Mobilní Metro.cz

Hrátky bagrů. Staveniště na Národní třídě je níž a níž. Neohrozí to metro v podzemí? | foto: Metro.cz

Národní třída se určitě nepropadne, ujišťuje stavitel

Vydáno 13.09.2012 Metro.cz
Pár desítek metrů nad tubusem metra se činí bagry a náklaďáky. Nemůže se staveniště pod vahou mnohatunových monster propadnout?

Tam, kde ještě nedávno stával starý vestibul stanice metra Národní třída, zeje dnes jen velká díra. Každým dnem se bagry prokousávají staveništěm hloub a hloub směrem k nástupišti, kterým dnes vlaky jen projíždějí.

Návrh vestibulu stanice metra Národní třída.
Návrh vestibulu stanice metra Národní třída.

Nástupiště leží 40 metrů pod zemí

Copa a Národní

Stavba kancelářského a obchodního centra Copa ve Spálené ulici v Praze přijde asi na 3,3 miliardy korun.

  • Multifunkční objekt by měl mít čtyři podzemní a až osm nadzemních podlaží.
  • Kvůli stavbě je od července na dva roky uzavřena stanice metra, což se nelíbilo hlavně vozíčkářům, neboť tato stanice měla díky výtahu jako jedna z mála bezbariérový přístup.
  • Dopravní podnik za rekonstrukci stanice metra zaplatí přes půl miliardy korun.

"Půjdeme do hloubky čtyř podzemních pater," říká Michaela Winklerová ze společnosti CPI Group, která na místě staví multifunkční Copa Centrum. Nástupiště leží skoro čtyřicet metrů pod povrchem.

Jak se ale díra stále prohlubuje, nehrozí, že se zem pod těžkými stroji propadne až k tubusům? Deník Metro se tedy zeptal společnosti Metrostav, která výkopy provádí. Firma totiž už v minulosti řešila nepříjemnost, to když se při ražbě tunelu Blanka propadla část pod povrch Stromovky. Příčinou propadu prý tehdy byla mimořádně nestabilní struktura horninového masivu.

Nic se nepropadne

Podle mluvčího Metrostavu Františka Poláka ale hloubení stavební jámy nad metrem Národní třída nemůže v žádném případě jakkoliv ovlivnit tunely metra. Svědčí pro to prý nejen řada výpočtů, ale i skutečně prováděné práce. "Nad tunely metra jsme ve stejných geologických formacích prováděli hloubené jámy na Můstku i podstatně hlubší jámu vestibulu trasy B na Jungmannově náměstí," ujišťuje mluvčí Polák.

Quadrio (dříve Copa centrum)
Quadrio (dříve Copa centrum)

Metro tady nestaví. Tak proč se svítí?

Přestože stanicí Národní třída od jejího uzavření v červenci metro jen projíždí, je perón dnem i nocí osvětlený.

Je to nutné? A kdo to platí? "Osvětlení celého prostoru nástupiště ve stanici je zatím zapojeno trvale, protože demontáží a následnou demolicí stanoviště dozorčího v úrovni vestibulu zanikla možnost ovládat operativně osvětlení podle potřeb stavby," vysvětluje Aneta Řehková z tiskového oddělení Dopravního podniku.

Od uzavření stanice pro cestující se ve všech osvětlených částech stanice zakryložulové nástupiště, aby se zabránilo jeho poškození, nyní se dokončil návoz materiálu pro kompletní rekonstrukci.

"Provoz osvětlení hradí Dopravní podnik. Nejpozději v příštím týdnu začne demontáž původního osvětlení a prostor bude osvětlován ze stavebních rozvodů stavby," dodala Řehková.

Výtah u zastávky metra Národní třída. Lidé se loučili se zastávkou, uspořádali
Výtah u zastávky metra Národní třída. Lidé se loučili se zastávkou, uspořádali

Metrostav: Blanka i metro musí vydržet

Už od sedmdesátých let zajíždí metro na trase A na Klárově pod Vltavu. Pod dnem řeky vede i metro "béčko" u Palackého náměstí a trasa C dokonce dvakrát – jednou u Štvanice a podruhé u nádraží Holešovice. Jak jsou tyto už letité stavby bezpečné?

Podle mluvčího Metrostavu Františka Poláka jsou dobře navržené a postavené tunely trvanlivá díla. Obnovují totiž původní uložení hornin a tvar tunelu přenáší horninové tlaky do konstrukce rovnoměrně. "Protože je to pod zemí, tak konstrukce nejsou namáhány změnami počasí ani jinými proměnnými vlivy. Kvalitu konstrukcí je přitom možno vizuálně kontrolovat a případné poruchy včas řešit," říká.

To samé platí i pro tunel Blanka, který mezi Trojou a Letnou vede rovněž pod řekou. Tloušťka betonové obezdívky v těchto místech přesahuje čtyřicet centimetrů a je tedy schopná přenést všechny tlaky horniny s vysokou bezpečností.

Bourání povoleno

Část gotických sklepů v místech stanice Národní třída může investor zbourat.

Gotické sklepy objevili archeologové při záchranném výzkumu v roce 2009. Kvůli nálezu se dlouho odkládala i stavba Copa Centra, které buduje firma CPI miliardáře Radovana Vítka spolu se společností podnikatele Sebastiana Pawlowského.

Památkáři chtěli nalézt s investorem dohodu, která by umožnila jejich zachování. Investor by prý přišel pouze o pět parkovacích míst u parkoviště pro 250 automobilů. V červnu ministerstvo kultury s konečnou platností rozhodlo o památkové ochraně části sklepení.

Investor může sklepy pod bývalými domy č. p. 72 a 73 podle památkářů zbourat za předpokladu, že budou odborně zdokumentovány.

Sdílet článek

Komentáře