Most v Lužci je kvůli havarijnímu stavu zavřen.

Most v Lužci je kvůli havarijnímu stavu zavřen. | foto: Radek Cihla, MAFRA

Most v Lužci je v havarijním stavu, nesmí na něj autobusy a náklaďáky

  • 3
Do Lužce nad Vltavou, který leží na ostrově, se dostanou už jen automobily, které váží méně než 12 tun. Most je tady totiž v havarijním stavu a do obce po něm proto nesmějí kamiony. Problémy mají také autobusy a místní firmy. Středočeský kraj slíbil obci provizorní přemostění.

Obec na Mělnicku z jedné strany lemuje Vltava a z druhé plavební kanál. Už zhruba tři týdny si obyvatelé Lužce nad Vltavou zkoušejí, jaké to je, když přes jediný provozuschopný most nemohou jezdit nákladní vozidla, autobusy a v případě potřeby ani hasičská auta. Před Vánocemi na něm byla snížená povolená nosnost na dvanáct tun, protože větší zátěž nevydrží.

Kraj sice odsouhlasil, že postaví provizorní most, ale do měsíce. "Že schválili provizorní most, je dobrá zpráva, ale teď záleží na úředníkovi, jak rychle to půjde. Dokud neuvidím stavebníky, tak tomu neuvěřím," podotkl starosta Patrik Rollo.

Situace dopadá i na obyvatele nedalekého Vrbna. Vadí jim kamiony, kterých tu nyní denně projede na osmdesát, protože do Lužce po mostě nesmějí, riskovaly by pokutu. Lidé si na velký provoz stěžují. Jenže přes Vrbno je to jediná možná objížďka, a i ta je špatná. Ani most ve Vrbně není v dobrém stavu.

Mosty v Lužci

V obci jsou dva mosty přes plavební kanál: 1. Krajský most je zavřený už několik let kvůli havarijnímu stavu. 2. Obecní byl postavený v 80. letech minulého století jako provizorní, než se krajský opraví, ale k tomu nikdy nedošlo. Teď je ve špatném stavu. Nesmějí na něj auta těžší než 12 tun – kamion, autobus, popelářský nebo hasičský vůz.

"Silnice není vhodná na provoz kamionů, už je tam utrhlá krajnice. Dvě auta se tam nevyhnou," uvedl Rollo.

Řidiči autobusů riskují pokutu

Jednal i na odboru dopravy v Mělníku. Pokud se totiž situace brzy nevyřeší, ohrožené jsou i autobusové spoje. Na ostrově žije asi 1 400 lidí, dojíždějí za prací a naopak děti z okolních vesnic sem přijíždějí do školy.

"Musíme vyřešit autobusy. Řidiči zatím riskují pokutu a jezdí přes most, stejně jako některé kamiony," upozornil Rollo. Variantou je objížďka, ale spoje kvůli tomu na sebe nenavazují.

Navíc je to drahé. Objížďka vyjde měsíčně na 60 až 80 tisíc korun. "Dopravci se to nelíbí, protože kraj mu zaplatí jen dvacet tisíc. Autobusy mohou také vysazovat děti před mostem, ale to je nebezpečné. Šly by půl kilometru obcí po silnici, kde není chodník," poznamenal starosta Patrik Rollo, který se obává, že pokud se situace rychle nezlepší, dopravce sem autobusy přestane posílat.

Středočeští radní v úterý schválili, že vyčlení do dvou milionů korun na provizorní most. "O problému jsme věděli, chtěli jsme detailnější rozbor, sám jsem si Lužec a okolí projel, objízdné trasy nevyhovují. Pokud by tudy měly jezdit nákladní vozy, tak bychom za zničení silnic vynaložili víc," uvedl náměstek hejtmana Robin Povšík.

Kraj se k tomu odhodlal po jednání s vedením Ředitelství vodních cest a jeho slibu, že postaví do tří let most nový. Už několik let plánuje rozšíření splavnosti vraňansko-hořínského kanálu, při kterém se měly postavit nové mosty, jenže nebyly peníze. "Nový most v hodnotě osmdesát milionů korun pak kraji věnují," dodal Povšík.