Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Michal Sváček, MAFRA

Na nové cyklostezky Pražané mohou zapomenout, městu došly peníze

  • 12
Až třetina Pražanů loni sedla na kolo a ujela po metropoli alespoň pár kilometrů. Kvůli nedostatku peněz se ale letos cyklostezky moc stavět nebudou. Praha se soustředí spíš na bezpečný průjezd centrem. Magistrát tak bude utrácet spíše za cyklopruhy než za nové stezky na periférii.

Slibuje si od toho bezpečnější průjezd Prahou pro lidi, kteří chtějí jezdit na kole třeba do zaměstnání. Červených pásů, které se čím dál tím více objevují po stranách silnic, je v současnosti v metropoli 57 kilometrů.

Kde budou nové cyklostezky

Roztocká ulice-Sedlec
délka: 0,8 km

Bubeneč-Holešovice
po levé straně plavebního kanálu
délka: 1,5 km

Ankarská (přejezd)
délka: 0,06 km

Perucká-Michle
délka: 3,76 km

Kačerov-Záběhlice
část postavena již v roce 2010
délka: 2,21 km

Hlubočepy-M.Chuchle
chybějící úsek stezky
délka: 1,67 km

"Když jich bude 300 kilometrů, myslím, že to bude stačit. Ale je to pouze filozofická otázka," řekl s mírnou nadsázkou Pavel Polák, který má na magistrátu cyklodopravu na starosti.

Letos je na rozvoj tohoto druhu dopravy v Praze nejméně peněz za posledních šest let. I přesto se ještě letos mohou cyklisté těšit alespoň na 11,5 kilometru nových tras. Do konce roku se postaví propojení stávajících cyklostezek v Malé Chuchli a u Barrandovského mostu. Nyní je tu pouze vyježděná cesta.

Důležité jsou i přejezdy

V plánu je i propojení cyklotrasy A1 vedené po levém břehu Vltavy v Roztocké ulici směrem na Sedlec v Praze 6. Tato trasa dnes vede po rušné ulici a pro milovníky kol je značně nebezpečná.

"Velmi důležitý je i bezpečný přejezd přes Ankarskou ulici na Břevnově u zdejších univerzitních kolejí," uvedl Polák. Současný přechod pro chodce proto bude upraven a osazen semafory.

V centru města je pak ještě letos naplánované spojení Perucké ulice u Gröbovky přes Vršovice a Nusle až do Michle. Téměř čtyři kilometry, které zmíněná místa dělí, se budou stavět postupně a budou zde jak od dopravy oddělené cyklostezky, tak pruhy na silnici. Hodně podobné to bude i s trasou vedenou z Kačerova přes Spořilov do Záběhlic, která bude dlouhá 2,2 kilometru.

Kolik stály cyklostezky

Rohanský ostrov
zhutněný písek
1 km 3 000 000 Kč

Náplavky
čtvercové dlaždice
1 km 5 576 000 Kč

Malá Chuchle - Lahovice
asfalt, můstek
1 km 6 578 948 Kč

Pelc-Tyrolka - Kolčavka
dlažba, zábradlí, osvětlení, můstek
1 km 24 952 000 Kč

Komořany

zavěšená kovová lávka

1 km 118 138 000 Kč

Zdroj: TSK Praha

"Do budoucna počítáme s úpravami trasy z Výtoně do ulice Na Slupi, další z Troje do Ďáblic a nakonec i z Modřan do Cholupic," vysvětlil Polák. Na ty však dojde až bude v magistrátní pokladně více peněz.

Cenu ovlivňuje typ povrchu

Podle magistrátu v metropoli sedlo na kolo v loňském roce asi 424 tisíc Pražanů. Zhruba 280 tisíc jich pak jezdilo v pražských ulicích alespoň jednou měsíčně. Málokdo z nich však ví, kolik takové stezky stojí. Například jeden kilometr "obyčejné" cyklostezky vyjde až na 5 milionů korun. Ovšem když má po obou stranách obrubník, je to už milionů devět.

Konečnou cenu ovlivňují kromě druhu povrchu například i hmatné pásy pro nevidomé, zábradlí, osvětlení či kanalizace. Nejdražší je pak cyklostezka vedená po mostě. Nejméně peněz stojí celkem logicky cyklopruhy, které se kreslí přímo na povrch silnic. Například na nábřeží Ludvíka Svobody u ministerstva dopravy zaplatilo město za 300 metrů vyznačené stezky na stávajícím chodníku přes sto tisíc korun. Jeden kilometr by tak vyšel na téměř 360 tisíc.

Přes kilometr dlouhá asfaltová cyklostezka z Malé Chuchle do Lahovic pak stála sedm a půl milionu. Konečnou cenu tu ovšem zvýšila stavba mostku přes zdejší potok Vrutice.

Jednoznačným rekordmanem je v tomto směru 180 metrů dlouhá zavěšená lávka pod mostem Pražského okruhu u Komořan, která stála 60 milionů korun. Kilometr by tak vyšel na závratných 118 milionů. Paradoxní je, že kvůli problémům s pozemky na ni cyklisté dosud vjet nemohou.