Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autobusy jsou kvůli modrým zónám přeplněné, řidiči přitom v Praze chybí

  19:47aktualizováno  19:47
Parkovací zóny nahnaly lidi dojíždějící za prací nebo studiem do Prahy do autobusů. Do některých spojů se ovšem všichni cestující nevejdou a situace se možná bude zhoršovat. Případné další autobusy totiž nemá kdo řídit.

Autobus (ilustrační foto) | foto: DPP

Ranní cesta do hlavního města. Cestující ve stresu nastupují do příměstského autobusu a brzy se naplní jejich obavy - přes všechnu snahu se dovnitř všichni nevejdou. Řidič po chvíli zavírá dveře a skupinu nešťastníků nechává na zastávce. Do práce či do školy přijedou pozdě. Až dalším spojem.

I takový je dopad zavedení nových pražských parkovacích zón, které platí od přelomu léta a podzimu. Ač zatím není k přečtení žádná oficiální analýza, která by osvětlila, kolik aut z pražských ulic kvůli zónám zmizelo a zda se tak vůbec stalo, jsou místa, kde se tato skutečnost jen těžko popírá - zastávky příměstských autobusů, které jezdí přeplněné k prasknutí.

„Je vidět, že autobusy po spuštění nových zón skutečně jezdí mnohem více lidí, a budeme na to muset velmi rychle reagovat,“ potvrzuje náměstek primátorky Petr Dolínek (ČSSD).

Spojitost přeplněných autobusů s placeným parkováním je nasnadě zejména proto, že se s největšími problémy potýkají linky směřující do Prahy ze západu, severozápadu a severovýchodu. Tedy ze směrů, které navazují na Prahu 5, 6 a 8, kde začaly nové zóny platit před několika týdny.

„Navýšení počtu cestujících je opravdu kritické a autobusová doprava na něj není připravena. Je to velký dluh Středočeského kraje a logicky i Prahy, kde zavedli modré zóny, aniž by připravili odstavná parkoviště,“ říká Martin Kupka (ODS), starosta Líbeznic v Praze-východ a krajský zastupitel.

I Filip Drápal, mluvčí společnosti Ropid uznává, že jsou lokality, kde se cestující do autobusu jednoduše nevejdou.

„Na většině míst to není tak vážné, ale ani tam není cestování často žádný komfort. Nejenže si cestující nesednou, ale nezřídka stojí namačkáni na dveřích,“ vysvětluje.

Je podle něj navíc možné, že se bude situace i nadále zhoršovat. Jednak kvůli dalšímu rozšiřování zón a také kvůli tomu, že se v obcích kolem Prahy stále více staví a stěhují se tam noví obyvatelé.

Po jediné koleji jezdí plný vlak

Kromě autobusů jsou podobně přetížené i vlaky na železniční trati z Kladna do Prahy.

„To je obzvláště velký problém, protože tam již dnes prakticky neumíme vlakové spojení dále posílit,“ dodává Drápal. Na této jednokolejné trati se vlaky dnes jen těsně střídají a další spoje už zkrátka není kam vměstnat. Do trati se navíc dlouhodobě neinvestuje, stát počítá s výstavbou rychlodráhy na letiště a do Kladna. To je ale daleká budoucnost.

Jediným řešením se zdá být nákup rychlejších vlaků s větší kapacitou. Tím, že by úsek projely rychleji, by pomohly zkrátit intervaly. Ropid již o tom jedná s Českými drahami a Středočeským krajem.

Vlaky z Kladna však plní kromě zón i skutečnost, že společnost ČSAD Kladno od září poměrně razantně omezila autobusové spoje a část cestujících tak raději jezdí do Prahy po železnici.

Důvod? Je málo řidičů autobusů. Pro každý další spoj ve špičce musí dopravce najmout jednoho až dva řidiče a těch je na trhu práce zoufalý nedostatek.

„Řada dopravců jezdí už na krev a nemá zálohy. Problém často mají i v případě, že jim onemocní jediný řidič,“ dodává Drápal. A právě z tohoto důvodu nebude jednoduché posílit přetížené autobusové spoje z dalších směrů.

Chybí řidiči i peníze

„Řešení je v podstatě v nedohlednu. Ropid by sice mohl objednat další autobusy u dopravce, ale ten se potýká s nedostatkem řidičů, a navíc jsou na to potřeba další peníze,“ souhlasí Tomáš Hošek (Tradice-Budoucnost), místostarosta Velkých Přílep.

Velké Přílepy i další obce na trase do Prahy podle něj teď zvažují, že by na nové spoje přispěly. „Nejlepší by ale bylo obrátit se na vedení Prahy 6, aby zvýšené náklady na dopravu hradilo, když udělalo modré zóny,“ dodává.

Z financování má obavu i Milan Schweigstill (TOP 09), místostarosta Mělníka, podle kterého situaci komplikují i nedávné krajské volby.

„Pokud bychom se nyní rozhodli, že nějaký spoj přidáme, tak bychom ho museli kompletně zaplatit, protože s krajem to dohodnuté není a teď tam o tom ani není s kým jednat,“ říká. Přesto má město v plánu nejméně jeden nový ranní spoj objednat. Podobně jako jinde jsou i v Mělníce autobusy nejvíce přeplněné během ranní špičky.

Podle Dolínka je Praha společně se Středočeským krajem připravena na nové spoje přispět.

„Samozřejmě, že budeme muset něco doplácet, ale to nemůže vadit, protože tak zlepšíme komfort cestování a dále snížíme individuální automobilovou dopravu,“ říká. V současnosti se podle něj připravuje analýza, kde přesně a jak spoje posílit.

Jedním z řešení by mohlo být například nasazení kloubových autobusů, které by pobraly více cestujících bez nutnosti navýšit počet řidičů. I v tom by ale mohl být problém: platné smlouvy s dopravci končí v roce 2019 a poté budou zřejmě následovat nová výběrová řízení.

„Dopravci tak samozřejmě nechtějí investovat na poslední dva nebo tři roky peníze do nového kloubového autobusu, když nemají jistotu, že s ním potom budou moci podnikat,“ dodává Drápal.

Autor:

Volby 2018

Volby do obecních zastupitelstev a do Senátu PČR se konají 5. a 6. října. V pátek se volí od 14 do 22 hodin a v sobotu od 8 do 14 hodin.

Komunální volby

V Praze se bude volit do zastupitelstev městských částí a obvodů a současně do zastupitelstva hlavního města Prahy.

Volby do senátu

Ve Středočeském kraji volí do Senátu obvod Mladá Boleslav a Benešov. V Praze se volí v obvodech Praha 2, Praha 4, Praha 8 a Praha 12.



Nejčtenější

Přístroje revizorů nenačítají kupony na Lítačkách, lidé dostávají pokuty

Finální podoba nové čipové karty pro městskou hromadnou dopravu (23.2.2016)

Koupili si kupon na Lítačku, u revizora ale zjistili, že nejde načíst. Cestující bez dokladu o zaplacení tak dostali...

Zásahovka na Benešovsku zadržela gang zlodějů luxusních automobilů

policie, zásahová jednotka, ozbrojenec, ilustrace

Policejní zásahovka šla v pátek do akce brzy ráno. Na silnici mezi Miličínem a Olbramovicemi zadržela šest lidí, kteří...



Betonová hráz kolem Prahy byla umlčena, řopíky se budovaly zbytečně

Osm stovek betonových pevnůstek mělo hájit Prahu před agresí nacistického Německa. Byly také součástí pevnostní linie,...

Slovácko - Slavia 1:3, snadná záležitost a hosté jsou opět v čele ligy

Hráči Slavie se radují z gólu do sítě Slovácka.

Fotbalisté Slavie si hravě poradili se Slováckem a vrátili se po osmém kole na první příčku tabulky nejvyšší soutěže....

Hokejisté Budějovic přehráli Slavii, Kladno si poradilo se Vsetínem

Momentka z prvoligového duelu hokejistů Českých Budějovic (žlutá) a Slavie

Ve šlágru 3. kola první hokejové ligy porazily České Budějovice pražskou Slavii hladce 5:0, když už po první třetině...

Další z rubriky

Před Národní muzeum se vracejí sloupy s lampami a korunovanou lví hlavou

Umělecký kovář Zdeněk Grausam a jeho kolega Petr Cadrik, kteří na sloupy před...

Před Národním muzeem v Praze se v těchto dnech zvedají dva více než dvacetimetrové sloupy. Po letech se vracejí na své...

Kvůli obžalobě z úplatků radního Semeniuka svolá Praha 22 zastupitelstvo

Ilustrační snímek

Těsně před volbami se hroutí vláda Prahy 22 poté, co byl ze zmanipulování veřejné zakázky na konci srpna obžalován...

Hnutí Pro Prahu podle bývalé šéfky dluží peníze, přesto vede velkou kampaň

Předvolební plakát strany Starostové pro Prahu. (7.9.2018)

Srdce z linek metra bylo v hlavním městě vidět před čtyřmi lety skoro na každém kroku. Miliony vložené do velké kampaně...

Najdete na iDNES.cz