O datu znovuzprovoznění mostu informoval Ondřej Göpfert ze Správy železniční dopravní cesty. SŽDC na viadukt už položila izolaci a začne na něj nasypávat štěrk.
Rekonstrukce stavby začala v roce 2017 a příprava trvala přes pět let. Vlaky začaly po Negrelliho viaduktu jezdit v létě roku 1850.
Viadukt se opravuje v délce téměř 1,5 kilometru. Práce zahrnují kompletní výměnu železničního svršku včetně technologických částí, výměnu 3,3 kilometru kolejnic a zastaralého zabezpečovacího zařízení. Správa již nechala na viadukt položit nové antivibrační rohože, které sníží hlučnost projíždějících vlaků. „Mají dvě funkce. Zabraňují přenosu vibrace do samotné konstrukce a jízda po nich je pro vlaky komfortnější a tišší,“ řekl Göpfert .
Plášť je téměř hotový
Práce na plášti, kamenném obložení mostu, jsou prý již téměř dokončené.
„Budou ještě probíhat práce spojené se spárováním zdiva a dokončovací práce. Pro nás je nyní limitní dokončit nosnou konstrukci, aby byla umožněna pokládka štěrku a následně kolejového roštu. Samozřejmě práce pod mostem budou probíhat nadále, v podstatě až do konce příštího roku,“ řekl Göpfert . Oproti původnímu plánu Správy železniční a dopravní cesty zrekonstruovalo více kleneb, než se kolik předpokládalo.
Dokončena jsou i ocelová přemostění Křižíkovy ulice a směrem na Hrabovku. Oblouky přes Vltavu jsou ze žuly, další jsou pískovcové a směrem na Hrabovku a Florenc je to kombinace cihel a pískovce.
„Objekt (viadukt) je památkově chráněný, takže jsme museli vše obnovit,“ řekl Göpfert. Zachráněno bylo rovněž takzvané stavědlo číslo 4, tedy malý domek nedaleko Florence, který sloužil jako hradlo.
Oblouky pod viaduktem správa takzvaně zasíťuje, aby mohly být v budoucnu využity například ke komerčním účelům. Tuto fázi bude podle Göpferta řešit v budoucnu pražský magistrát.