Křižovatka na Malovance by měla být schována v zeleni.

Křižovatka na Malovance by měla být schována v zeleni. | foto: Vizualizace: Jan Cyrany

Na pražské Malovance vyroste nová budova, slibovaný park nebude

  • 1
Praha změnila územní plán. Zastupitelé například rozhodli, že u mimoúrovňové křižovatky na Malovance vyroste vedle hotelu Pyramida dispečink pro Technickou správu komunikací. A bývalé zahradnictví na Veleslavíně nahradí bytové domy.

Zeleň tak na Malovance prohrála pomyslný souboj s betonem. Na zasedání přitom zněla kritika nejen od veřejnosti a opozice, ale i od členky koalice.

"Proti této změně jsme protestovali, a protože nám bylo řečeno, že bez dispečinku to postavit nelze (mimoúrovňovou křižovatku), tak jsme navrhli alespoň zazelenit křižovatku na Malovance," uvedla starostka Prahy 6 Marie Kousalíková. Na zeleň do křižovatky by mělo podle jejích slov přispět ministerstvo životního prostředí.

Stavba ale vadí jak místním, tak opoziční Straně zelených. "Je vidět, že zeleň v územním plánu nemá vůbec žádnou váhu. Bylo nám slíbeno, že tu bude park," podotkla místní šéfka zelených Petra Kolínská.

Primátorův náměstek Tomáš Hudeček však vášně obyvatel i politiků mírnil. Podle něj bude budova TSK dlouhá maximálně čtyřicet metrů a bude mít jen jedno patro s nástavbou. "Bude to takové skromné 2+1. Kolem bude veřejně přístupný park," řekl Hudeček.

Nyní je na místě budoucího dispečinku podzemní parkoviště, které mělo být podle původních slibů zatravněno.

Rozhodnutí o rozšíření skládky v Ďáblicích se odkládá

Stavět se nově bude i na místě současného areálu zahradnictví na rozhraní Veleslavína a Vokovic. Má tu vyrůst rozsáhlý bytový komplex. Stejně tak na Chodově v Milínské ulici. Komunisté se spolu s ČSSD pokusili tyto změny zamítnout, koalice je ale přehlasovala.

Kromě toho zastupitelé vymezili budoucí trasu metra D mezi Písnicí a Pankrácí, cyklotrasu mezi Strašnicemi a Zahradním Městem nebo nový železniční koridor, který spojí Prahu a Beroun. Ten požaduje ministerstvo dopravy. Počítá s tím, že by vybudovalo druhou kolej na Branickém mostě a díky tomu by po této trase mohly jezdit osobní vlaky z Prahy do Berouna.

Naopak odsunuto je rozhodování o rozšíření skládky v Ďáblicích. Proti tomu protestuje vedení této čtvrti. Tvrdí, že skládka zhoršuje okolní životní prostředí a v minulosti tu byly naměřeny zvýšené hladiny arzenu a niklu.

Starosta sousední Březiněvsi, kam skládka též zasahuje, o její rozšíření naopak přímo požádal. Od jejího provozovatele totiž radnice dostává pět a půl milionu korun ročně.

Územní plánování nahradí v Praze metropolitní plán

Pražští zastupitelé se zároveň shodli, že současný územní plán nahradí do budoucna takzvaný metropolitní plán. Rozdíl přitom nebude jen v názvu, ale hlavně v tom, že metropolitní bude obecnější.

"Nový plán nastaví jen maximální zátěž území a nebude se do podrobností zabývat územími, která jsou stabilizovaná. Podrobně rozpracuje jen problematická nebo nedořešená místa," vysvětlil Hudeček. Současné plánování považuje za zastaralé. Nový plán ale musí vytvořit do tří let.