Pražské tramvaje se naučí nebourat, pohlídá je antikolizní systém

  10:20aktualizováno  10:20
Pražský dopravní podnik testuje nový antikolizní elektronický systém. V moderních tramvajích dokáže nehodě předejít elektronika, která je sama zastaví, ve starších tramvajích na střet upozorní alarm. Nový systém se zatím testuje v garážích dopravního podniku.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Jiří Meixner, iDNES.cz

Dopravní podnik (DPP) má ve vozovnách aktuálně přes osm stovek tramvají různých typů. Statistika letos registruje přibližně pět stovek nehod s jejich účastí.

Jednu z nejvážnějších, střet dvou souprav na konci letošního června v Ječné ulici, odneslo zraněním 23 pasažérů. O pár týdnů později si kolize dvou tramvají u Anděla vyžádala sedm zraněných. 

K podobným událostem by již v dohledné době nemuselo docházet. Jako prevence nehod v železničním provozu, tedy vzájemně mezi tramvajemi, by měl posloužit sofistikovaný varovný systém. Ten pro účely testování poskytla dopravnímu podniku bezplatně americká firma Protran Technology.

„Na výběru vhodného systému a jeho zprovoznění spolupracujeme s ČVUT. Pokud bude vybrané zařízení vyhovovat požadavkům pro městskou tramvajovou dopravu a splňovat požadované funkce, bude testování a schvalovací proces ukončen po šesti měsících,“ uvedl technický ředitel DPP Oldřich Vytiska.

Nehody tramvají

518 nehod tramvají do konce letošního dubna podle aktuálních statistik eviduje DPP. 

V 87 případech bylo zjištěno zavinění řidiče tramvaje, v 377 u jiných šoférů. 

S tramvajemi se srazilo také 29 chodců. Nejtragičtější byl z tohoto pohledu květen, kdy zahynulo pět chodců. 

V roce 2017 došlo k 1 572 nehodám, o rok dříve šlo o 1 353 případů. V uplynulém roce se s tramvajemi střetlo 111 chodců.

Antikolizní systém testuje DPP na tramvaji typu T6A5 v areálu opraven v Malešicích.

Po ukončení zmíněné lhůty, pokud zkoušky dopadnou dobře, bude následovat další důkladné testování. Tentokrát v ostrém pražském provozu na vybraných typech tramvají. Teprve pak se rozhodne o jeho dalším využití.

Antény a přenos dat

Bezpečnostní zařízení funguje na principu směrových antén a komunikačním přenosu krátkých datových zpráv mezi jednotlivými vozidly. Podle nastavených kritických parametrů pak toto zařízení vyhodnocuje míru rizika srážky tramvaje a varuje řidiče. U starších modelů vlaků šoféra na hrozící rizika upozorňuje zvukový alarm. U moderních souprav tento antikolizní systém dokáže zastavit vůz bez zásahu člověka.

„Do budoucna bychom chtěli tento systém rozšířit také o podobná zařízení, která se používají v autonomním řízení u aut. A to tak, aby detekoval i ostatní vozidla, případně i chodce, ale to je opravdu záležitost na delší dobu,“ upozorňují zástupci DPP. Moderní antikolizní systém by neměl v hlavním městě předcházet pouze vzájemným srážkám tramvají. 

Osudová váha

Nepozornost či nerespektování dopravních předpisů jsou podle posledních dat Drážní inspekce (DI) nejčastější příčinou nehod, v nichž figurují v Praze tramvaje.

Řidiči osobních vozidel a chodci zpravidla nerespektují již prostý fakt, že souprava nemá z tratě kam uhnout a pro tramvajáky není jednoduché bleskově zastavit mohutný stroj, který je rozjetý.

Vždyť například i moderní tramvaje typu 15T ForCity s pohotovostní hmotností přibližně 42 tun potřebují okolo osmnácti metrů, aby na rovné trati zastavily z rychlosti 40 km/h. 

S vyšší rychlostí brzdná dráha ještě roste, například u modelu T3M při rychlosti 55 km/h potřebuje řidič plně obsazeného vozu za použití provozní brzdy k zastavení 150 metrů. Za pomoci nouzové brzdy pak devadesát metrů.

Autor:

Nejčtenější

Postavila si starý dům. Co si myslí ostatní, není důležité

Sousední zástavba už se rozšiřovat nebude kvůli ochrannému pásmu plynového...

Za dveřmi tohoto domu za Prahou se skrývá svět, který už v současných domech najdeme málokdy. Otevřené prostory...

Pošta chce prodat klášter sv. Gabriela v Praze, nikdo ho však nechce

Klášter svatého Gabriela v Praze.

Unikátní a neprodejný, takový je osud kláštera sv. Gabriela. Areál zůstává podle mluvčího České pošty Matyáše Vitíka v...

Je to dítě, nebo muž? Policie hledá známé mladistvě vyhlížejícího řidiče

Strážníci z obce Zdiby zadrželi řidiče, který vypadá jako dítě. Podle dokladů...

Strážníci ve Zdibech u Prahy řeší neobvyklý případ. Místní je upozorňovali, že po obci jezdí auto, které řídí dítě....

Rodina v řadovce 4+kk. Vysněný domov zařídili architekti na jedničku

Kuchyňská sestava je propojena s obytnou místností knihovnou/policovým systémem...

Rodina s dvěma dětmi si koupila nový řadový dům v Praze. Dvoupodlažní nemovitost s dispozicí 4+kk o obytné ploše 122...

SLEPÁ MAPA: Od Aše po Užhorod. Najděte města v Československu

Ilustrační snímek

Prověřte si své znalosti zeměpisu na slepé mapě prvorepublikového Československa, jehož součástí byla i Podkarpatská...

Další z rubriky

V Řeži budou vyrábět lék pro pacienty s pokročilou rakovinou jater

Ilustrační snímek

Ústav jaderného výzkumu v Řeži u Prahy začne vyrábět lék nové generace proti rakovině jater v pokročilém stadiu. Je to...

Pošta chce prodat klášter sv. Gabriela v Praze, nikdo ho však nechce

Klášter svatého Gabriela v Praze.

Unikátní a neprodejný, takový je osud kláštera sv. Gabriela. Areál zůstává podle mluvčího České pošty Matyáše Vitíka v...

Dodávka na Rakovnicku dostala smyk a havarovala. Spolujezdec zemřel

Nehoda dvou vozidel na Blanensku si vyžádala tři lidské životy (22. dubna 2017).

Tragicky skončila nehoda dodávky v sobotu ráno na Rakovnicku. Řidič dostal smyk a sjel do hlubokého příkopu. Přes snahu...

Najdete na iDNES.cz