Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Metrostav si za vyšší cenou za tunel Blanka stojí, práce navíc si prý nevymyslel

  16:09aktualizováno  16:09
Firma Metrostav, která kutá pražský tunel Blanka, prý za zdražení nemůže a za vyšší cenou si stojí. Město si podle firmy jednak objednalo práce navíc, jednak se na zvýšení ceny podepsaly i změny technologií či inflace. Už v neděli primátor Bohuslav Svoboda prohlásil, že tunel bude o 10 miliard dražší.

Výstavba tunelu Blanka bude dražší, než se původně předpokládalo. Ilustrační foto | foto: Roman Všetečka, Technet.cz

Cena tunelu se zvyšovala podle firmy z několika důvodů. "Jako příklad můžeme vzít to, že součástí je také výstavba Trojského mostu. Na jeho stavbu jsme vyhráli výběrové řízení. Potom si ale město vypsalo architektonickou soutěž, aby byl most hezčí, a vyhrál to projekt, který stavbu asi o 750 milionů zdražil," uvedl mluvčí Metrostavu František Polák.

KOLIK BUDE STÁT BLANKA

Původně měl tunel stát 21,2 miliardy korun za stavební část a 4,2 miliardy za technologie. Další 1,58 miliardy měly stát inženýrská a projektová činnost, geologický a archeologický průzkum či výkup pozemků.

Podle materiálu magistrátního odboru městského investora, mají být nyní stavební práce dražší o pět miliard, technologie o více než miliardu korun a Praha má připlatit o půl miliardy i na dalších nákladech. Inflační valorizace má cenu zvednout o 3,5 miliardy korun. Celkem by tedy měla Praha zaplatit 37,1 miliardy.

Zdroj: ČTK

Podobných objednávek ze strany města a městských částí prý bylo víc. Některé radnice údajně chtěly navíc postavit cyklostezky nebo speciální dlažbu pro nevidomé. Například vedení Prahy 7 si přálo, aby firma kromě obnovy kolejí na Letné, opravila i Letenské náměstí. Obyvatelé, kteří bydlí u takzvaných výdechů, kterými tunel větrá, si potom údajně vymohli, aby to nebyly pouze betonové sloupy, ale aby byly nějak výtvarně zpracovány.

"To si vyžádá nějakých 20 milionů korun. Pokud zákazník řekne, že chce něco postavit, tak to postavíme. Pokud řekne opak, nic stavět nebudeme," dodal Polák.

Město chce jednat o úsporách

Smlouva mezi městem a Metrostavem je podle Poláka naprosto standardní. "Zcela přesně odpovídá mustru Evropské unie, navíc u takhle velké stavby nejde stanovit předem pevnou cenu. Nehledě na to, že oněch deset miliard nedostane pouze Metrostav, není to tak, že by si Metrostav najednou z ničeho nic řekl o miliardy navíc," uvedl Polák.

Město chce nyní s Metrostavem jednat, zda by se nedalo na stavbě někde ušetřit. Praze totiž na Blanku chybí peníze.

"Nárůst ceny je takový, že skutečně nejsme schopni ji zaplatit, protože to je skokový nárůst. Oproti původním 26, 28 miliardám má jít na 35. Proto také předpokládáme, že by se postup těch prací mohl zpomalit, abychom sumu rozdělili v čase," řekl v neděli primátor Bohuslav Svoboda.

Tunel Blanka pod Letnou a Stromovkou

Tunel Blanka pod Letnou a Stromovkou

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Popelářské auto sjelo ze svahu a nabouralo do dvou aut, nakonec se převrátilo...
Zfetovaný řidič šel vysypávat popelnice, popelářský vůz mu ujel a boural

V pražské Ruzyni boural popelářský vůz Pražských služeb. Při vysypávání odpadu se auto samo rozjelo z kopce a nabouralo přitom zaparkovaná auta. Policie navíc...  celý článek

Úzký prostor uvnitř Chotkovy zatáčky u Pražského hradu by se mohl zastavět...
V zatáčce u Jeleního příkopu by mohl stát hotel, navrhuje institut

V zatáčce pod Chotkovými sady by místo zeleně mohl být třípatrový hotel. Pozemek je podle Institutu plánování a rozvoje nevyužitý, proto v poslední verzi...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Agresivní dívka odmítala opustit internát, útočila na zaměstnance

Měla poslední den na vystěhování, dvaadvacetiletá dívka však odmítla pokoj internátu střední školy v Praze 5 opustit. Zabarikádovala se v pokoji a ničila...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.