Vizualizace silnice R6. Stavba úseku Karlovy Vary - Olšová Vrata je v nedohlednu.

Vizualizace silnice R6. Stavba úseku Karlovy Vary - Olšová Vrata je v nedohlednu. | foto: České dálnice.cz

Nedostatek peněz brzdí dostavbu středočeských rychlostních silnic

  • 0
Tři dlouho plánované rychlostní silnice na území středních Čech se zřejmě v nejbližší době stavět nebudou. Ministerstvo dopravy kvůli nedostatku peněz a úsporám jedná o zastavení některých dopravních staveb. Starostům se to nelíbí. Rozhodnutí ministerstva ale ovlivnit nemohou.

"Radost z toho rozhodně nemáme," reagoval slánský starosta Ivo Rubík na informaci, že rychlostní silnice R7, která nyní končí u Slaného, se dál nejspíš stavět nebude.

Seznam některých silnic, které ministerstvo dopravy zřejmě vyškrtne z plánů, jako první zveřejnily Lidové noviny. Ve středních Čechách by se škrty dotkly ještě rychlostních silnic R4 a R6.

R7 nyní končí kousek od Slaného, dál směrem na Chomutov musí jet řidiči po silnici první třídy. Za Panenským Týncem opět kousek rychlostní silnice postavený je. Chybí tedy jen několik kilometrů.

Tento úsek přitom podle starosty Rubíka patří mezi devět nejnebezpečnějších v Česku. "Před asi čtrnácti dny tam byl smrťák. Je na ní velmi hustý provoz, lidé tudy jezdí rychle, protože jsou z rychlostní silnice rozjetí a pak už nezpomalí. Jsou nervózní a předjíždějí. Jsou tady často dopravní nehody," vysvětlil Rubík.

Nyní jsou na zmíněné komunikaci dva pruhy, po rekonstrukci by tam měly být čtyři. "Silnice je v našem katastru, takže když se stane nehoda, vše se zabezpečuje od nás - nemocnice, hasiči, policie," poznamenal starosta.

Nebezpečné jsou všechny sjezdy

Problémem je i to, že nejsou dodělané sjezdy a nájezdy. Do Slaného vedou tři a všechny jsou nebezpečné. Chybí například takzvané brýle.

"Když chce někdo na hlavní tah, dostane se na něj jen obtížně. Musí ze stopky, jenže auta vyjíždějí ze zatáčky, jsou vidět na sto padesát metrů, a než se řidič rozjede z místa, nějakou dobu to trvá. Je to velmi nebezpečné. Zastavení takových staveb je nešťastné," upozornil Rubík s tím, že část R7 byla dokončena před třinácti lety. Od té doby se nic nezměnilo.

Pohnout by se podle ministerstva nemělo ani s rychlostní silnicí R4 ve směru na Strakonice, která končí u Příbrami.

"Na sever máme perfektní spojení, ale na jih to dobré není. Mrzí mě to. Jde o silnici vedoucí do Rakouska," řekl starosta Příbrami Josef Řihák. "Trápí mě to, protože o její pokračování se snažíme několik let," podotkl.

Město se kvůli tomu spojilo s občanským sdružením pro výstavbu D3 a R4. "Ženeme to dopředu. Peníze na to už byly. Podílel se na tom i můj předchůdce Ivan Fuksa. Jedním škrtem se tak zahodí všechno úsilí, aniž by se zeptali starostů nebo obyvatel," poznamenal Řihák.

Nová silnice by přinesla i další výhody

Podle starostů však rozhodnutí ministerstva nemohou ovlivnit. "Snažíme se, aby se nic nezadrhlo. Nechceme být tím, kdo stavbu zdržuje, ale jinak to ovlivnit nemůžeme," řekl Pavel Vaic, starosta Nového Strašecí na Rakovnicku, u kterého končí další z vyškrtnutých staveb, silnice R6.

Podle něj by stavba přinesla i další výhody, jako je kruhový objezd, nájezdy do města nebo i práci pro místní obyvatele v nových obchodech, čerpacích stanicích, na odpočívadlech.

"Hlavně by se však ulevilo řidičům. Když někdo jede do Karlových Varů a chytne kamion, nemá šanci ho někde bezpečně předjet," připomněl Vaic.

Mnohem horší situace je v obci Krupá, která je právě na trase z Nového Strašecí do Karlových Varů.

"Hlavní silnice vede přímo přes nás, stejně jsou na tom i Krušovice a Řevničov. Je tu hluk, přetížené komunikace, zácpy, nehody. O rychlostní silnici se mluví třicet let, takže nadšení z rozhodnutí ministerstva nejsme," řekl starosta Krupé Jiří Klátil.

VYŠKRTNUTÉ SILNICE VE STŘEDNÍCH ČECHÁCH

Vyškrtnuté silnice ve středních Čechách.

R4 Příbram - Strakonice
R6 Nové Strašecí - Karlovy Vary
R7 Slaný - Chomutov

Červeně jsou označené plánované trasy, na které zřejmě nebudou peníze.