajících se vlastnických vztahů.
  • Trasa metra zasahuje přes 800 pozemků. Z toho je necelá polovina ve vlastnictví města a zhruba 450 pozemků ve vlastnictví právnických a fyzických osob určených jak pro trvalý, tak i dočasný zábor stavbou. Trvalým záborem, a tím tedy i potřebou vykoupit, je z těchto pozemků dotčeno cca 230.
  • Na výkupu dalších pozemků se intenzivně pracuje a řeší se i požadavky vlastníků na směny pozemků.
  • Trasa D bude pravděpodobně poslední linkou metra. V Praze už dnes není další oblast, kam by se vyplatilo vést novou trasu metra.
  • Odhad na trasu z náměstí Míru do Písnice se odhadují na 50 miliard korun. Město chce na projekt získat až 10 miliard od EU.

Kudy povede déčko?
První etapa déčka povede z Pankráce na jih, do Písnice. Dočasným problémem bude přestup na céčko. Ten je sice dimenzován tak, aby se tam všichni vešli, ale je víc než potřebné, aby se brzo začalo stavět pokračování na náměstí Míru. I pro tento úsek je už vydáno pravomocné územní rozhodnutí. Nová stanice oživí trochu ospalé náměstí Bratří Synků, přestup na áčko bude na náměstí Míru, pod Sázavskou ulicí. Je zase plánován tak, aby cestující mohli přestupovat nejen na áčko, ale i na tři tramvajové trasy ve Francouzské, Korunní a Vinohradské.

Kam bude pokračovat?
V úvahách je pokračování směr Hlavní nádraží, náměstí Republiky a s případnou další etapou na Žižkov. Déčko může pokračovat i na jih, i když asi ne jako metro. Na Nových Dvorech je počítáno s možnou odbočkou do Modřan.

Připravujete i podklady pro případné vyvlastnění?
Připravujeme. Metro je veřejně prospěšná stavba a investor na to má právo. Město se s klíčovými vlastníky samozřejmě snaží především dohodnout.

Trasa metra vždycky změní i její okolí. Čekají metropoli nějaké demolice?
Stanice se na povrchu projeví jen minimálně, výstupy budou jednoduché. Problém je pouze v Nuslích, kde bude stanice hned pod povrchem. Zvažujeme budoucnost dvou domů mezi náměstím Bratří Synků a Otakarovou. Existují dvě varianty – vystěhovat, podchytit a zachovat, nebo demolice. O variantě není dosud rozhodnuto. Celý blok by pak měl doplnit nový objekt v Otakarově ulici. Během stavby bude celé náměstí pracemi velmi zasaženo, podobně jako Václavské náměstí během budování trasy A.

Co vznikne na volné ploše u nemocnice Krč?
Zde je potřeba dosáhnout dohody s majiteli pozemků. Bez té se projekt neobejde. Jedna z možností je i dohoda o současné výstavbě stanice a komerčního projektu v těsné návaznosti, takříkajíc při jednom nepořádku.

Autor:



Nejčtenější

Na okraji Prahy havaroval autobus. Tři lidé zemřeli, zraněných jsou desítky

Tragická nehoda autobusu u Horoměřic (12. ledna 2018)

Tři lidé zemřeli při nehodě linkového autobusu a osobního auta u Horoměřic u Prahy, zraněných je přes čtyři desítky,...

Policie má svědky tragédie u Horoměřic, autobus před srážkou troubil

Tragická nehoda autobusu u Horoměřic

Středočeským policistům se již přihlásili svědci tragické páteční nehody autobusu nedaleko Horoměřic u Prahy. Doufají,...



Autobus u Horoměřic boural na zrádné rovince, která svádí k rychlosti

Tragická nehoda autobusu u Horoměřic (12. ledna 2018)

Tragická nehoda autobusu se třemi mrtvými se stala na rovném úseku, který podle Horoměřických svádí k rychlosti a...

Praha po půlnoci zavřela do odvolání Libeňský most, je v havarijním stavu

Libeňský most v Praze (18.1.2018)

Pražský Libeňský most, který je dlouhodobě v havarijním stavu, se v noci uzavřel pro dopravu tramvajovou a...

Rozhodčího na atletických závodech v hale zasáhla koule, na místě zemřel

Rumunský koulař Andrei Gag připravuje svou ruku na kvalifikaci mistrovství...

V nafukovací hale na pražském Strahově zemřel v sobotu při závodu koulařů zkušený rozhodčí. Zasáhla jej do hrudníku...

Další z rubriky

Najdete na iDNES.cz