Jezevce nebo botu, k tomu pár bodů za nápady a jedete do Japonska nebo si zahrajete v televizní Ordinaci v růžové zahradě.
U výrobce zdravotnických lůžek Linet ze Želevčice u Slaného takhle nesoutěží skauti, ale zaměstnanci. Jezevec není zvíře, ale chyták – schválně pokažený výrobek, který mají pracovníci odhalit. A bota je skutečný vadný výrobek.
Díky soutěži se desítka zaměstnanců objevila před pár lety v televizním seriálu, jemuž Linet dodával vybavení.
A firma uspořila stovky tisíc korun. Body totiž dostávají zaměstnanci nejen za odhalení zmetků, ale i za zlepšovací návrhy.
V Linetu pracuje kolem 600 zaměstnanců a s nápady na zlepšení každý měsíc přijde zhruba desítka z nich. Do soutěží se zapojují i celé výrobní týmy.
Tryska byla příliš daleko
Návrhy rozdělují v podniku podle náročnosti a nákladů na dvě skupiny. "Těm jednodušším, jako je třeba přidání háčku na vrtačku, říkáme evoluce a jejich vyhodnocení děláme jednou za měsíc. Složitější, například změny ve strojích, vyhodnocujeme i půl roku," vysvětluje procesní inženýrka Lucie Buchová, která má zlepšováky v Linetu na starosti.
Mezi ty z druhé se počítá i loňský nápad jednoho z pracovníků lakovny. Přišel s návrhem posunout část zařízení na takzvané otryskávání zdravotních lůžek. Tryska byla totiž příliš daleko, a proto hodně drobných částeček, kterými se čistí svařené konstrukce, mířilo zbytečně jinam.
"Musíme zjistit, jestli se opatření vyplatí. Pokud ano, tak se tím zabývá i vedení firmy, které schvaluje náklady," popisuje další postup Buchová.
Ne každý z nápadů se proto nakonec zrealizuje. Plán na posunutí trysky se však ujal a díky němu Linet loni ušetřil půl milionu korun. Autor pak získal odměnu v desítkách tisíc.
U drobnějších zlepšováků se odměny pohybují podle Buchové od padesáti korun do dvou tisíc. "Návrhy se zaměřují hlavně na bezpečnost, pracovní podmínky a kvalitu výrobků," vysvětluje Buchová. Do bodovací soutěže však dostane každý autor nápadu bez ohledu na uspořenou částku jeden bod.
Zlepšováky v kraji
Zdroj: informace firem |
Zaměstnanci je kromě ohodnocení za nápady, boty a jezevce dostávají i za třídění odpadu nebo hodnocení svých kolegů. Jedině tak se mohou ucházet o soutěžní odměny.
O seriál rvačka nebyla
"Když je zajímavá cena, tak přibývá i zlepšovacích návrhů. O účinkování v seriálu už takový zájem nebyl," všimla si Buchová.
Stalo se tak, že vítězové přenechali roli v komparzu některým kolegyním, které od začátku projevovaly větší nadšení. Naopak velký zájem prý ve firmě byl o zájezd do Japonska. Možná i proto, že tam zaměstnanci viděli nejmodernější postupy ve výrobě.
Letos se ve firmě soutěží o pobyt ve Spojených státech, kde má firma pobočku.
Motivační systémy fungují i v dalších společnostech. Třeba kutnohorskému Foxconnu ušetřilo spoustu peněz zaměstnancem navržené ztenčení podlahové pásky. V mladoboleslavské Škodovce zase uspořili změnou ve složení tvrdnoucího gelu. Mezi aktivní a kreativní zaměstnance vedení loni rozdalo dvě desítky automobilů.
"Automobil mají šanci vyhrát každého čtvrt roku. Loni jsme třeba rozdělili dvacet rapidů. Letos navíc autoři návrhů mohou získat i vstupenky na sportovní akce," popsala mluvčí Škody Auto Jana Bahníková.