Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Boleslavská MHD prodělává. Radnice zváží slevy a prodloužení intervalů

  20:23aktualizováno  20:23
Městská doprava v Mladé Boleslavi prodělává ročně několik milionů korun. Radnice proto bude vymyslet řešení, jak finanční ztráty snížit. Klíčem může být omezení různých slev a jízd zdarma a také prodloužení intervalů hlavních linek autobusů.
(Ilustrační snímek)

(Ilustrační snímek) | foto:  Petr Topič, MAFRA

Značná část cestujících městskými autobusy v Mladé Boleslavi jezdí zadarmo nebo se slevou.

Například školáci, kterým stačí pouze potvrzení z jejich školy. Platit nemusejí ani matky s malými dětmi a senioři nad 70 let. Jízdné zdarma mají děti do 15 let, starší studenti pak mají slevu.

Je to hezký, avšak drahý dárek voličům, který platí od ledna 2008. Ačkoli běžní cestující platí jízdné 15 korun v hotovosti a 13 korun s předplacenou městskou kartou, na uživení celého systému autobusů to ani zdaleka nestačí.

Město musí vlastní firmu, která autobusy provozuje, tedy Dopravní podnik Mladá Boleslav, každý rok štědře dotovat, někdy se dotace společnosti zvyšuje znovu i v průběhu roku. A to se nelíbí některým opozičním politikům.

„Myslíme si, že je to neúměrné zatížení městského rozpočtu a že v hospodaření firmy i celém systému dopravy jsou rezervy,“ říká zastupitel Karel Horčička z ČSSD. „I přes vysoké dotace je dopravní podnik stále ve ztrátě a opět to musí platit daňoví poplatníci,“ kritizuje Robin Povšík z ČSSD.

„Jen za loňský rok činila dotace dopravnímu podniku 35 milionů korun,“ řekl MF DNES předseda kontrolní komise magistrátu Přemysl Sezemský. Podotýká přitom, že dotaci přes 30 milionů korun dostává společnost v posledních letech pokaždé. Dalších zhruba 5 milionů plyne z dotací dalších měst v regionu, příjem má firma také z jízdného a z reklamy. I přesto však na konci roku končí ve ztrátě kolem tří milionů korun, na kterou zastupitelé obvykle schvalují další dotaci.

Štědré dotace firmám, které provozují městskou hromadnou dopravu, ale nejsou v kraji výjimečné. „Je to nevýdělečná činnost ve prospěch veřejnosti,“ říká ředitel ČSAD Kladno Lubomír Landa. Také v největším středočeském městě by se dopravce propadl bez dotace z městského rozpočtu do mnohamilionové ztráty. „Letos je v rozpočtu města vyčleněna dotace pro ČSAD Kladno ve výši 54 milionů korun,“ říká mluvčí Kladna Lenka Růžková.

I tady se však chystají na určité změny. „Město Kladno pracuje na zkvalitnění městské hromadné dopravy, začátkem školního roku byly zkráceny intervaly u nejvytíženějších linek č. 3 a 6. Urbanisté města dlouhodobě pracují ve spolupráci s ČSAD Kladno na novém koncepčním plánu autobusů ve městě,“ dodává Růžková.

Komise: Jsou třeba změny

Mladá Boleslav přesto vyslala do firmy kontrolní komisi. Podle ní by mělo město zvážit, zda nesníží věkovou hranici pro školáky, kteří mohou jezdit zdarma, což by navíc mohli využít jen na cestu výhradně ze školy a do školy.

„Na zvážení také je, zda by i senioři, kteří mohou jezdit zdarma, neměli mít městskou čipovou kartu, která by umožnila lepší evidenci a více informací o skutečném vytížení některých spojů, jež teď kvůli velkému počtu cestujících jezdících bez této karty chybí,“ říká Horčička.

Podobně to mají například v Kladně. Pro občany starší 70 let je určena seniorská karta, která je elektronickou peněženkou opravňující držitele k prvním 40 jízdám za 2 koruny během kalendářního měsíce. K dalším jízdám v daném měsíci mohou jezdit za zlevněné poloviční jízdné 7 korun.

Komise v Mladé Boleslavi také doporučila, aby hlavní linky místo čtvrthodinového intervalu jezdily jen každých 20 minut, a zdůraznila potřebu revize málo využívaných spojů. A na tom už město začalo pracovat „Pan ředitel dostal od rady města za úkol připravit návrh optimalizace málo využívaných linek a obnovy vozového parku,“ řekl náměstek primátora Michal Kopal (ODS).

To potvrzuje i ředitel dopravního podniku Marek Džuvarovský. „Spočítali jsme, že při dvacetiminutovém intervalu by byla úspora kolem tří milionů korun, což je výše naší roční ztráty po odečtení všech příjmů včetně dotací,“ říká.

Návrh na změnu četnosti jízd autobusů předloží radě města.

Město také zvažuje nákup dalších autobusů. Pro naplnění všech linek si totiž pronajímá tři autobusy u externího dopravce, které jsou zbytečně drahé, zjistila kontrola. Podle primátora Raduana Nwelatiho (ODS) se město bude nutností využívání externích autobusů zabývat. „Plánujeme nákup nových nízkoemisních autobusů, na což chceme čerpat dotace,“ dodává náměstek primátora Jiří Bouška (ANO).





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Pražská magistrála patří mezi nejvytíženější ulice v metropoli.
Pražská magistrála se promění v bulvár, část radních je proti

Loni na podzim představil magistrát projekt humanizace magistrály. Obří asfaltový koridor, který necitlivě rozděluje město od severu k jihu už od 70. let, se...  celý článek

Luxusní klenotnictví v pražské Pařížské ulici v sobotu 23. září uzavřela...
Policie vyšetřuje krádež v klenotnictví v Pařížské, škoda jde do milionů

Policejní vozy a pásky obklopily v sobotu odpoledne jeden z obchodů v pražské Pařížské ulici. Policisté zde vyšetřují krádež cenností, jejichž hodnota jde...  celý článek

Policisté nacvičovali zásah proti teroristům
VIDEO: Střelba na koncertě, útok v metru. Policisté cvičili na teroristy

Nenadálý útok teroristů v metru, v kině či na koncertě. Na takové situace se připravovali policisté v rámci každoročního cvičení Fortress. Cvičení se konalo...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.