V roce 1972 objížděly tramvaje sochu svatého Václava.

V roce 1972 objížděly tramvaje sochu svatého Václava. | foto: Archiv Dopravního podniku hl. m. Prahy

Návrat tramvají na Václavské náměstí má několik možných variant

  • 76
Na pražském Václavském náměstí jezdily tramvaje přes 110 let. Kvůli metru odtud před 30 lety zmizely. Teď se uvažuje o návratu, přičemž magistrát je pro, Praha 1 naopak proti. MF DNES připravila přehled možností, kudy by koleje nově mohly vést.

Návrat tramvají na Václavské náměstí vyvolává léta rozporuplné reakce. Mezi Pražany i na politické úrovni. Teď začínají návrhy získávat reálnou podobu.

Zatímco magistrát nechává zakreslit do územního plánu trať v horní částí náměstí, radnice Prahy 1 je proti. A nabízí alternativní řešení.

1. Horní částí Václavského náměstí středem, či po okraji?

Není to zas tak dávno, kdy tramvaje jezdily horní částí Václavského náměstí. Z Vodičkovy či z Jindřišské vyjely středem "Václaváku" ke koni, přejely magistrálu a dovezly cestující z Nového Města na Vinohrady. Postupující výstavba metra však vedla k úplnému zrušení trati.

Dopravní plánovači měli tehdy za to, že je tramvaje možné zrušit úplně, když pod nimi vede metro. Jenže se ukazuje, že to není úplně ideální.

Návrhy variant návratu tramvají na Václavské náměstí najdete ZDE

"Dopravní obslužnost v centru je naprosto neuspokojivá. Když se lidé bydlící v okolí Italské ulice chtějí dostat do centra, mají smůlu. Jet metrem je zde neakceptovatelný argument, stanice jsou celkem daleko. Navíc tratí v centru je tak málo, že při nepředvídatelných okolnostech se může stát, že se tramvajová síť rozpadne na několik částí," říká technický ředitel Dopravního podniku Jan Šurovský.

A to je důvod, proč je nyní na stole plán tuto trať obnovit. Návrhy přitom ukazují, že je možné vést koleje nejen středem náměstí, ale i po jeho stranách. Pro některé architekty je trať uprostřed jako smrtící pás a jako vhodnější vidí její vedení po okrajích náměstí. Druzí říkají, že středem koleje vedly dlouhé roky a žádné velké nebezpečí lidem nehrozilo.

2. Praha 1: koleje ať nevedou cenným středem náměstí

Starosta Prahy 1 Oldřich Lomecký je zarputilým odpůrcem obnovy kolejí křižujících Václavské náměstí. Proto přispěchal s variantou, jak od tramvajové dopravy ušetřit alespoň jeho nejcennější střední část.

"Obnovení trati znamená, že tudy začne jezdit tranzitní doprava, a to nechceme," vysvětluje svůj postoj starosta. Podle něj se nabízí řešení vést trať z Vinohradské ulice Washingtonovou a dál na Senovážné náměstí.

"Senovážné náměstí je už teď dost zatížené, a navíc by toto vedení trati nic nevyřešilo," namítá primátorův náměstek Tomáš Hudeček. Praha 1 proto navrhuje další řešení. Tím je vedení kolejí z Vinohradské po krátkém úseku Václavského náměstí do Opletalovy ulice.

"Klíčová je pro nás střední část náměstí. Ta bezpodmínečně musí zůstat bez zahlcení tramvajovou dopravou," říká Lomecký, který by tu rád viděl městský bulvár.

3. Křižovatka s magistrálou. Dopravní kolaps?

Tramvajová trať vedená horní částí Václavského náměstí, by u Muzea přejela magistrálu a napojila se na trať ve Vinohradské ulici.
Město zatím nechalo tuto změnu zapracovat do územního plánu, což podle odhadů může trvat dva roky. A pak další měsíce, než by se trať postavila.

V tu dobu by už měl být zprovozněný tunel Blanka a odhady ukazují, že na magistrále by mohl být provoz slabší zhruba o deset procent. Sílu provozu v roce 2014 by tak bylo možné přirovnat k situaci na pražských silnicích během letních prázdninových měsíců.

Jisté však je, že by průjezd tramvají byl řízen semafory, na kterých by musela projíždějící auta zastavit. V části Vinohradské ulice mezi budovami Národního muzea by pak auta už jezdit nesměla.

4. Můstek. Obnovit tramvaje, nebo zachovat pěší zónu

Že by tramvaje začaly opět jezdit ulicí Na Příkopech nebo 28. října je jistě pro mnohé Pražany daleko nepředstavitelnější než návrat tramvají ke "koni". Přesto úvahy magistrátu jdou i tímto směrem. "Je to jedna z uvažovaných variant, ale v horizontu dvaceti třiceti let není vůbec reálná," říká Hudeček.

,