Jedna z věcí, která čtenáře iDNES.cz na Opencard zajímá, jsou její funkce. Lidem například vadí, že musí k takzvanému validátoru, aby zjistili, že jim vypršel kupon. Nebo si datum pamatovat, případně poznamenat na papírek.
"Proč ´neumíte´ jednu ze zcela základních funkcí, a to například emailem připomenout zákazníkovi, že platnost jeho openkarty končí a měl by si ji znovu dobít? To vám udělá amatérský programátor za tři minuty a mnoha lidem by to ulehčilo život," zeptal se čtenář s přezdívkou maron.
On-line rozhovor s Martinem OpatrnýmOtázky a odpovědi najdete ZDE |
Podle mluvčího Martina Opatrného to ale nelze. Brání tomu Úřad na ochranu osobních údajů. A oznámení o datu platnosti kuponu prý není výjimkou. "Řada užitečných věcí naráží například na problém s ochranou osobních údajů..." shrnul mluvčí.
Problémy OpencardAudit karty ukázal, že řada zakázek byla předražená. Město i Dopravní podnik si podle auditu rovněž objednaly nesmyslné poradenské služby nebo zaplatily zbytečné reklamní kampaně. Město prodělalo také na vydávání prvních karet, o které lidé neměli zájem. Ve skladu skončilo 45 tisíc nevyužitých Opencard z prvotní fáze projektu. |
Čtenáře také zajímalo, proč musely být za každou cenu zrušeny papírové kupony. "Rozhodnutí zrušit papírové tramvajenky bylo správné. Byly zastaralé a nenabízely svému držiteli takové funkce jako Opencard, duplikát v případě ztráty, přerušení kuponu o dovolené a podobně," řekl Opatrný.
Dotazy směřovaly také na to, proč je kupon městské hromadné dopravy pro anonymní kartu dražší, než pro tu, na které jsou i osobní údaje držitele. Důvod je podle mluvčího jednoduchý - přenositelnost karty. Může ji totiž využívat víc lidí.
Martin Opatrný se také musel vypořádat s otázkou, proč Opencard platí pouze na čtyři roky. Jeden s čtenářů navrhl, aby to bylo na deset let, všem by to podle něho ušetřilo čas, peníze i nervy.
"Jedná se o standardní dobu (čtyři roky platnosti, pozn. red.) záruky u RFID čipových karet. To, že bude karta bez problémů fungovat 10 let, vám prakticky nikdo nemůže zaručit," vysvětlil Opatrný.
Čtenáře iDNES.cz v souvislosti s kartou Pražana zajímaly také finance. Například, kdy na kartě začne město vydělávat? To ale mluvčí Martin Opatrný v podstatě odmítl. "Smyslem projektu Opencard není generování zisku, ale poskytování zejména městských služeb," odpověděl.
Martin Opatrný také několikrát zdůraznil, že Opencard je podle jeho názoru pro Pražany výhodná - už prý jen kvůli slevám, které nabízí, nebo možnosti nechat si udělat duplikát kuponu MHD, když cestující kartu ztratí.