Stav skládky výrazně zhoršila nevýhodná smlouva, kterou za městskou část v roce 2004 podepsal s firmou EkoMotol CZ kontroverzní exstarosta Milan Jančík.
Potřeba skládku rekultivovat za až 1,5 miliardy korun vyplývá z analýzy rizik, kterou si radnice Prahy 5 nechala vypracovat, protože nebylo jasné, jaké nebezpečí skládka představuje a co všechno obsahuje.
Studie zjistila, že skládku tvoří velké množství nebezpečných odpadů, což se projevuje zvýšeným obsahem těžkých kovů, ropných látek nebo toluenu. „S tím souvisí zhoršená jakost podzemních vod v důsledku uložených odpadů, které obsahují nebezpečné látky. Tyto koncentrace přesáhly závazné limity dle platných právních předpisů,“ píše se v závěrečné zprávě.
Nekontrolovatelné a nesprávné navážení odpadu během let navíc způsobilo, že těleso skládky je nestabilní a hrozí jeho zhroucení.
Kde sehnat peníze
Analýza brala v potaz čtyři návrhy řešení rizikového stavu skládky. Od pouhého monitoringu až po kompletní odtěžení veškerého materiálu. Za nejvhodnější vybrali zpracovatelé studie částečné odtěžení povrchu skládky a její rekultivaci.
Vysoká cena, která se může podle množství odtěženého materiálu pohybovat v rozmezí 0,5 až 1,5 miliardy korun, pramení především z toho, že bude potřeba skládku nejen částečně odtěžit, ale také upravit a ukotvit svahy, zlikvidovat nebezpečný odpad a poté zrevitalizovat povrch. Jedná se tak o levnější variantu, která je ovšem podle analýzy dostatečná. Kompletní odtěžba skládky by totiž mohla stát až deset miliard korun.
Pražské skládky
|
Problém je ovšem v tom, kdo za rekultivaci skládky zaplatí. „Taková suma určitě není v rozsahu rozpočtu městské části. Otázku financování budeme řešit až nyní,“ říká radní Prahy 5 pro životní prostředí Radomír Palovský (TOP 09) s tím, že na analýzu rizik naváže studie proveditelnosti. Ta má určit, jak bude radnice postupovat. Podle mluvčího Prahy 5 Jakuba Večerky může městská část usilovat například o získání dotací, které by část nákladů pokryly.
Zatím není jasné ani to, zda a jak se bude na rekultivaci podílet hlavní město.
„Nikdo nás v této věci ještě neoslovil. Ten problém si ale Praha 5 způsobila sama. Pokud jsou škody v takové výši, tak by město i městská část měly řešit otázku, kdo za to může,“ uvádí magistrátní radní pro životní prostředí Jana Plamínková (Trojkoalice/STAN).
Místo sportovišť milionový zisk
V roce 2004 pronajal tehdejší starosta Prahy 5 za ODS Milan Jančík pozemky motolské skládky firmě EkoMotol CZ. Ta měla skládku rekultivovat a následně proměnit ve sportovní a odpočinkový areál. Původně firma platila roční pronájem 250 tisíc korun, v roce 2006 ale Praha 5 snížila nájem na pouhých sto korun ročně.
Místo toho, aby firma skládku postupně rekultivovala, tam však nekontrolovatelně navážela stavební odpad, čímž si vzhledem k minimálnímu pronájmu zajistila poměrně vysoké zisky.
Nevýhodnou smlouvu sice radnice v roce 2014 vypověděla, skládka však po desetiletém pronájmu zůstala v havarijním stavu. Jednatel společnosti EkoMotol CZ Jindřich Frýdl se tehdy hájil tím, že jej údajně vyřadila na tři roky z pracovního života vážná nemoc a po tuto dobu ve společnosti získali rozhodující vliv jeho společníci, kteří se nedrželi projektu a místo rekultivace ukládali stavební odpad.
Probíhající právní spor
Podle mluvčího Večerky městská část po firmě nadále požaduje, aby uvedla pozemky do původního stavu. „Mezi městskou částí a EkoMotolem CZ v současnosti probíhá právní spor,“ dodává mluvčí.
Praha 5 by skládku v budoucnu přetvořila na park se sportovišti, podobně jako je tomu u dalších zaniklých skládek. Ve Velké Chuchli například magistrát investuje 38 milionů korun do revitalizace tamní skládky, na jejímž místě vyroste přes 20 tisíc nových keřů a stromů.
„Stále uvažujeme i o variantě vybudovat na místě motolské skládky sportovní areál, ale až čas nám ukáže, jak s revitalizovaným územím naložíme. Samozřejmě budeme brát zřetel na požadavky občanů městské části,“ dodává mluvčí Prahy 5 Jakub Večerka.
Rekultivace skládky v Motole by měla stát až 1,5 miliardy korun
Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz