Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Lidé už se nebojí chodit na pražské hlavní nádraží. Pomohla nová hala

  19:56aktualizováno  19:56
Pražské hlavní nádraží už své uživatele tolik neděsí a jeho reputace roste, ukázal průzkum. Především kvůli proměně odbavovací haly vypadá totiž podstatně lépe než před pár lety. Proměna však zatím nečeká přilehlé Vrchlického sady přezdívané Sherwood, přes které vede cesta a kolemjdoucí odpuzují.

Ještě před pár lety bylo hlavní nádraží útočištěm narkomanů a bezdomovců. Po několikaletých rekonstrukcích se situace změnila.

Podle čerstvého průzkumu společnosti SC&C se dokonce 12 procent Pražanů cítí v prostorách hlavního nádraží lépe než na velkých nádražích západních metropolí.

„Dalších 39 procent ho vidí na stejné úrovni,“ doplňuje ředitelka výzkumné agentury SC&C Jana Hamanová.

Může za to především nová odbavovací hala, kterou si pochvaluje devět z deseti Pražanů. „Je dobře, že na místě vznikla skutečně odbavovací hala s několika obchody a ne obchodní centrum s odbavovací halou,“ říká místopředseda Klubu Za starou Prahu Richard Biegel.

Fotogalerie

Vzápětí však připomíná, že zatímco nová hala plní svůj účel na sto procent, historická nádražní budova chátrá a je nevyužitá.

„Je chyba, že byla stará budova od nové odbavovací haly odpojena a lidé ji nevyužívají. Je třeba to co nejdříve napravit,“ říká Biegel.

Kdy se budova dočká opravy, zatím není jasné. Aktuálně se Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) pustila do rekonstrukce zastřešení haly nástupišť. Práce mají trvat dva roky a omezí provoz některých vlaků.

Oprava měla původně stát 470 milionů korun. „Nosná konstrukce je však v horším stavu, než se očekávalo, pravděpodobně tak bude konečná investice ještě o něco vyšší,“ říká Marek Illiaš z odboru komunikace SŽDC.

Čeká se na tramvajovou trať

Zatímco vnitřní prostory a odbavovací halu nádraží chválí podle průzkumu společnosti SC&C naprostá většina cestujících, přesně naopak se staví k Vrchlického sadům, které jsou jakousi vstupní branou do nádraží.

„Cestujícím nejvíce vadí lidé bez domova, kteří sedají na lavičkách a popíjejí alkohol. Tento názor ostatně koresponduje s celkovým vnímáním prostoru před nádražím jako zanedbaného a nemoderního,“ říká Hamanová s tím, že více než 80 procent dotázaných by ocenilo změnu.

Nádraží s novou střechou

  • Oprava zastřešení haly nad nástupišti měla podle původních odhadů stát celkem na 470 milionů korun. Podle Správy železniční dopravní cesty to však může být i více. Nosná ocelová konstrukce je totiž v horším stavu, než se původně očekávalo.
  • Přesto by práce mohly skončit podle původního očekávání v polovině roku 2017. Kromě revize již zmíněné konstrukce musí stavební firmy vyměnit také skleněné výplně střechy, kterými proniká světlo na nástupiště. Kvůli pracím nemohou vlaky zajíždět na některá nástupiště. Rekonstrukce v průběhu dvou let omezí provoz na celkem 15 vlakových linkách.

Na konci roku 2013 podepsal magistrát s radnicí Prahy 1 memorandum, že se park promění k lepšímu. To je však v nedohlednu.

„Letos se na místě nic neodehraje. V budoucnu má vést podél Vrchlického sadů tramvajová trať z Vinohradské. Je proto potřeba proměnu sadů naplánovat tak, aby již počítala s tramvajemi a na místě se nemuselo kopat dvakrát,“ vysvětluje starosta Prahy 1 Oldřich Lomecký.

Na radnici Prahy 1 již v minulosti přistál návrh na novou podobu parku, kterému se přezdívá Sherwood - podle lesa, kde přepadala své oběti zbojnická tlupa Robina Hooda. Vedení městské části však mělo ke studii architektů řadu připomínek.

Koupit: jízdenku, knihu, dárek

Hlavní nádraží u cestujících podle průzkumu získává plusové body nejen svým vzhledem, ale také službami. Podle průzkumu, ve kterém se agentura dotazovala celkem 521 lidí, chodí 43 procent cestujících nakupovat do obchodů v odbavovací hale.

Celkem devět procent pasažérů utrácí na nádraží své peníze pravidelně nejen za jízdenky. Od roku 2006 rekonstruuje hlavní nádraží společnost Grandi Stazioni, která jej spravuje. Nádraží si teď cestující více cení také díky loni dokončené opravě Fantovy kavárny v historické části objektu.

Proměny, které se v posledních deseti letech na nádraží odehrály, přispívají podle průzkumu k dobrému jménu celého města. Myslí si to 88 procent oslovených, kteří žijí v hlavním městě.

Pro 68 procent z nich se díky rekonstrukci zlepšil osobní vztah k nádraží. To samé říká 58 procent oslovených cestujících. Lidé mají k nádraží lepší vztah díky větší bezpečnosti, čistotě, lepší přehlednosti informací o odjezdech a příjezdech vlaků a také možnosti čekat na vlak v některém z nových míst s občerstvením.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Řidiči si zkracují cestu na letiště. Sloupky na Aviatické někdo prorazil.
VIDEO: Sloupky protáhly cestu k letišti o sedm kilometrů. Řidiči je ignorují

Letiště Praha před rokem kvůli bezpečnosti přehradilo nejkratší cestu od benzinky k terminálům pro cestující. Zelené sloupky oddělily v Aviatické ulici levý...  celý článek

Ranní dopravu na Jižní spojce zkomplikoval poškozený autobus MHD (24.10.2017)
Autobusu MHD na Jižní spojce upadlo kolo, na Smíchov se tvořily kolony

Ranní dopravu v Praze zkomplikoval na Jižní spojce poškozený autobus městské hromadné dopravy, kterému za jízdy upadlo kolo. Ve směru na Smíchov se tvořily...  celý článek

Budova Středočeského krajského úřadu
ANO dopisem vypovědělo koalici se STAN, ODS a Nezávislými Středočechy

Středočeská koalice ANO, STAN, ODS a Nezávislých Středočechů, která vznikla po loňských krajských volbách, končí. Hnutí ANO informovalo koaliční partnery, že...  celý článek

Vyfoťte, vystavte, prodejte
Vyfoťte, vystavte, prodejte

Prodávejte jednoduše přes mobilní aplikaci Bazar eMimino.cz.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.