Středočeský kraj by chybějící vlaková spojení nahradil autobusy. Ilustrační foto

Středočeský kraj by chybějící vlaková spojení nahradil autobusy. Ilustrační foto | foto: Jan Zvolánek, iDNES.cz

Místo vlaků autobusy? Středočeský kraj by tím ušetřil, lidem to uškodí

  • 55
Ministerstvo dopravy uvažuje o zrušení provozu na pěti železničních tratích ve středních Čechách. Vedení kraje slibuje, že místo vlaků nasadí autobusy, které vyjdou levněji. Ušetřit by se mohlo až několik milionů korun ročně. Obyvatelé postižených obcí ale zůstanou i přes zavedení autobusů odříznuti.

Jedná se o tratě Bakov nad Jizerou - Kopidlno, Vraňany - Lužec nad Vltavou, Libochovice - Vraňany, Rožmitál pod Třemšínem - Březnice, Roudnice nad Labem - Zlonice.

"Nejde o to ušetřit nebo vydělat, ale jde o obyvatele. Je to dlouhodobé dilema. Z hlediska peněz jsou téměř všechny tratě i některé autobusové spoje ztrátové," uvedl náměstek středočeského hejtmana Robin Povšík. Podle něj kraj nechce tratě rušit. Myšlenka vzešla z ministerstva.

Lidé budou chodit kilometry pěšky

Zrušení tratí by navíc způsobilo mnoho komplikací. Někteří obyvatelé by museli chodit na autobusovou zastávku i kilometry daleko.

Jde například o trať z Rožmitálu pod Třemšínem do Březnice na Příbramsku. Obyvatelé Skuhrova, obce Oslí a Zadního Poříčí mají teď železniční stanici přímo v obci, ale na autobus je to daleko. "Ze Skuhrova to mají tak kilometr, z Oslí až tři kilometry. Ministerstvo trať zruší, kraj umožní lidem jezdit autobusem, ale s tím, že si na zastávku musí dojít," obává se starosta Rožmitálu Josef Vondrášek.

Denně dojíždí vlakem do práce do Rožmitálu Jiří Benda ze Skuhrova. "Musel bych to řešit autem, protože na autobus je to daleko," potvrdil. Autobusy by prý chybějící vlakové spojení nahradit nemohly.

"Autobus k nám vůbec nezajíždí, nemá se totiž kde otočit. Všichni proto jezdí vlakem. Je pravda, že tady žijí starší lidé. Ti ale potřebují třeba k lékaři," poznamenal.

Zastávku ve Skuhrově využívají dokonce i lidé z vedlejší vesnice Pňovice, která leží na hlavní silnici a autobus staví přímo v obci.

"Spojení je ale špatné. Vím o dvou školačkách, které jdou raději z Pňovic do Skuhrova a odtud jedou do Březnice vlakem. Byla by škoda železnici zrušit, nedávno oslavila stoleté výročí," připomněl Benda.

Problém by nastal i kvůli navazujícím spojům

Starosta Vondrášek upozorňuje i na to, že lidé jezdí vlakem do Březnice proto, že jim tam navazují spoje do dalších měst. "Březnice je významný uzel, takže kdokoli potřebuje jet někam dál, jede do Březnice. Když pojede ale autobusem, vlakové nádraží je tam vzdáleno asi dva kilometry od autobusového," upozornil.

"Přípoje jsou při rušení tratí největší problém. Škrtnout tratě od stolu je jednoduché, ale musí se domyslet následky," říká Povšík. Podle něj mělo ministerstvo v prvním návrhu vytipováno ještě o pět tratí víc, ale nakonec je vyškrtlo. Zjistilo se, že jsou vlastně důležité, i když po nich tolik lidí nejezdí a jsou ztrátové.

Povšík zatím neví, které spoje by nahradily autobusy. "Úplně rozmyšlené to nemáme. Chceme ještě rušení tratí zvrátit. Pokud ke zrušení ale dojde, tak jsme povinni dopravu nahradit. Budeme to řešit individuálně," slibuje Povšík s tím, že se bude snažit tlačit na dopravce, aby u méně obsazených spojů používali minibusy. Jejich pořizovací cena i provoz je levnější.