Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Pražské tramvaje se naučí nebourat, pohlídá je antikolizní systém

  10:20aktualizováno  10:20
Pražský dopravní podnik testuje nový antikolizní elektronický systém. V moderních tramvajích dokáže nehodě předejít elektronika, která je sama zastaví, ve starších tramvajích na střet upozorní alarm. Nový systém se zatím testuje v garážích dopravního podniku.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Jiří Meixner, iDNES.cz

Dopravní podnik (DPP) má ve vozovnách aktuálně přes osm stovek tramvají různých typů. Statistika letos registruje přibližně pět stovek nehod s jejich účastí.

Jednu z nejvážnějších, střet dvou souprav na konci letošního června v Ječné ulici, odneslo zraněním 23 pasažérů. O pár týdnů později si kolize dvou tramvají u Anděla vyžádala sedm zraněných. 

K podobným událostem by již v dohledné době nemuselo docházet. Jako prevence nehod v železničním provozu, tedy vzájemně mezi tramvajemi, by měl posloužit sofistikovaný varovný systém. Ten pro účely testování poskytla dopravnímu podniku bezplatně americká firma Protran Technology.

„Na výběru vhodného systému a jeho zprovoznění spolupracujeme s ČVUT. Pokud bude vybrané zařízení vyhovovat požadavkům pro městskou tramvajovou dopravu a splňovat požadované funkce, bude testování a schvalovací proces ukončen po šesti měsících,“ uvedl technický ředitel DPP Oldřich Vytiska.

Nehody tramvají

518 nehod tramvají do konce letošního dubna podle aktuálních statistik eviduje DPP. 

V 87 případech bylo zjištěno zavinění řidiče tramvaje, v 377 u jiných šoférů. 

S tramvajemi se srazilo také 29 chodců. Nejtragičtější byl z tohoto pohledu květen, kdy zahynulo pět chodců. 

V roce 2017 došlo k 1 572 nehodám, o rok dříve šlo o 1 353 případů. V uplynulém roce se s tramvajemi střetlo 111 chodců.

Antikolizní systém testuje DPP na tramvaji typu T6A5 v areálu opraven v Malešicích.

Po ukončení zmíněné lhůty, pokud zkoušky dopadnou dobře, bude následovat další důkladné testování. Tentokrát v ostrém pražském provozu na vybraných typech tramvají. Teprve pak se rozhodne o jeho dalším využití.

Antény a přenos dat

Bezpečnostní zařízení funguje na principu směrových antén a komunikačním přenosu krátkých datových zpráv mezi jednotlivými vozidly. Podle nastavených kritických parametrů pak toto zařízení vyhodnocuje míru rizika srážky tramvaje a varuje řidiče. U starších modelů vlaků šoféra na hrozící rizika upozorňuje zvukový alarm. U moderních souprav tento antikolizní systém dokáže zastavit vůz bez zásahu člověka.

„Do budoucna bychom chtěli tento systém rozšířit také o podobná zařízení, která se používají v autonomním řízení u aut. A to tak, aby detekoval i ostatní vozidla, případně i chodce, ale to je opravdu záležitost na delší dobu,“ upozorňují zástupci DPP. Moderní antikolizní systém by neměl v hlavním městě předcházet pouze vzájemným srážkám tramvají. 

Osudová váha

Nepozornost či nerespektování dopravních předpisů jsou podle posledních dat Drážní inspekce (DI) nejčastější příčinou nehod, v nichž figurují v Praze tramvaje.

Řidiči osobních vozidel a chodci zpravidla nerespektují již prostý fakt, že souprava nemá z tratě kam uhnout a pro tramvajáky není jednoduché bleskově zastavit mohutný stroj, který je rozjetý.

Vždyť například i moderní tramvaje typu 15T ForCity s pohotovostní hmotností přibližně 42 tun potřebují okolo osmnácti metrů, aby na rovné trati zastavily z rychlosti 40 km/h. 

S vyšší rychlostí brzdná dráha ještě roste, například u modelu T3M při rychlosti 55 km/h potřebuje řidič plně obsazeného vozu za použití provozní brzdy k zastavení 150 metrů. Za pomoci nouzové brzdy pak devadesát metrů.

Autor:

Volby 2018

Volby do obecních zastupitelstev a do Senátu PČR se konají 5. a 6. října. V pátek se volí od 14 do 22 hodin a v sobotu od 8 do 14 hodin.

Komunální volby

V Praze se bude volit do zastupitelstev městských částí a obvodů a současně do zastupitelstva hlavního města Prahy.

Volby do senátu

Ve Středočeském kraji volí do Senátu obvod Mladá Boleslav a Benešov. V Praze se volí v obvodech Praha 2, Praha 4, Praha 8 a Praha 12.



Nejčtenější

Přístroje revizorů nenačítají kupony na Lítačkách, lidé dostávají pokuty

Finální podoba nové čipové karty pro městskou hromadnou dopravu (23.2.2016)

Koupili si kupon na Lítačku, u revizora ale zjistili, že nejde načíst. Cestující bez dokladu o zaplacení tak dostali...

Zásahovka na Benešovsku zadržela gang zlodějů luxusních automobilů

policie, zásahová jednotka, ozbrojenec, ilustrace

Policejní zásahovka šla v pátek do akce brzy ráno. Na silnici mezi Miličínem a Olbramovicemi zadržela šest lidí, kteří...



Betonová hráz kolem Prahy byla umlčena, řopíky se budovaly zbytečně

Osm stovek betonových pevnůstek mělo hájit Prahu před agresí nacistického Německa. Byly také součástí pevnostní linie,...

Slovácko - Slavia 1:3, snadná záležitost a hosté jsou opět v čele ligy

Hráči Slavie se radují z gólu do sítě Slovácka.

Fotbalisté Slavie si hravě poradili se Slováckem a vrátili se po osmém kole na první příčku tabulky nejvyšší soutěže....

Hokejisté Budějovic přehráli Slavii, Kladno si poradilo se Vsetínem

Momentka z prvoligového duelu hokejistů Českých Budějovic (žlutá) a Slavie

Ve šlágru 3. kola první hokejové ligy porazily České Budějovice pražskou Slavii hladce 5:0, když už po první třetině...

Další z rubriky

Oslavy výročí Československa potrvají měsíc, budou festivalem v ulicích

orloj, Praha

Národní oslavy sta let Československa začnou 28. září znovuspuštěním staroměstského orloje a vyvrcholí 27. a 28. října...

Prioritní jsou pro nás okruh, metro i rychlodráha, říká Stuchlík

Kandidát ANO na pražského primátora Petr Stuchlík na tiskové konferenci k...

Ve středu dopoledne představil kandidát ANO na pražského primátora Petr Stuchlík své řešení pro pražskou dopravu....

Lídr SPD Hynek Beran chce pro mimopražské zavést mýto

Kandidát na primátora Hynek Beran. (11.9.2018)

Zopakovat úspěch SPD z loňska, takový úkol má v Praze odborník na energetiku Hynek Beran. Kandidát na primátora by...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz