Triptych je složen ze tří samostatných desek. Je to olejomalba na dubovém dřevě. Prostřední obraz je největší a znázorňuje svatou Marii s Ježíškem a tři krále, kteří se dítěti klaní a předávají mu dary. V pozadí je středověké městečko, kupci a měšťané, v dálce je vidět krajina, hory a zámky.
Na levém křídle je namalovaný svatý Bavo, patron sokolníků. Před ním klečí muž, který vznik díla pravděpodobně zaplatil. Na pravém křídle je patron vojáků a kovářů svatý Hadrián s manželkou mecenáše.
Oltář je ve sbírkách Pražského hradu už víc než 300 let. Dosud se ale neví, jak se tam vlastně dostal. Triptych je dlouhodobě zapůjčen do sbírek Národní galerie. Po 1. květnu se tam opět vrátí.
Obrazy byly v průběhu restaurování také důkladně prozkoumány. Čekala je například analýza ultrafialovým, infračerveným i rentgenovým zářením.
Díky těmto metodám je možné odhalit původ barev, přemalby z předchozích staletí i další zásahy do díla. Podle restaurátorky Mileny Nečáskové byl triptych zachovalý, retuší bylo naštěstí málo.
Jenom na bočních deskách bylo patrné drobné popraskání a škrábance. Vidět byla i vrstva nažloutlého laku, která změnila barevnost obrazů.
Obě boční křídla byla někdy v minulosti zkrácena, a to na horním i dolním okraji, čímž byly obrazy nenávratně poškozeny. Dobře patrné je to na vnější straně oltářních desek, které zdobí malby soch zvěstovatelů. Oběma chybí hlava. Odřezané části jsou ztracené.
MALÍŘ GEERTGEN TOT SINT JANSJe považován za zakladatele tradice holandské malby. Žil v 15. století při klášteře johanitů v Haarlemu. Zemřel mladý, v 28 letech, a děl, která se mu připisují, není mnoho. Nynější restaurování pražského triptychu jednoznačně prokázalo, že ho namaloval skutečně Geertgen. |