V Linetu mají zaměstnanci ročně desítky zlepšovacích návrhů. Většinou se týkají výroby, poslední dobou se však zapojují i lidé z administrativy. | foto: Radek Cihla, MAFRA

Motivační strategie firem: rozdávají auta i zájezdy do Japonska

  • 2
Důmyslný motivační systém vymyslela firma Linet ze Želevčice u Slaného. Za iniciativu a aktivní snažení o vylepšení výroby přiděluje svým zaměstnancům kromě peněžních odměn také body. Ti nejaktivnější pak soutěží například o zájezdy.

Jezevce nebo botu, k tomu pár bodů za nápady a jedete do Japonska nebo si zahrajete v televizní Ordinaci v růžové zahradě.

U výrobce zdravotnických lůžek Linet ze Želevčice u Slaného takhle nesoutěží skauti, ale zaměstnanci. Jezevec není zvíře, ale chyták – schválně pokažený výrobek, který mají pracovníci odhalit. A bota je skutečný vadný výrobek.

Díky soutěži se desítka zaměstnanců objevila před pár lety v televizním seriálu, jemuž Linet dodával vybavení.

A firma uspořila stovky tisíc korun. Body totiž dostávají zaměstnanci nejen za odhalení zmetků, ale i za zlepšovací návrhy.

V Linetu pracuje kolem 600 zaměstnanců a s nápady na zlepšení každý měsíc přijde zhruba desítka z nich. Do soutěží se zapojují i celé výrobní týmy.

Tryska byla příliš daleko

Návrhy rozdělují v podniku podle náročnosti a nákladů na dvě skupiny. "Těm jednodušším, jako je třeba přidání háčku na vrtačku, říkáme evoluce a jejich vyhodnocení děláme jednou za měsíc. Složitější, například změny ve strojích, vyhodnocujeme i půl roku," vysvětluje procesní inženýrka Lucie Buchová, která má zlepšováky v Linetu na starosti.

ZAMĚSTNAVATELÉ Mimořádná příloha k diskusnímu fóru MF DNES Střední Čechy vychází ve čtvrtek 24. dubna. Příloha přinese informace o současné situaci na trhu práce. Dozvíte se v ní, jak firmy lákají zaměstnance, kde budou letos nabírat posily a proč děti nestojí o technické obory.

Mezi ty z druhé se počítá i loňský nápad jednoho z pracovníků lakovny. Přišel s návrhem posunout část zařízení na takzvané otryskávání zdravotních lůžek. Tryska byla totiž příliš daleko, a proto hodně drobných částeček, kterými se čistí svařené konstrukce, mířilo zbytečně jinam.

"Musíme zjistit, jestli se opatření vyplatí. Pokud ano, tak se tím zabývá i vedení firmy, které schvaluje náklady," popisuje další postup Buchová.

Ne každý z nápadů se proto nakonec zrealizuje. Plán na posunutí trysky se však ujal a díky němu Linet loni ušetřil půl milionu korun. Autor pak získal odměnu v desítkách tisíc.

U drobnějších zlepšováků se odměny pohybují podle Buchové od padesáti korun do dvou tisíc. "Návrhy se zaměřují hlavně na bezpečnost, pracovní podmínky a kvalitu výrobků," vysvětluje Buchová. Do bodovací soutěže však dostane každý autor nápadu bez ohledu na uspořenou částku jeden bod.

Zlepšováky v kraji

  • Škoda Auto ročně díky tisícům návrhů uspoří zhruba 300 milionů.
  • Foxconn Kutná Hora odhaduje úsporu ze stovek návrhů na desítky milionů korun.
  • Linetu loni přinesly návrhy úspor kolem milionu a půl korun.
  • TPCA roční úsporu počítá na miliony korun, na návrzích se podílí třicet procent z 3500 zaměstnanců.

Zdroj: informace firem

Zaměstnanci je kromě ohodnocení za nápady, boty a jezevce dostávají i za třídění odpadu nebo hodnocení svých kolegů. Jedině tak se mohou ucházet o soutěžní odměny.

O seriál rvačka nebyla

"Když je zajímavá cena, tak přibývá i zlepšovacích návrhů. O účinkování v seriálu už takový zájem nebyl," všimla si Buchová.

Stalo se tak, že vítězové přenechali roli v komparzu některým kolegyním, které od začátku projevovaly větší nadšení. Naopak velký zájem prý ve firmě byl o zájezd do Japonska. Možná i proto, že tam zaměstnanci viděli nejmodernější postupy ve výrobě.

Letos se ve firmě soutěží o pobyt ve Spojených státech, kde má firma pobočku.

Motivační systémy fungují i v dalších společnostech. Třeba kutnohorskému Foxconnu ušetřilo spoustu peněz zaměstnancem navržené ztenčení podlahové pásky. V mladoboleslavské Škodovce zase uspořili změnou ve složení tvrdnoucího gelu. Mezi aktivní a kreativní zaměstnance vedení loni rozdalo dvě desítky automobilů.

"Automobil mají šanci vyhrát každého čtvrt roku. Loni jsme třeba rozdělili dvacet rapidů. Letos navíc autoři návrhů mohou získat i vstupenky na sportovní akce," popsala mluvčí Škody Auto Jana Bahníková.