Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Vandal odstranil značky z Libeňského mostu, pustil tak na něj těžká auta

  18:15aktualizováno  18:15
Z pražského Libeňského mostu zmizely důležité značky, které zakazovaly vjezd vozidlům těžších než šest a půl tuny. Radnice nyní musí náklaďáky z mostu vyhnat. Pokud nepomohou nové dopravní značky, bude muset město na místo povolat policisty.

Na Libeňském mostě se nesmějí potkat v jeden moment dvě tramvaje. Zákaz vjezdu na most mají vozy, jejichž váha přesahuje 6,5 tuny. Mezi nejtěžší auta, která na most smějí, patří dodávky. Kvůli chybějícím značkám v těchto dnech po mostě jezdí občas i kamiony. | foto: Yan Renelt, MF DNES

Most spojující Libeň s Holešovicemi je v kritickém stavu. To je důvod, proč po něm dopravní značky zakazují jezdit řidičům vozidel těžších než šest a půl tuny. Některé z cedulí u holešovického břehu však někdo před časem odstranil. A nákladní vozy se tak na místo částečně vrátily.

„Je to zhruba tři měsíce, co značky zmizely. Po mostě takřka denně přejíždějí těžké míchačky,“ popisuje obyvatelka Jankovcovy ulice v Holešovicích Michaela, která bydlí nedaleko Libeňského mostu.

Případem se již začala zabývat radnice sedmé městské části. „Na základě podnětu obyvatel jsme zjistili, že tento problém na mostě skutečně je a budeme se ho proto snažit řešit,“ řekl MF DNES starosta Prahy 7 Jan Čižinský (KDU-ČSL).

Zatím radnice informovala Technickou správu komunikací (TSK), že na místě značky chybějí. „Značení jsme neodstraňovali my. Nejspíš jde o práci vandalů. Umístíme proto na místo značky nové,“ říká mluvčí TSK Barbora Lišková.

Most před demolicí

Přestože se situace na první pohled nemusí zdát závažná, opak je v tomto případě pravdou a každé vozidlo těžší šesti tun je pomyslným hřebíčkem do rakve Libeňského mostu.

Libeňský most

  • Kompletní přestavba Libeňského mostu by vyšla zhruba na dvě miliardy korun. Znamenalo by to prakticky demolici současné dopravní stavby.
  • Nový most by byl šestadvacet metrů široký, což je o pět metrů více než nyní. Díky širší vozovce by mohly být na mostu dva pruhy v každém směru, koleje pro tramvaje a ještě chodník pro pěší a speciální pás pro cyklisty. Proti čtyřem jízdním pruhům pro automobily však již v minulosti protestovali někteří obyvatelé Holešovic a Libně.
  • V rozpočtu na příští rok Praha počítá i s investicí necelých 180 milionů korun do Libeňského mostu. Pokud by město rozhodlo vyslyšet přání památkářů a architektů a přistoupilo pouze k rekonstrukci mostu, zaplatilo by za opravu podle dosavadních odhadů zhruba 1,8 miliardy korun. Libeňský most je nejdelším mostem přes Vltavu v Praze. Je dlouhý celkem 780 metrů včetně návazné rampy.

Jeho statika je totiž vážně narušena, a to dokonce do takové míry, že po něm nesmějí projíždět dvě tramvajové soupravy najednou. Strojvedoucí tramvají navíc musí dodržovat maximální povolenou rychlost 20 kilometrů v hodině.

Kvůli narušené statice mostu město zvažuje dopravní stavbu takřka celou zdemolovat a za necelé dvě miliardy vybudovat nový most.

Zda nakonec magistrát k demolici skutečně přistoupí, by mohlo být jasné už příští týden.

Podle náměstka primátorky a radního pro dopravu Petra Dolínka (ČSSD) totiž město v pondělí obdrží od Kloknerova ústavu při ČVUT posudek současného technického stavu celého soumostí. Ten měl být původně dokončený již začátkem prosince.

Součástí posudku by mělo být i zhodnocení, zda je nutné stavební práce odstartovat neprodleně - v takovém případě by město nejspíš muselo přistoupit ke kompletní přestavbě - nebo zda je možné most rekonstruovat a zachovat tak jeho původní podobu, kterou mu určil významný architekt Pavel Janák.

Památkáři chtějí most zachovat

Druhou variantu, tedy zachovat stávající podobu mostu z konce 20. let minulého století, prosazují historikové a také Česká komora architektů.

„Most je architektonickou památkou. Jen za ni nebyl prohlášen,“ říká předsedkyně Klubu Za starou Prahu Kateřina Bečková.

Právě na základě podnětu historiků se magistrát rozhodl demolici stávajícího mostu ještě přehodnotit. Silničáři proto museli zažádat o prodloužení stavebního povolení, jehož platnost měla původně skončit na podzim letošního roku.

Kdyby totiž povolení propadlo, musela by TSK zažádat o nové, což by mohlo trvat několik let, a příprava by vyšla až na 12 milionů korun. Prodloužení stálo necelé dva miliony.

Ve chvíli, kdy město schválí, jakou cestou se vydá, do půl roku by mohlo být uzavřené výběrové řízení na firmu, která přestavbu či rekonstrukci mostu provede. Zhruba 150 dní by pak firma měla na přípravu projektu. Samotné práce by zabraly asi 30 měsíců.

Do té doby se musí silničáři zbavit nákladních vozů, které přes most jezdí, a to přestože na něm nemají co dělat. V případě, že nepomohou nové dopravní značky, bude muset město na místo povolat policisty.

„My nemůžeme samotným řidičům zabránit, aby po mostě jezdili. Naším úkolem je dát na místo dopravní značky. V případě, že je nerespektují, je to práce policie, aby na řidiče dohlížela,“ dodala mluvčí TSK Barbora Lišková.

Autor:

Volby 2018

Volby do obecních zastupitelstev a do Senátu PČR se konají 5. a 6. října. V pátek se volí od 14 do 22 hodin a v sobotu od 8 do 14 hodin.

Komunální volby

V Praze se bude volit do zastupitelstev městských částí a obvodů a současně do zastupitelstva hlavního města Prahy.

Volby do senátu

Ve Středočeském kraji volí do Senátu obvod Mladá Boleslav a Benešov. V Praze se volí v obvodech Praha 2, Praha 4, Praha 8 a Praha 12.



Nejčtenější

Přístroje revizorů nenačítají kupony na Lítačkách, lidé dostávají pokuty

Finální podoba nové čipové karty pro městskou hromadnou dopravu (23.2.2016)

Koupili si kupon na Lítačku, u revizora ale zjistili, že nejde načíst. Cestující bez dokladu o zaplacení tak dostali...

Slavia - Bordeaux 1:0, nevýrazného soupeře zlomila Zmrhalova paráda

Slávisté slaví gól v utkání Evropské ligy proti Bordeaux. Zleva Traoré, střelec...

Když v průběhu druhého poločasu slávisté postupně pálili gólové šance, možná se strachovali, aby o hubené vedení...



Zásahovka na Benešovsku zadržela gang zlodějů luxusních automobilů

policie, zásahová jednotka, ozbrojenec, ilustrace

Policejní zásahovka šla v pátek do akce brzy ráno. Na silnici mezi Miličínem a Olbramovicemi zadržela šest lidí, kteří...

Betonová hráz kolem Prahy byla umlčena, řopíky se budovaly zbytečně

Osm stovek betonových pevnůstek mělo hájit Prahu před agresí nacistického Německa. Byly také součástí pevnostní linie,...

Slovácko - Slavia 1:3, snadná záležitost a hosté jsou opět v čele ligy

Hráči Slavie se radují z gólu do sítě Slovácka.

Fotbalisté Slavie si hravě poradili se Slováckem a vrátili se po osmém kole na první příčku tabulky nejvyšší soutěže....

Další z rubriky

Na náplavkách v Praze budou kavárny i galerie, říká jejich kurátor

Jiří Sulženko je od června kurátorem pražských náplavek. (21.9.2018)

Oblíbené vltavské náplavky u Rašínova a Hořejšího nábřeží čekají od jara příštího roku velké změny. V útrobách...

V noci zasáhl Prahu silný vítr, hasiči vyjeli k padesáti případům

Silný vítr v noci zasáhl Prahu, hasiči vyjeli k padesáti případům. (21. 9. 2018)

V pátek od půl osmé večer zasáhl západní a severní část Prahy silný vítr, který vyvracel převážně stromy. Do pražských...

Český ležák stejně vždycky vyhraje, tvrdí ředitel pivovaru Staropramen

Generální ředitel Staropramenu Petr Kovařík (6.9.2018)

Ředitelem Pivovarů Staropramen je Petr Kovařík přes dva roky. Původním povoláním sládek pivo vařil nejen na pražském...

Nákup až domů: Vyhrajte poukaz na Tesco Online nákupy
Nákup až domů: Vyhrajte poukaz na Tesco Online nákupy

Soutěžíme o poukázky na nákup Tesco Online nákupy v hodnotě 1500 Kč, 1000 Kč a 500 Kč. Objednaný nákup vám kurýr přiveze až ke dveřím, což si pochvaluje i naše redakce eMimino.cz - otestovali jsme dovoz do práce a uspořádali místo oběda společný piknik.

Najdete na iDNES.cz