Řidiči, kteří jezdí podél Benešova, vědí, že mohou na silnici I/3 potkat chodce vyhlížející vhodnou chvíli, aby přeběhli k bráně konopišťského parku. Není tu přechod, jen značky s upozorněním na pohyb chodců. Řidiči smějí jet 70 kilometrů v hodině, což zřídka dodržují. Brzy tu budou muset přibrzdit na padesátku.
Vyplynulo to ze schůzky vedení města, policie a Ředitelství silnic a dálnic. Radnici neprošel návrh, aby na silnici vznikl přechod s ostrůvkem a semaforem na tlačítko.
Denně tudy projede 22 tisíc vozidel. Jen za hodinu a půl však v pondělí kolem poledne zdolávalo silnici deset lidí. S kočárkem, s kárkou i na jízdním kole.
"Určitě je to nebezpečné. Lidí tudy přechází spousta, chodí běhat kolem rybníka. Jezdím tu často. Jako řidič si ale myslím, že přechod není nejlepší. Auta by mohla do sebe narazit a nebyl by plynulý provoz," podotkl obyvatel Tomáš Brožek, který jel do parku na kole.
Přechody na hlavních tazíchVrdy Olbramovice Lidice |
Policie i ŘSD má k přechodu i k semaforu stejné výhrady. "Pokud bychom to udělali, vytvoříme nehodové místo. Není to jen o chodcích, ale o všech účastnících provozu. Nejlepší variantou je podchod," řekl vedoucí dopravní policie Benešov Zdeněk Štěpánek.
Radnice: Do podchodu by se lidé báli
Jenže podchod se nelíbí městu, a nejen proto, že je dražší než přechod. "Máme obavu, že se stane kriminálním prostředím a lidé by se do něj báli jít," řekl místostarosta Tomáš Podhola.
Podle jeho kolegy místostarosty Romana Tichovského existuje i studie lávky, ale ta je technicky náročná podobně jako podchod.
"Narážíme neustále ještě na problém plánované výstavby dálnice D3. Počítá, že se silnice kolem Benešova rozšíří a zahloubí do země. Na stavební úpravy tak povolení nedostaneme," vysvětlil Tichovský. Argumentem ministerstva dopravy je, že stavba by byla dočasná.
V nedalekých Olbramovicích mají na stejné silnici dva přechody, které nově zviditelní světla zabudovaná do země. Jenže ty se nacházejí v intravilánu čili uvnitř obce. V extravilánu přechod udělat nelze.