Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Na rizikový přejezd, kde zemřeli dva lidé, upozornili odborníci už loni

  15:08aktualizováno  15:08
Železniční přejezd mezi Jinočany a Rudnou západně od Prahy, na kterém zemřel o víkendu otec s dcerou, měl být už před několika měsíci upraven tak, aby jeho překonání nebylo nebezpečné. Na to, že dopravní značky varující před přejezdem jsou zarostlé stromy a křovím, poukazovali experti z Dopravní fakulty ČVUT už loni.

Tragická nehoda Fordu Mondeo na přejezdu u Jinočan | foto: Drážní inspekce

"Upozorňovali jsme, že je tam špatně vidět značení, Správu železniční dopravní cesty. Značky nebyly vidět ani v zimě, kdy jsou keře bez listí," řekl Josef Kocourek z Ústavu dopravních systémů ČVUT. Páteční tragická nehoda, při níž na přejezdu chráněném jen výstražným křížem zemřel osmačtyřicetiletý řidič a jeho dvanáctiletá dcera, bohužel ukázala, že odborná studie skončila bůhví kde (více o nehodě si přečtěte zde).

Nebezpečné přejezdy

Přejezd u Jinočan, kde se stala v pátek tragická nehoda, při které zemřeli dva lidé, zařadila studie ČVUT mezi nebezpečné už loni. Za rizikové tehdy označila více než deset železničních přejezdů v kraji. Za nejčastější vady označila budovy, křoví nebo velké množství značek bránících ve výhledu. Některé z přejezdů už byly upraveny. Jde například o Osov na Berounsku, Olovnici mezi Kralupy nad Vltavou a Velvary.

Mluvčí Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) v pondělí vzkázal, že vše musí prověřit. Dvě značky, jejichž pruhy řidičům ukazují, jak daleko jsou od přejezdu, byly v pátek zarostlé křovím a kopřivami, jedna dokonce chyběla. Muž z Prahy zřejmě vůbec nevěděl, že ho za horizontem čekají koleje. Jak rychle před nimi jel, policie zatím vyšetřuje. Brzdná dráha ale na silnici po nehodě nebyla.

Cestáři stromy prořezali a kopřivy posekali až po tragické nehodě. Proč je nechali rozbujet do takové míry, až zcela zakryly značku, nyní prověřuje policie. Silnici spravuje Středočeský kraj a její cestmistr Jaroslav Ráž. V pondělí musel nadřízeným stav vegetace u vozovky vysvětlovat. "Zopakoval, že necítí žádné pochybení," sdělila krajská mluvčí Berill Mascheková.

Cestáři trpí "profesionální slepotou"

Vedení hejtmanství už podle Maschekové v pondělí ráno nařídilo kontroly na všech přejezdech a nebezpečných místech. Podle předpisů musí cestmistři své silnice zkontrolovat dvakrát za měsíc. "Znám případy, kdy cestmistři trpí takzvanou profesionální slepotou. To znamená, že svůj úsek znají tak dobře, že některé problémy přehlédnou, nevěnují jim pozornost," vysvětlil Josef Kocourek z ČVUT.

Podle starostky Jinočan Miluše Čančíkové rostliny kolem silnice směrem na Rudnou správci sekali a prořezávali maximálně dvakrát za rok. "Když jsem po nich chtěla, aby se o ni víc starali, odpověděli, že na to nemají peníze," podotýká Čančíková. "Po pátečním neštěstí jsem ale napsala dopis řediteli SŽDC, aby přejezd chránila alespoň světelná signalizace. Místní ho znají a zastaví, ale najdou se i řidiči, kteří tam předjíždějí," upozornila starostka Jinočan.

Křoví a větve zmizely, cedule již byla o víkendu vidět.

Křoví a větve zmizely, cedule již byla o víkendu vidět.

Odborníci z Dopravní fakulty ČVUT dodali závěrem loňského roku Správě železniční dopravní cesty (SŽDC) seznam nebezpečných přejezdů, na kterých jsou často nehody. Podle zjištění MF DNES na něm byl i ten jinočanský. Vedení Středočeského kraje zatím neví, jak naloží s cestmistrem, který byl odpovědný za neprosekaný úsek z Jinočan na Rudnou. "Počkáme na závěr policejního vyšetřování. Pokud se prokáže, že cestmistr pochybil, je možné, že se s ním rozloučíme," řekla krajská mluvčí Berill Mascheková.

Nebezpečné přejezdy postupně mizí

Na několika přejezdech se situace po vydání studie ČVUT opravdu zlepšila. Například v Osově na Berounsku zmizelo od krajnice husté křoví, přes které nebylo vidět. Řidiči se cítí bezpečněji i na dalších místech. Na jednom správci přejezdu vyměnili výstražné kříže za světelnou signalizaci, na dalších dvou se světly přibyly navíc závory. Jan Huml z Nadace Besip jako takový příklad uvedl přejezd v Olovnici mezi Kralupy nad Vltavou a Velvary.

Proč SŽDC nereagovala na doporučení studie také v Jinočanech, zatím není jasné. Místní lidé poukazují na skutečnost, že mnoho řidičů na tomto místě velmi riskuje. Nerespektují "stopku" a jezdí přes přejezd rychle. "Párkrát už se mi stalo, že mě tam nějací výtečníci i předjeli. Nedávno tuto silnici opravili a někteří si ji pletou se závodní dráhou," uvedl jeden z diskutujících na serveru iDNES.cz.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Okolo 5. kilometru dálnice D6 nabouralo v mlze okolo deseti aut. (18.10.2017)
Prahu obklopila mlha, na dálnici D6 se srazilo až deset aut

Na dálnici D6 nedaleko ruzyňského letiště se v ranní mlze srazilo více aut. Záchranáři zatím ošetřili několik lehkých zranění. Ve směru na Prahu se tvořily...  celý článek

Vánoční strom Na Staroměstském náměstí je už ozdobený (25.11.2015).
Pražský vánoční strom roste u Berounky, upozornil na něj tipař

Vánoční strom, který letos ozdobí tradiční adventní trhy na pražském Staroměstském náměstí, roste u Berounky na Křivoklátsku. Tip na zhruba 24 metrů vysoký...  celý článek

policie velikonoce řidič alkohol kontrola
Řidič ujel od nehody, pak opilý nabízel policistovi pět tisíc korun

Řidič škodovky nacouval do mazdy, která stála za ním, a ujel. Nehoda se stala na křižovatce Libušiny a Kročehlavské ulice v Kladně. Když hříšníka vypátrali...  celý článek

Vyfoťte, vystavte, prodejte
Vyfoťte, vystavte, prodejte

Prodávejte jednoduše přes mobilní aplikaci Bazar eMimino.cz.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.