Tunel Blanka bude dražší možná až o deset miliard korun. Ilustrační foto

Tunel Blanka bude dražší možná až o deset miliard korun. Ilustrační foto | foto: Michal Šula, MAFRA

Na projekty, které zdraží Blanku o miliardy, nebyly potřeba ani smlouvy

  • 10
Výstavba tunelu Blanka se může prodražit až o deset miliard korun. Mohou za to objednávky navíc. A ty umožňuje smlouva mezi Prahou a firmou Metrostav, která tunel pod městem kope. Žádné dodatky, žádné zvláštní kontrakty na akce navíc. Stačilo "si říct".

Prosadit další projekt do "balíku Blanka" nebyl problém. Stačilo přijít a říct: Most bude dražší o 700 milionů. A řešení? Zapsali novinku třeba do stavebního deníku. Podobně proteklo tunelem pět a půl miliardy.

"V praxi to funguje tak, že máme předem domluvenou cenu například za metr kanalizace. A teď se stane, že přijde magistrát s požadavkem prodloužit ji o dvacet metrů. My přesně vypočítáme, o kolik to bude dražší. Rozpočet předložíme investorovi, a pokud ho schválí, zaneseme změnu například do protokolu nebo do stavebního deníku," popisuje mluvčí Metrostavu František Polák.

CENA TUNELU BLANKA

Původně měl tunel stát 21,2 miliardy korun za stavební část a 4,2 miliardy za technologie. Další 1,58 miliardy měly stát inženýrská a projektová činnost, geologický a archeologický průzkum či výkup pozemků.

Podle materiálu magistrátního odboru městského investora, mají být nyní stavební práce dražší o pět miliard, technologie o více než miliardu korun a Praha má připlatit o půl miliardy i na dalších nákladech. Inflační valorizace má cenu zvednout o 3,5 miliardy korun. Celkem by tedy měla Praha zaplatit 37,1 miliardy.

Takový postup byl možný například v případě Trojského mostu. Od začátku se s ním počítalo jako se součástí tunelového komplexu. Jenže město si na něj později vypsalo architektonickou soutěž, která ho měla "zkrášlit", ale zároveň ho prodražila o sedm set milionů korun. Proto musel Metrostav navýšit dle ceníku konečnou částku.

Krásnější most ano, rozhledna už nikoliv

Pokud by si ale Praha vymyslela absurditu jako například rozhlednu, se kterou se nikdy v rámci Blanky nepočítalo, nebylo by možné začlenit ji do rozpočtu jen tak. Podle právničky Petry Fifkové, která se specializuje na stavební právo, je možné provádět změny i bez dodatků ke smlouvě.

"Metrostav si klidně mohl dohodnout takové podmínky, podle nichž by dodatky ke smlouvě nebyly potřeba. Mohou mít stanovené, že se změny provádí takzvanými změnovými listy, což je u velkých staveb zcela běžné," říká Fifková.

Tento typ smluv je obvyklý i podle primátora Bohuslava Svobody. Vysvětluje to tím, že u stavby tunelu je velmi obtížné předem odhadnout náklady, protože při ražbě může stavební firma narazit na problémy, které neodhalí ani geologický průzkum. "Budeme zjišťovat, zda byly všechny práce navíc oprávněné," upozorňuje Svoboda.

Tímto problémem se nyní zabývá odbor městského investora, který by měl veškerá zdražení podrobně vysvětlit.

Ražba tunelu Blanka skončila.

Největší prodražení na Blance způsobily požadavky Báňského úřadu, který nařídil o stovky milionů dražší technologii ražby.

Na zvýšení ceny komplexu tunelů se ovšem podílely i městské části, hlavně Praha 6 a 7, které si diktovaly požadavky někdy i za desítky milionů korun. Patří sem výměny oken nebo protihlukové stěny, ale také banality typu informačního centra.

Praha 6: Chceme chodník, okna a protihlukovou stěnu

V Praze 6 se třeba počítalo s výměnou oken v okolí Malovanky. "Měřili jsme hlukovou zátěž a ukázalo se, že je potřeba vyměnit více oken," vysvětluje Jaroslava Trnková, která pracovala na radnici Prahy 6.

Městská část ale prosadila také chodník navíc, aby lidé mohli projít přes stavbu pod Malovankou směrem na Myslbekovu ulici, nebo protihlukovou stěnu vedle dětského hřiště podél Svatovítské.

"To vše byly provozní náklady, které magistrát musel zajistit," podotkla Trnková a připomněla, že radnice chtěla i slevy. Například si vymínila místo tří tramvajových kolejí jen dvoje.

Trnková o změnách nejednala s magistrátem. "Nejčastěji jsem požadavky řekla stavebnímu dozoru na kontrolním dni a oni to vyřídili," řekla.

ZDRAŽENÍ TUNELU BLANKA

Zdražení Blanky

Stavební část komplexu bude stát o 5 miliard a 36 milionů víc. Provozní náklady na udržení díla a zařízení staveniště o 294 milionů.

Stavba Špejchar - Pelc-Tyrolka
Zdražení celkem: o 3 miliardy
Zajištění jam - Troja, Letná: + 265 mil.
Nový Trojský most: + 720 mil.
Železobetonové konstrukce hloubených tunelů: + 529 mil.
Ražené tunely, strojovna vzduchotechniky: + 737 mil.
Přeložky kanalizace, vodovodů, plynovodů a kabelů: + 160 mil.
Dodatečná sanační opatření z povrchu z prostoru Šlechtovy restaurace: + 204 mil.
Betonové ostění a hydroizolace ražených tunelů: + 215 mil.

Stavba Prašný most - Špejchar
Zdražení celkem: o 444 milionů
Hloubené tunely milánského typu: + 336 mil.

Stavby Myslbekova - Pelc-Tyrolka
Zdražení celkem o 1,3 miliardy.
Jáma Myslbekova: + 114 mil.
Jáma Prašný most: + 254 mil.
Kanalizace Prašný most: + 96 mil.
Ražený tunel MYPRA: + 536 mil.

Zdražení technologické části
Celkem 1 miliarda. Změny požadavků a vývoj cen mědi, zinku a oceli znamenají plus 130 mil.

O co se ještě stavba může prodražit?
Odhad ceny celkem 500 milionů. Za rekonstrukci Letenského náměstí, protihluková opatření v ulici V Holešovičkách, oprava bastionů - Prašný Most, úprava plochy před nádražím Dejvice, úprava Letenské pláně, zakrytí povrchové trasy Troja, architektonická úprava výdechů.

,