"Abychom měli alespoň kousek, považoval jsem to za svou profesionální povinnost," reagoval Martin Ebel, ředitel Muzea architektury a stavitelství, které spadá pod Národní technické muzeum. Obě části byly v úterý převezeny do Prahy.
Muzeum si vybralo dvě části z příhradové konstrukce, spodek a horní část s typickým plátováním a nýtováním mostu. Dohromady váží zhruba 2,5 tuny. "Ve sbírkách máme mnoho materiálu, ale takhle velké konstrukce velmi málo," poznamenal Ebel.
Části mostu ukazují detail konstrukce, což bude možné využít pro sondy a laboratorní výzkum materiálu. Ten je pro tuto dobu specifický. "Na konci devatenáctého století došlo k technologické změně ve zpracování železa. Každá huť měla jiné výstupy," vysvětlil Ebel. Podle něj je to jedna z posledních konstrukcí silničního mostu tohoto typu.
Části jsou sice teď v depozitáři muzea, ale počítá se s tím, že budou vystavené v Plasích, kde se v roce 2015 otevře Centrum stavitelského dědictví.
Středočeský kraj žádosti muzea vyhověl obratem. "Jsme si vědomi, že má určitou hodnotu," uvedl náměstek hejtmana Robin Povšík s tím, že uvažovali i o jeho přenesení do jiných částí kraje, ale nikde pro něj nenašli využití.
"Stejně tak jsme ho chtěli darovat městu, to ale odmítlo. Proto nás zájem muzea těší," dodal Povšík. Nový most by měl být hotov do podzimu příštího roku.