Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Magistrát chce urychlit rozvoj nádraží Žižkov, za rok by se mělo stavět

  18:30aktualizováno  18:30
Území dosud zanedbaného Nákladového nádraží Žižkov čeká už od roku 2008 na odstranění stavební uzávěry. Přes odpor Prahy 3 hodlá nyní magistrát dokončit pořizování změny územního plánu. První byty by tam mohly začít vznikat do čtyř let.

Nákladové nádraží Žižkov | foto: Jan Zikmund

Na území metropole se nachází zhruba patnáctka brownfieldů, většinou bývalých průmyslových a nádražních ploch, které jsou dnes už nevyužívané a rychle chátrají. Magistrát místo nekonečného rozrůstání města do šířky podporuje jejich přestavbu na nové čtvrti, kde by mohly žít a pracovat desítky tisíc lidí. Jenže jejich proměnu často brzdí stále platné stavební uzávěry. Jedním z vůbec nejlukrativnějších transformačních území je areál bývalého Nákladového nádraží Žižkov, který se nachází v širším centru Prahy. I tady ale stále není možné stavět. Proces změny územního plánu, který by to umožnil, zahájila radnice Prahy 3 už v roce 2008, avšak o čtyři roky později se práce na dlouhou dobu zastavily v souvislosti s řízením o památkové ochraně hlavní budovy nádraží, která měla jít podle původních plánů k zemi.

Městská část navíc loni na konci roku žádala zastavit pořizování změny územního plánu. Starostka Vladislava Hujová (TOP 09) argumentuje tím, že se tak urychlí proces přeměny samotné budovy nádraží na kulturně-vzdělávací centrum. Zároveň by prý měla být nejprve vyhlášena veřejná urbanistická soutěž na budoucí podobu celého areálu i s přilehlým územím.

„I když by to změněný územní plán umožnil, území stejně nebude zastavitelné, protože to nedovolí dopravní kapacita oblasti. Stavět bude možné až po dobudování Městského okruhu,“ tvrdí starostka Prahy 3 Hujová.

Město chce skončit za rok a půl

Rada hlavního města ale včera udělala rázný krok zcela opačným směrem a rozhodla se proces převzít a urychleně dokončit změnu územního plánu. „Praha se s tím trápí už devět let. Rádi bychom, aby mohla být odstraněna stavební uzávěra a došlo k rekultivaci brownfieldu,“ říká náměstkyně primátorky pro územní rozvoj Petra Kolínská (SZ/Trojkoalice). Návrhy Prahy 3 odmítá, podle ní by to znamenalo zdržení tři až čtyři roky.

Krok radních ale ještě musí potvrdit zastupitelstvo v polovině června a očekává se bouřlivá diskuse. Mnohaletý administrativní proces se teprve pak dostane do finální fáze. V ní bude nutné zpracovat dokument o vlivu na životní prostředí včetně podrobné dopravní studie napojení budoucí čtvrti na okolní zástavbu a také musí vzniknout urbanistická studie, kterou má na starosti Institut plánování a rozvoje Prahy. „Vzhledem k pokročilému stadiu příprav věříme, že by mělo být vše hotové do podzimu příštího roku. Pak by se mohlo začít stavět,“ věří náměstkyně.

Zároveň by se měla dořešit i otázka obnovy dnes už památkově chráněné hlavní budovy nákladového nádraží. V roce 2014 vzniklo memorandum, v němž se hlavní město, Praha 3, České dráhy, ministerstvo kultury i vlastníci pozemků zavázali ke spolupráci s cílem využít funkcionalistickou stavbu pro společenské a kulturní účely. Sídlit by tam měl především Národní filmový archiv, ale i některé další kulturní organizace. Podle Kolínské se ale také uvažuje o tom, že by v části vznikly nové byty.

Celé území, které dříve sloužilo železnici, má 50 hektarů. Zatímco v severní části podél Malešické ulice, kterou vlastní společnost Central Group, se může stavět už nyní, výrazně rozsáhlejší jižní oblast na změnu územního plánu čeká. Stavět zde hodlá společnost Sekyra Group, která aktuální krok radních vítá. „Bezprostředně po dokončení změny se pustíme do územního a stavebního řízení, abychom docílili povolení a začali stavět,“ říká výkonný ředitel Sekyra Group Leoš Anderle. Za úspěch by považoval, kdyby se podařilo novou čtvrť začít budovat za tři až čtyři roky.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Potápěči při vyzvedávání člunu, který se potopil na břehu Vltavy v Davli....
V Podolí se potopil člun zaparkovaný u mola, na břeh ho vytáhli hasiči

Potopený motorový člun lovili v neděli hasiči z Vltavy v pražském Podolí. Ven ho vynesli pomocí nafukovacích vaků. Uvnitř nikdo nebyl.  celý článek

Řidiči si zkracují cestu na letiště. Sloupky na Aviatické někdo prorazil.
VIDEO: Sloupky protáhly cestu k letišti o sedm kilometrů. Řidiči je ignorují

Letiště Praha před rokem kvůli bezpečnosti přehradilo nejkratší cestu od benzinky k terminálům pro cestující. Zelené sloupky oddělily v Aviatické ulici levý...  celý článek

Programovací jazyk Scratch umožňuje dětem vytvářet vlastní animace nebo...
Školy informatiku neřeší, říkají zakladatelky kurzů programování pro děti

Ačkoliv má téměř každé dnešní dítě chytrý telefon nebo tablet, neznamená to ještě, že dokáže s technologiemi pracovat. Silvie Zeman a Klára Štouračová se proto...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.