Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Diskuze

Tvůrci metropolitního plánu čelí výtkám kvůli parkům a novým čtvrtím

Představa městských architektů o vývoji Prahy v následujících desetiletích čelí mnoha výtkám. Nejhlasitějším kritikem návrhu metropolitního plánu, který popisuje možný rozvoj města v budoucnu, je nezisková organizace Arnika. Podle ní dokument umožňuje zastavět všechny parky a jiné zelené plochy.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
EK

Je samozřejmé, že o "zastavitelné " území v centru Prahy ( Klárov, předmostí Štefánikova mostu, náměstí před hotelem InterContinental) je obrovským lákadlem pro investory. Což takové opuštěné a zdevastované území na okraji nikoho nepřitahuje. Již nyní je centrum Prahy tak zahuštěné nejen novými stavbami, ale i auty, velkolepými akcemi pro veřejnost (maratony atd.), že se tu žije dost těžko. Žiji na Starém městě celý život a nenechám se vypudit velkohubými projektanty.

1 3
možnosti

MP neřeší co koho přitahuje ale co by kde v ideálním případě mělo být aby to vytvářelo funkční celek. Současný stav je neúnostný - na periferiích se aktivně staví a soupá hustota obyvatel a centrum se naopak vylidňuje a stává se z něj turistický skanzen. Tedy přesně opačně než by to mělo být - centrum jako ta nejživější část města kde se bude život koncentrovat a směrem k okrajům to má pozvolně ustupovat do volné krajiny. To co popisujete jsou malicherné detaily týkající se pár pozemků, to opravdu nic zásadního nezmění. To že chybí infrastruktura a zelené mozky ještě rádi omezují i tu stávající je pak jiný problém.

1 1
možnosti
JK

Neviděl bych problém v tom, že se na periferii staví, pokud by se zachovaly a doplnily souvislé pásy zeleně (a pěší + cyklistické trasy) propojující širší centrum a volnou krajinu. Třeba by mohl vzniknout zelený pás Petřín - Ladronka - Borovičky - Řepy - Hostivické rybníky. Nebo Libeň - Vysočany - údolí Rokytky - Klánovický les. Aby byl metropolitní plán k něčemu dobrý, musí nejen chránit zeleň stávající, ale i podporovat propojení a rozšíření a výsadbu nových zelených ploch!

1 1
možnosti

Problém to je z hlediska které jsem psal níže - je to urbanisticky postavené na hlavu a vytáří obrovský problém na logistiku a dopravu. Praha nemá vyřešenou infrastrukturu uvnitř města natož aby to zvládalo příliv periferií.

Propojení širšího centra a volné krajiny v případě Prahy pak není příliš reálné a především účelné - na kole(coby dopravním prostředku) nejezdí ani procento populace a vzhledem ke geografii Prahy to nikdy nijak dramaticky jinak nebude, a chodit pěšky z Libně do Klánovickéno lesa taky nebude zrovna masová záležitost. Takže je to spíše o tom zkvalitnit současnou funkční zeleň a ten zbytek využít efektivněji. Metropolitní plán řeší primárně funkcí města jako celku, a tam je potřeba si říct že zeleň není na prioritním místě.

1 1
možnosti
JK

Na druhou stranu, když se podíváte na cyklostezku A1 podél Vltavy (přes Podolí, Braník, Modřany a dál na jih) - uvidíte, kolik lidí tam jezdí na kolech a kolečkových bruslích. V užších místech ve špičce jsou tam skoro dopravní zácpy cyklistů, bruslařů a běžců. Ne každý Pražák ale má to štěstí, že bydlí blízko Vltavy. Navíc ani ten vltavský břeh zdaleka ještě není bezpečně průjezdný a průchozí všude, na levém břehu ze Sedlce do Roztok je to mezi auty o hubu, a to ani nemluvím o Smíchovu podél Strakonické nebo o centru ...

Kdyby byly delší úseky cyklo- a pěších stezek v dosahu více lidí, vzrostl by podíl Pražanů, kteří jezdí po Praze na kole. A klesl by počet těch, co se za sportem a rekreací musí dopravovat autem.

Na rovinaté periferii (mám na mysli např. Prosek, Letňany, Kbely i navazující "satelity") by pomohla síť pěších a cyklo propojení. Třeba mezi Prosekem, Letňany a Ďáblicemi jsou všude skoro neprostupné dálnice, pole a naprostý nedostatek zeleně. Podobné je to z Ruzyně do Hostivic nebo ze Zličína na Rudnou. Přitom prostor na cyklostezku nebo aspoň široký chodník by tam (zatím) byl. Developeři chtějí na periferii stavět. Metropolitní plán by mohl fungovat jako jedna z pák, jak developery donutit, aby při výstavbě zlepšili podmínky pro pěší, cyklisty a zeleň. Chceš stavět? Ano, ale pouze za podmínky, že na části svého pozemku vyčleníš prostor na souvislý pás zeleně a na pěší / cyklo trasy, ke kterým tě zavazuje metropolitní plán. Nebo je tohle spíš úkol pro městské části a obce?

0 0
možnosti

Takhle - to že se někde lokálně objeví více cyklistů určitě možné je, avšak pořád to bude ten nejminoritnější prvek. Vzhledem k geografii Prahy to nikdy nevzroste nijak dramaticky - i kdyby to stouplo o 100% tak to pořád bude záležitost cca 2% populace, a je potřeba k tomu tak přistupovat, samozřejmě když na to někde bude vhodné místo tak proč ne, ale zatím je Praha plná především opačných případů - bezmyšlenovité a nekoncepční budování cyklostezek na úkor ostatních.

Metropolitní plán pak skutečně řeší pouze celek z pohledu koncepce, to co popisujete udělat neumí - domluvit se s developerem aby v rámci konkrétní výstavby vybudoval i nějakou věřejnou vybavenost je skutečně na někom jiném - reálné to jistě je, již dnes jsou příklady toho kdy se při výstavbě nového projektu postaví garážový dům pro stávající rezidenty nebo se v rámci objektu vybuduje školka. Na druhou stranu principielní problém stavby na periferiích to nevyřeší - žádný developer nebude a ani nemůže postavit např. kapacitní komunikaci do centra nebo tramvajové připojení atd.

1 0
možnosti
JD

Toto jsou detaily - doslova tri budovy. Plan vasi situaci ani resit nemuze.

3 0
možnosti
  • Nejčtenější

Plastika na Andělu je lživá, míní Hřib. Jednání o odstranění se nekonalo

5. května 2024  9:05,  aktualizováno  6.5 14:13

Plastika v metru na Andělu je lživá a dostane novou podobu. Oznámil to náměstek primátora Zdeněk...

Vlak bez strojvůdce ujel několik kilometrů, pak vykolejil. Řítil se stovkou

2. května 2024  14:51,  aktualizováno  19:55

Na železniční trati mezi obcemi Čisovice a Měchenice v okrese Praha-západ vykolejil vlak. V...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Ven ze souprav! Pražské metro ve špičce ochromila závada i pád do kolejiště

6. května 2024  17:51,  aktualizováno  20:30

Od 17:30 hodin stál provoz metra na lince B mezi stanicemi Smíchovské nádraží a Florenc, DPP uvedl...

Usnul za volantem a srazil lidi na chodníku. Pro ženu a dítě letěl vrtulník

5. května 2024  19:10,  aktualizováno  19:48

V Kostelní Lhotě na Nymbursku vjel v neděli odpoledne řidič osobního auta na chodník, kde srazil...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovácko - Sparta 2:4, obhájce se strachoval o výhru, uklidnil ho Krejčí

5. května 2024  17:10,  aktualizováno  21:16

Dvakrát přišli o dvoubrankové vedení, soupeři ale vyrovnání nepovolili a nakonec slaví. Sparťanští...

U Mladé Boleslavi hoří les, v terénu je na 20 hasičů, hasí i bambi vak

9. května 2024  21:23,  aktualizováno  10.5 7:56

Hořící les u Žehrova na Mladoboleslavsku pomáhá hasit vrtulník s bambivakem, zásah potrvá celý den....

Nymburk vyhrál i v Ostravě a v pátek může slavit návrat do finále NBL

9. května 2024

Basketbalisty Nymburka dělí jediná výhra od postupu do finále NBL. Ve třetím semifinálovém duelu s...

Praha je zoufalá z psích exkrementů. Kampaně za miliony na pejskaře nestačí

9. května 2024

Premium Typický zápach psí moči, který se v bezvětří line z asfaltových chodníků. Spálené kmeny zažloutlých...

Kvůli fraktuře lebky disciplinárka koná, viníkovi hrozí trest až na rok a půl

9. května 2024  17:25

Disciplinární komise zahájila řízení s kroměřížským fotbalistou Tomášem Matouškem, jenž v...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!