TOP 09 chce, aby v Praze i středních Čechách fungoval stejný systém MHD. Ilustrační snímek

TOP 09 chce, aby v Praze i středních Čechách fungoval stejný systém MHD. Ilustrační snímek | foto: Jiří Koťátko, MF DNES

Na pražskou Opencard by mohli jezdit i Středočeši, navrhuje TOP 09

  • 9
Plánů na sloučení Pražské a Středočeské integrované dopravy vzniklo v minulosti již několik. Nyní nápad v rámci předvolební kampaně oprášila TOP 09. Chce, aby v obou krajích vznikla jedna obří integrovaná doprava, ve které by všichni jezdili na stejné jízdenky v devíti pásmech. Systém využívající kartu Opencard by mohl začít fungovat za tři roky.

"Zavedením jednotného systému pro Prahu a střední Čechy bude veřejná doprava komfortnější a jednodušší," řekl starosta Kmetiněvsi a kandidát na senátora za TOP 09 Luděk Kvapil.

Problém je, že ve středních Čechách nyní fungují tři dopravní systémy. Kromě PID (Pražská integrovaná doprava) a SID (Středočeská integrovaná doprava) ještě pravidelná autobusová doprava. "Systémy se vzájemně územně překrývají, v žádném dopravním prostředku není možné využít a kombinovat jejich tarify a přestoupit," uvedl Kvapil. Navíc prý dochází k duplicitnímu financování na mnoha trasách.

Pro cestující by sjednocení systémů znamenalo, že by si pořídili Opencard a mohli by s ní jezdit po celém Středočeském kraji i v Praze. Záleželo by jen na tom, jaký kupon by si na kartu nahráli. Ceník jízdenek a kuponů by byl pro Prahu i střední Čechy jednotný a platil by ve všech prostředcích hromadné dopravy. V pásmech budou platit časově omezené jízdenky i předplatní kupony na daná pásma.

Přivítali byste, kdyby pražské jízdenky včetně Opencard platily v autobusech po celých středních Čechách?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 čtvrtek 7. dubna 2011. Anketa je uzavřena.

ANO
ANO 3410
NE
NE 2617

Současných pět tarifních pásem by potom bylo rozšířeno celkem na devět, která by sahala až na hranice Středočeského kraje. "Dosavadní zóny SID budou do těchto nových pásem absorbovány na základě skutečných potřeb obyvatel," dodal Kvapil.

Ropid, organizátor veřejné dopravy v Praze a okolí, s návrhem souhlasí. "Naším vzorem je město Hamburk, kde se propojuje doprava Hamburku, Dolního Saska a Šlesvicko - Holštýnska," řekl ředitel Ropid Pavel Procházka.

Hejtman: tento systém nebude fungovat

Středočeský hejtman David Rath ale takovému systému postavenému na pilířích PID příliš nevěří. "S Ropidem je největší problém. Nevede prokazatelnou evidenci cestujících, nespolupracuje, provádí nátlak na starosty. Tudíž tato cesta není řešením," napsal Rath v SMS zprávě iDNES.cz.

Rath je s Ropidem na "válečné stezce" již delší dobu. Rath organizaci obvinil již při rušení autobusových spojů na začátku roku, že s krajem nechce spolupracovat. Navíc podle hejtmanových plánů by středočeská hromadná doprava měla stát naopak na systému SID.

S tím zase nesouhlasí TOP 09. Došlo by totiž k tomu, že by buď Středočeši museli na hranici Prahy přestupovat na pražské spoje, nebo by si Středočeský kraj musel začít platit autobusy, které jezdí hlouběji do Prahy.

V současné době totiž příměstské autobusy financuje Praha ze svého rozpočtu. Pakliže by byly středočeské, Praha by si zajistila své spoje a jízdu středočeských autobusů po Praze by hradil kraj. "SID navíc nesplňuje požadavky integrované dopravy, protože ignoruje železnici," dodal Kvapil.

,