Milan Křístek (vlevo) ještě coby ředitel pražského dopravního podniku hovoří během červnových povodní s tehdejším zastupujícím primátorem Tomášem Hudečkem

Milan Křístek (vlevo) ještě coby ředitel pražského dopravního podniku hovoří během červnových povodní s tehdejším zastupujícím primátorem Tomášem Hudečkem | foto: iDNES.cz, iDNES.cz

Jsem zklamán z prohlášení politiků, říká odvolaný šéf dopravního podniku

  • 5
Dva roky a už sedmou změnu čeká v čele pražský dopravní podnik. Milan Křístek skončil po 11 měsících. Přestože nabídl rezignaci k poslednímu listopadu, odvolán byl okamžitě. Říká, že je znechucen.

Pane Křístku, odcházíte s pocitem prohry, či vítězství?
Je za mnou kus práce. Jsem zklamán z prohlášení politiků, protože si myslím, že jsou populistická a nezakládají se na pravdě. Jsem znechucen.

Proč vás odvolali?
Sám jsem nabídl rezignaci. Překvapilo mě ale, jak rychle ji přijali, respektive okamžitě mě odvolali.

Právě, co to bylo za hru? Hovořilo se o vašem odvolání. Vy jste přispěchal se svou rezignací ke konci listopadu, a tak vás politici ihned odvolali. Co se stalo mezi tím?
Napnuté vztahy byly už delší dobu. Nenacházeli jsme shodu třeba na dlouhodobém financování či řešení kontraktu na tramvaje. Rozhodl jsem se, že rezignuji koncem listopadu. Doufal jsem, že do té doby dokončím interní audit, který se týkal stavby metra A, a několik dalších věcí.

Proč jste se rozhodl rezignovat?
Necítím podporu majitele. Snažil jsem se je přesvědčit o svých myšlenkách, které jsou konzistentní. S nimi jsem nalezl podporu například ohledně zdražování jízdného při jednáních mezi ODS a TOP 09. Teď to ale nová vláda TOP 09 vidí jinak. Nemělo smysl pokračovat.

Jaké důvody vám sdělili, že vedly k vašemu okamžitému odvolání?
Nesdělili mi žádné důvody.

Tak co jste udělal špatně?
To bych také rád věděl. Vyčítat mi tramvaje či zdražování, to nemůžou být hlavní důvody. Já mám podezření, že mé vztahy s magistrátem ochladly poté, co jsme začali kritizovat a podrobně zkoumat dostavbu metra A. Zahrnuje to interní lidi i externí, zejména firmu Inženýring dopravních staveb.

Máte pocit, že stavba metra bude takový problém jako Blanka?
Určitě, snažil jsem se situaci několik měsíců řešit. Důvod, proč jsem chtěl zůstat do konce listopadu, byl jediný: interní audit, který se zabývá také pochybeními IDS, měl být hotov na konci října, začátkem listopadu, chtěl jsem pohlídat, že bude řádně dokončen.

Myslíte, že s vaším odvoláním nebude řádně dokončen?
Vnímám to tak, že šéf dozorčí rady a zároveň radní pro dopravu byl podle svých slov do 19. června letošního roku zaměstnancem firmy IDS. Tento člověk se aktivně zajímal o tuto problematiku, ale mám pocit, že spíše ze strany IDS než ze strany DP. Při osobních rozhovorech, které jsem s ním vedl, jsem získal dojem, že není nezávislý. Ale nemám na to důkazy.

Mluvíme o Jiřím Pařízkovi. On v IDS skončil úplně, když se stal radním (Pařízek odmítá spojitost mezi odvoláním ředitele a spoluprací firmy IDS s DP, pozn. red.).
Pro mě je důležité, že byl do června zaměstnancem IDS, která má za stamiliony na starosti inženýring dostavby metra A.

Zmiňovaný interní audit ukázal, že IDS pochybila...
Ano. Dle předběžné zprávy to minimálně vypadá na porušení pravidel, procesů, možná dokonce zákona. To může vyústit v situaci, že stavba nebude dokončena v termínu, ale především Praha přijde o peníze, které by mohla dostat z EU.

O kolik by mohl DP přijít?
Těch pochybení může být celá řada. Například zasmluvňování víceprací. Tam je škoda pro město v řádu stamilionů. Odhaduji, že může jít až o miliardy, které nebudou proplaceny z EU a Praha bude muset najít vlastní zdroje.

Bude metro otevřeno v termínu na přelomu let 2014 a 2015?
Pokud se velmi rychle nenapraví - a o to jsme se několik měsíců snažili - skutečnost, že existují vykonané práce na dostavbě a přitom nejsou zasmluvněné, může to mít i fatální dopad na termín zprovoznění. Řešení se už našla, ale musí se zrealizovat rychle.

Jak je vůbec možné, že se podle auditu dělají soutěže na vícepráce zpětně, jak to ukázala zpráva interního auditu?
To právě musí říct audit. Nejsem právník, ale podle mě je to porušení zákona o veřejných zakázkách.

V jaké hodnotě si myslíte, že jsou ty vícepráce, které byly podle vás nezákonně provedeny?
Ty, o kterých nyní víme, jsou řádově za stovky milionů až miliardy.

Primátor Tomáš Hudeček vám ale vyčítá hlavně to, že jste nevyřešil smlouvu na tramvaje...
Ta byla uzavřena v roce 2006 a z posudků vyplynulo několik variant, jak to řešit, ale vždy s velkou pravděpodobností až miliardové pokuty od antimonopolního úřadu. Do takového rizika nemůže žádný manažer jít. A to musí politici vědět, anebo tomu nerozumí. Přitom sami se Škodou jednali a DP o tom neřekli. Pokud někdo může za to, že se nevyjednalo nic, jsou to politici v čele s primátorem. Naopak jednání zablokovali.

Jaký jste tedy měl plán vy?
Získat maximum užitku spojené se změnou kontraktu. Třeba odložení splátek či získání klimatizace do vozů znamenají stamilionové investice, které by pokryla Škoda a byl by to benefit pro Pražany.

Pan primátor řekl, že pokud se nepovede vyřešit tento kontrakt novému řediteli, může DP zkrachovat. Je opravdu v tak špatné kondici, že se to může stát?
Ano, je ve špatné finanční kondici, a proto jsou potřebné dlouhodobé změny, o nichž stále mluvím. Tramvaje jsou ale jen jedna z investic. DP musí investovat další desítky miliard do obnovy majetku. To celé nestojí a nepadá s tramvajemi. Ty tvoří možná 25 procent budoucích investic. Stejně se lze bavit o eskalátorech, vestibulech, tratích... Chce to koncepční změny.

Jedním z argumentů radních pro vaše odvolání bylo, že voláte po zdražování.
Jako ekonom, manažer DP, říkám, že je potřeba zdražovat či jiným způsobem hledat příjem. DP klesají od roku 2008 příjmy a roste počet cestujících, kteří jezdí zadarmo, už je to 32 %. Nelze jen snižovat náklady, protože by se musely snižovat v řádu miliard ročně.

Úplně všechny slevy z jízdného prý činí přes miliardu ročně.
Ano. Úprava slev do standardní úrovně, jaká je běžná jinde, v kombinaci se zdražením kuponů by přinesla skoro dvě miliardy ročně.

Kolik stojí dodávka tramvají?
Řádově 2,3 miliardy ročně.

Takže úpravy cen by to téměř zaplatily...
Ano, zastabilizujeme finančně DP, co se týče tramvají.

Pojďme na něco jiného. Prý jste si nechával kontrolovat kancelář, jestli tam nemáte štěnice...
Nenechal jsem primárně zjišťovat, jestli jsou tam štěnice. Bylo to sekundární zadání, když jsme měnili celý bezpečností systém v DP v sedmém patře. Zjistilo se, že za sedačkou bylo staré odposlouchávací zařízení, bylo nefunkční.

To pátrání platil DP?
Bylo to v rámci elektronického zabezpečení, ale ano, platil to DP.

Proč jste to nechal kontrolovat? Vy jste se něčeho bál?
Je to běžné na vysokých manažerských postech. Jedná se tam o obchodních záležitostech, zakázkách. Nebylo by dobré, kdyby se tyto informace dostávaly z firmy.

Zažil jste v DP nějaký nátlak?
Tlaků bylo spoustu od byznysmenů, politiků, doporučování vhodných lidí na pracovní pozice, ale nikdy to nebylo nic brutálního.

Zdá se, že jste rád, že jste pryč...
Poté, co jsem vyslechl od politiků v pátek, jsem rád, že tam končím. Vadí mi míra polopravd a populismu.