Placené parkovací zóny se pozvolna šíří do dalších městských částí. (Ilustrační snímek)

Placené parkovací zóny se pozvolna šíří do dalších městských částí. (Ilustrační snímek) | foto: Václav Šlauf, MAFRA

Modré zóny se možná rozšíří do dalších čtvrtí, zvažují je Praha 8 a 10

  • 299
V Praze pravděpodobně přibudou další placené parkovací zóny. Nově je chce zavést například Praha 8, která v současné době přemýšlí o tom, kde přesně by měly být. Proto nechá své obyvatele hlasovat. Praha 10 zase mapuje, kde její obyvatelé parkují, aby mohla začít přemýšlet o tom, jak nedostatek stání řešit.

Obyvatelé osmé městské části budou moci o novém systému parkování hlasovat během voleb do Senátu. Mohou tak radnici sdělit, zda ve své ulici chtějí placené parkovací zóny, či nikoliv.

"Hlasovací lístky jsme rozdali v radničních časopisech a budou k dostání i u hlasovacích schránek umístěných v době konání voleb v předsálí volebních místností. Navíc do 15. října i v Kulturním domě Ládví a v předsálí úřadu městské části," řekla mluvčí Prahy 8 Helena Šmídová.

Radnice už má plán na zavedení placených parkovacích zón připravený, výsledky hlasování místních lidí tak poslouží pouze k tomu, aby se mohl upravit.

"Rozhodnout plošně by bylo zásadní chybou, proto stojíme o pomoc našich obyvatel v rozhodnutí, ve které ulici zóny placeného stání zavést a ve které nikoliv," vysvětlil místostarosta Prahy 8 Michal Švarc.

Nedostatek parkovacích míst řeší i radnice Prahy 10. Rozeslala proto svým obyvatelům dotazník, aby anonymně popsali, jak parkují. A to počínaje tím, kolik mají aut, a konče tím, kdy přesně parkují u svých domovů. Po vyhodnocení odevzdaných formulářů, které místní obyvatelé mohou nosit do sběrných míst ve školkách či na radnici do konce října, se vedení Prahy 10 rozhodne, zda vhodné řešení spočívá v zavedení placených parkovacích zón, nebo je zapotřebí jiné.

Dávno už nejde jen o centrum Prahy

K zavádění zón placeného stání se kvůli nedostatku parkovacích míst uchyluje postupně jedna městská část za druhou. Příští rok se mají rozšířit do Prahy 5 a 6, ráda by se připojila i Praha 9. Další pražské čtvrti už zpracovávají podklady, aby i ony mohly zóny zavést.

Kolik stojí parkování v modrých zónách

Domácnosti
* Karta pro jedno auto v domácnosti přijde ročně na 700 korun. Podmínkou je trvalé bydliště v dané městské části, kde zóna platí.
* Pokud má rodina více vozů a každý je psaný na někoho jiného, přijde další karta také na 700. Pokud má však například jeden z manželů na sebe hlášena dvě auta, zaplatí za kartu pro druhé už 7 000.
* Důchodci mají nárok na poloviční slevu.
* Řidiči služebních aut zaplatí také 700 korun.

Firmy
* Podnikatel, který má hlášenou firmu v městské části, kde zóna platí, zaplatí za první firemní vozidlo ročně 12 000 korun. Každé další však bude stát od 24 do 36 tisíc podle cenového pásma.

Bez trvalého pobytu
* Kdo nemá v dané městské části, kde zóna platí, trvalé bydliště, může si pořídit parkovací kartu také. Zaplatí za ni od 24 do 36 tisíc korun podle tarifního pásma.

Podle dopravních odborníků se však rozšiřování do dalších městských částí mine účinkem. Zóny podle nich totiž jen vytlačují problém dál a dál.

"Rád bych, abychom v části Prahy 9 zavedli zóny v příštím roce. Což ale znamená, že čtvrti vedle nás - tedy ty směrem do centra - budou zóny muset určitě zavést také," přiznal radní Prahy 9 Tomáš Holeček.

Radnice zároveň vždy hlásí, že konečné slovo nad jejich parkovacími zónami má magistrát. Jenže jeho koncepce se mění společně s politickou garniturou na hlavní pražské radnici.

Chybí parkovací místa, říká odborník

V posledních letech vlády Pavla Béma jeho radní hlásali, že rozšíření zón jen odsune problém dál a modré zóny tak zůstávaly jen v centru města. Pod nově zvolenými politiky dostalo však rozšiřování zón zelenou. Spolu s tím se ale objevil problém, který nespočívá jen ve stále se zvyšujícím počtu aut ve městě.

"Nahlížejme na věc komplexněji. Nejprve je potřeba dodržovat požadavky na výstavbu parkovacích a odstavných stání. Každá nemovitost má mít určitý počet parkovacích míst. To se dříve příliš nedodržovalo a i dnes je to problematické," řekl již dříve MF DNES dopravní odborník Jindřich Frič.

Podle něj by se navíc peníze vybrané ze zón placeného stání měly investovat například do výstavby parkovišť P+R.

To se však nyní neděje. Vybrané peníze se rozdělí mezi Prahu, jednotlivé městské části a provozovatele zón.

,