Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Metro D možná povede podkopaným Žižkovem, odborníci ale radí jinou trasu

  17:41aktualizováno  17:41
Radnice Prahy 3 a 9 usilují o vedení metra D přes jejich městské části, které čeká velký rozvoj a tramvajová síť je na maximu. Tvůrci nového Metropolitního plánu ale preferují, aby metro D vedlo ze stanice Náměstí Míru přes Hlavní nádraží na Náměstí Republiky.

Vizualizace navrhovaných stanic metra D | foto: Metroprojekt

Přísloví, že jen blbec se spálí dvakrát o stejná kamna, si zastupitelé hlavního města vzali nejspíš k srdci. Alespoň co se týče budování metra D, a proto se už nyní Praha zabývá tím, kudy pojedou vlaky severním prodloužením linky, na které přijde řada až tak za deset let.

„Je třeba rozhodnout, kudy má linka v budoucnosti vést od stanice Náměstí Míru, abychom mohli začít s výkupem potřebných pozemků a nedošlo potom ke zdržení, jako je tomu s trasou do Písnice,“ řekl na úterním jednání magistrátního výboru pro dopravu jeho předseda Matěj Stropnický (Trojkoalice/Zelení).

Podle něj je třeba co nejdříve přijmout usnesení, kudy by se mělo metro od vinohradského náměstí nadále ubírat. V současném územním plánu je totiž trasa „déčka“ zanesena jen v podobě územní rezervy, která se kvůli developerským projektům několikrát měnila.

Současný plán počítá s metrem na Žižkov a následně na Vysočany. Územní dokument by však měl být v roce 2023 nahrazen Metropolitním plánem, který připravuje Institut plánování a rozvoje hl. m. Prahy (IPR).

Jeho tvůrci naopak počítají s tím, že by mělo metro D vést ze stanice Náměstí Míru přes Hlavní nádraží na Náměstí Republiky a tam končit. Což doporučuje analýza institutu z roku 2015, kdy se prověřovala vhodnost budoucího trasování linky na sever od náměstí Míru.

Centrum „déčko“ posílí

„Tím, že povede trasa do centra města, se výrazně zhodnotí prostředky vložené do jižní části metra mezi Písnicí a Náměstím Míru a výrazně se tak uleví trase C i A v centru. Zároveň se zlepší přestup na vlak na hlavním nádraží a bude zajištěn přestup na výhledově připravované nové železniční spojení, které povede tunely pod centrem města,“ uvedl Marek Zděradička, ředitel sekce infrastruktury na IPR.

V úterý však členové dopravního výboru přijali usnesení, které doporučuje, aby se do současného i vznikajícího územního plánu zanesla trasa na Žižkov namísto na náměstí Republiky. Definitivní rozhodnutí je ale na všech zastupitelích, kteří by o tom měli jednat v březnu.

O trasování metra právě tudy usilují radnice Prahy 3 a 9, jejichž zástupci kvitují rozhodnutí výboru. V obou městských částech je řada velkých rozvojových ploch – brownfieldů, které by se měly v budoucnu zastavět bytovými domy a právě metro by pomohlo Žižkov i Vysočany dopravně obsloužit.

Místostarosta Prahy 9 a člen dopravního výboru Marek Doležal (TOP 09) sdělil, že městská část má velké množství brownfieldů, a pokud na nich vznikne bydlení a nastěhují se tam lidé, tak se zdvojnásobí celkový počet obyvatel městské části. Těch je nyní zhruba 56 tisíc. Radní devítky Tomáš Holeček (ODS) ho doplnil návrhem, aby budoucí trasa metra D končila nikoli ve stanici Vysočanská, ale až na Proseku, čímž by se ještě jednou propojila s trasou C.

Po metru volá i Praha 3, která je v podobné situaci, ale čelí nepřízni městských plánovačů. IPR v analýze z roku 2015 říká, že Žižkov metro nepotřebuje, protože by nebylo dostatečně vytížené a tamní obyvatele zvládnou obsloužit tramvaje a autobusy.

Stanice jsou podružné téma

S tím však nesouhlasí místostarostka Prahy 3 Lucie Vítkovská (ODS). „Tramvajová síť, kterou máme, je na maximu kapacity a její další rozvoj je komplikovaný,“ popsala s tím, že městská část se nebrání debatě o tom, na jakých konkrétních místech by vznikly budoucí stanice metra na území
Prahy 3.

Podle Stropnického, který je zastupitelem v Praze 3, nemusí vést všechny linky metra do úplného středu města. Podle něj by bylo i obtížné hloubit nový tunel pod historickým centrem. K tomu by však podle IPR mělo dojít, i kdyby budoucí trasa metra vedla přes Žižkov do Vysočan.

„Současná územní rezerva na trasu na Prahu 3 v platném územním plánu je nevhodná, protože nemá přestup na trasu B, má horší vazbu na vlak a zcela by míjela nové železniční spojení,“ míní Zděradička. Metro D by totiž nemělo společnou stanici s linkou C na hlavním nádraží, ale na druhé straně kolejí poblíž VŠE.

Metro D povede v první etapě ze stanice Depo Písnice na Pankrác, následně se vybuduje spojení do stanice Náměstí Míru, čímž se jih metropole spojí s centrem. Podle odhadů má výstavba vyjít na 50 miliard korun.

Podívejte se, jak by mohla vypadat trasa metra D:


Volby 2018

Volby do obecních zastupitelstev a do Senátu PČR se konají 5. a 6. října. V pátek se volí od 14 do 22 hodin a v sobotu od 8 do 14 hodin.

Komunální volby

V Praze se bude volit do zastupitelstev městských částí a obvodů a současně do zastupitelstva hlavního města Prahy.

Volby do senátu

Ve Středočeském kraji volí do Senátu obvod Mladá Boleslav a Benešov. V Praze se volí v obvodech Praha 2, Praha 4, Praha 8 a Praha 12.



Nejčtenější

Přístroje revizorů nenačítají kupony na Lítačkách, lidé dostávají pokuty

Finální podoba nové čipové karty pro městskou hromadnou dopravu (23.2.2016)

Koupili si kupon na Lítačku, u revizora ale zjistili, že nejde načíst. Cestující bez dokladu o zaplacení tak dostali...

Děti se před školou bojí, rodiče ignorují dopravní předpisy, tvrdí sdružení

Klasická situace před jednou ze základních škol v Praze. Rodiče vezou děti do...

Děti v Praze vozí čím dál častěji do školy jejich rodiče, zjistilo občanské sdružení Pražské matky. Podle něj...



Zásahovka na Benešovsku zadržela gang zlodějů luxusních automobilů

policie, zásahová jednotka, ozbrojenec, ilustrace

Policejní zásahovka šla v pátek do akce brzy ráno. Na silnici mezi Miličínem a Olbramovicemi zadržela šest lidí, kteří...

Betonová hráz kolem Prahy byla umlčena, řopíky se budovaly zbytečně

Osm stovek betonových pevnůstek mělo hájit Prahu před agresí nacistického Německa. Byly také součástí pevnostní linie,...

Slovácko - Slavia 1:3, snadná záležitost a hosté jsou opět v čele ligy

Hráči Slavie se radují z gólu do sítě Slovácka.

Fotbalisté Slavie si hravě poradili se Slováckem a vrátili se po osmém kole na první příčku tabulky nejvyšší soutěže....

Další z rubriky

Staroměstský orloj se spustí po měsících oprav na konci září

Pražský Orloj slaví 600 let.

Staroměstský orloj bude po několikaměsíčních opravách uveden do provozu na svatého Václava, tedy 28. září....

Na Benešovsku se srazilo auto s kamionem, dva lidé zemřeli

Na silnici první třídy u obce Votice na Benešovsku se odpoledne střetlo osobní...

Na silnici první třídy u obce Votice na Benešovsku se odpoledne střetlo osobní auto a kamion, zemřeli dva lidé. Silnice...

Havárie vody brzdí provoz v Uhříněvsi, autobusy jely o hodinu a půl později

Častý obrázek na křižovatce. Kolona aut přijíždějících od Hradce Králové musí...

Kvůli opravám nedělní havárie vody se od rána tvoří v pražské Uhříněvsi kolony. Práce na silnici potrvají až do středy...

Najdete na iDNES.cz