Rozbořené budovy, staré koleje a sem tam nevzhledný keř mohou lidé pozorovat, když projíždějí po Radlické ulici. Na první pohled se jim může zdát, že se na území zkrátka zapomnělo.
Nezapomnělo. Společnost Sekyra Group, které pozemky patří, pouze čekala na to, až magistrát schválí změnu územního plánu.
Vyčkávala sedm let. A minulý týden zastupitelé její žádost vyslyšeli, když rozhodli, že na místě může stavět.
Developer plánuje projekt rozjet ve velkém.
"Náklady na proměnu okolí smíchovského nádraží se budou pohybovat kolem dvanácti až patnácti miliard korun," popisuje za firmu Sekyra Group její ředitel pro oblast developmentu Leoš Anderle.
Firma má za cíl vybudovat na pozemcích novou čtvrť asi pro 15 tisíc lidí.
Kromě bytů a kanceláří chce na místě postavit také obchodní dům, který se bude nacházet jen půl kilometru od současného centra Nový Smíchov. Počítá se také s budovou nové školy.
Stavět se hned nezačne
Než developer vyšle na místo stavbaře a položí první stavební kámen, bude to ještě chvíli trvat. "Nyní můžeme začít s projektovou přípravou jednotlivých domovních bloků, samotné zahájení výstavby předpokládáme v roce 2017," dodává Anderle.
Nové pražské čtvrtěSmíchov City: Rohanský ostrov: Waltrovka: Cukrovar Modřany: Nákladové nádraží Žižkov: |
Na jakém místě začne společnost stavět jako na prvním, se ještě nerozhodla.
Území totiž zabírá plochu o rozloze téměř 26 hektarů. Ohraničují ho ulice Radlická a Nádražní. Změna, kterou minulý týden schválili zastupitelé, se dotýká mnohem větší oblasti.
Kromě zmíněných pozemků zahrnuje část ulice Dobříšská a také současné autobusové nádraží Na Knížecí.
To s velkou pravděpodobností nezůstane na svém místě a terminál se do budoucna přesune blíž k železničnímu nádraží. U něj se počítá také s parkovištěm P+R. Právě na jeho střeše by mohl podle předběžných plánů vzniknout nový terminál.
Další most přes Vltavu
Součástí schválené změny územního plánu je také možná výstavba nového mostu přes Vltavu, který by propojil Smíchov s Podolím. Na most by v budoucnu řidiči s velkou pravděpodobností najížděli z Dobříšské ulice a vyjeli by u Jeremenkovy v Praze 4.
Jenže právě přemostění na zmíněném místě se nezamlouvá městským částem. Obávají se, že se tak zásadně zkomplikuje dopravní situace. Upozornili na to i někteří zastupitelé hlavního města.
"Most by dopravně zatížil nejen Prahu 4, ale také Prahu 2," uvedla zastupitelka Aleksandra Udženija. Proto zaznívají názory, že by nový most měl sloužit pouze tramvajím a případně záchranné službě.
Podle primátora je však na paniku a strach z kolapsu dopravy zatím brzy. "O mostu se ještě povedou diskuse a město bude muset jeho samotnou výstavbu schválit," vysvětluje primátor Tomáš Hudeček.
Město navíc v současné době na další přemostění Vltavy nemá dostatek peněz.