Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Vedení Prahy chystá výstavbu tří nových mostů přes Vltavu

  18:28aktualizováno  18:28
Ačkoliv se za posledního půl roku zdá, že pražským mostů hrozí spíše pády, za několik let by se nad Vltavou mohly klenout nové. Nejblíže k výstavbě má Dvorecký most, který má vést od podolského koupaliště k zastávce Lihovar. Na jeho podobu nyní probíhá architektonická soutěž.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Aleš Náhlý

„Máme za sebou první kolo a musím říct, že návrhy jsou velmi zdařilé. Do druhého kola jich postoupilo osm a počítám, že ještě během léta bude vybrán vítěz,“ říká primátorka Adriana Krnáčová (ANO).

„Pokud by šlo vše ideálně, mohl by most vzniknout do tří let,“ odhaduje ředitel sekce infrastruktury na Institutu plánování a rozvoje hlavního města Prahy (IPR) Marek Zděradička. Vždy záleží na vůli politiků. Vyhlášení vítěze totiž ještě neznamená nutně i realizaci návrhu.

Zatímco podoba mostu zatím není známá, tak je naopak jisté, že se přes něj  budou pohybovat tramvaje, autobusy veřejné dopravy, cyklisté a chodci. Autům bude most naopak zapovězen, s výjimkou vozidel hasičů, policie a záchranné služby.

S osobními automobily město nepočítá proto, že analýzy v minulosti ukázaly, že by silniční propojení se Zlíchovem dopravně zatížilo Jeremenkovu ulici, která vede od nábřeží k Pankráci. I přesto by však v budoucnu mohl vzniknout nedaleko Dvoreckého mostu ještě jeden, automobilový. Alespoň je zakreslen v současném návrhu nového územního plánu.

Dokument zároveň navrhuje most u podolského přístavu nedaleko vodárny. O obou těchto objektech se v minulosti uvažovalo, není však jisté, že v připravovaném územním plánu zůstanou i v konečné podobě. Záleží na připomínkách obyvatel a radnic, které se k takzvanému Metropolitnímu plánu budou vyjadřovat od konce června.

Ulevit Hlávkovu mostu

Roky se mluví také o vybudování mostu mezi Karlínem a Holešovicemi a Podbabou a Trojou. Po letech řečí se blíží čas činů. „Ještě do léta chceme připravit zadání k architektonické soutěži na most, který spojí Holešovice s Karlínem. Uleví nejen Libeňskému, ale i Hlávkovu mostu, který bude muset poměrně brzy projít rekonstrukcí,“ tvrdí Krnáčová.

V souvislosti s uvažovaným zbouráním Libeňského mostu vyzval už v dubnu poradní orgán IPR magistrát, aby začal pracovat na tomto novém spojení. Jestli ovšem příprava architektonické soutěže bude tak rychlá, jak tvrdí primátorka, je otázka s nejasnou odpovědí.

V současnosti totiž nemají městští plánovači jasno v tom, odkud kam má přesně zamýšlený most vést. Platný územní plán totiž navrhuje stavbu v jiné poloze než jeho nástupce. Rozřešení správné polohy mostu by podle IPR měla přinést studie, která bude brát v úvahu i vznik nové čtvrti na Rohanském ostrově se stovkami bytů.

Město počítá s tím, že most bude sloužit automobilům, tramvaje by přes něj jezdit neměly, protože už nyní jezdí přes Hlávkův a Libeňský most, mezi nimiž by nové spojení břehů stálo. Oba mosty jsou však ve špatném stavu a čekají na opravu. V případě Libeňského mostu je stále ve hře i demolice. „S tramvajemi jsme na plánovaném mostě nepočítali, protože tramvajové napojení by bylo obtížné. S ohledem na dění kolem Libeňského mostu je však tato otázka trochu otevřená,“ popisuje Zděradička.

Ještě letos by pak podle náměstka primátorky pro dopravu Petra Dolínka (ČSSD) mohla být metropole připravena vyhlásit další soutěž na podobu budoucího mostu. „Týkala by se mostu spojujícího Podbabu s Trojou. Zároveň chci vyvolat debatu o tom, zda by most neměl být i pro auta,“ naráží Dolínek na to, že spojení Prahy 6 a 8 v současnosti počítá jen s tramvajemi a chodci.

Tramvaj i lanovka

I v tomto případě platí, že před vyhlášením soutěže je třeba studie, která vyřeší vedení tramvajové trati mezi Podbabou a Trojou. V první etapě by měla tramvaj končit u vchodu do zoo. K ní by mohla vést i lanová dráha, jejíž vznik mezi oběma břehy město prověřuje.

Že Praha potřebuje nové mosty, se říká už roky. Větší pozornost však spojnice břehů získaly až po loňském zřícení trojské lávky a analýzách, které ukázaly, že mnoho mostů je v Praze ve špatném stavu.

Ve spojitosti s bývalou lávkou v Troji město už v lednu říkalo, že ještě během zimy vypíše architektonickou soutěž na dvě nové lávky do této čtvrti. K tomu dosud nedošlo. Podle Dolínka by měly být soutěže vyhlášeny ještě letos.



Nejčtenější

Policie obnovila pátrání po lovci pokladů, potvrdila identitu utonulé ženy

Policie hledá v pražském podzemí lovce pokladů

Pražští policisté v neděli pokračují v pátrání po člověku, který se při geocachingu ztratil v soustavě kanálů...

Ve Vltavě našli tělo keškaře, který se ztratil v podzemí po přívalovém dešti

Policisté z Vltavy nedaleko Slovanského ostrova vytáhli mrtvého muže. Mohlo by...

Ve Vltavě u Slovanského ostrova v Praze odpoledne našli lidské tělo. Policisté po několika hodinách oznámili, že je to...



VIDEO: Výstup z metra Anděl je znovu otevřený, ruské eskalátory zmizely

Nové eskalátory ve stanice metra Anděl (10. června 2018)

V Praze se v pondělí po devítiměsíční rekonstrukci otevřel výstup ze stanice metra Anděl směrem k obchodnímu centru....

Restaurátoři našli v soše ze Staroměstského orloje tajný vzkaz

Apoštol z orloje na Staroměstské radnici ukrýval tajný vzkaz

Při rekonstrukci orloje na Staroměstské radnici našli restaurátoři v jedné ze soch apoštolů tajnou schránku se vzkazem...

Geocaching je bezpečný, většinou ho zvládnou i děti, říká hledač kešek

Ilustrační snímek

Tragické úmrtí hledačky kešek a dosud neúspěšné pátrání po jejím kolegovi přivedlo pozornost k populárnímu geocachingu....

Další z rubriky

OBRAZEM: Ve Stromovce se běhalo v barvách duhy a jen pro radost

Jindy pouze zelený park v pražské Stromovce se o víkendu zahalil do pastelových...

Jindy pouze zelený park v pražské Stromovce se o víkendu zahalil do mračen v pastelových barvách. Tisíce běžců se zde...

Studie má napovědět, jestli lze sídliště Ďáblice zahustit dalšími paneláky

Letecký pohled na sídliště Ďáblice. Čísla 1až 4 označují polohu plánovaných...

Praha nechá vypracovat územní studii sídliště v Ďáblicích, která má určit jeho budoucí rozvoj. Dokument vypracuje...

OBRAZEM: Autobusy na nádraží na Florenci staví už 70 let

Autobusové nádraží Florenc v centru Prahy slaví 70. let od svého založení....

Autobusové nádraží Florenc v centru Prahy slaví 70. let od svého založení. Provoz byl zahájen 17. června 1948 a začátky...

Najdete na iDNES.cz