Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

VIDEO: Negrelliho viadukt prochází opravou, zkoumá se každá cihla

  19:00aktualizováno  19:00
Zatékající voda trápí historický Negrelliho viadukt spojující Masarykovo nádraží s Bubny. Stavba je v havarijním stavu, musí se opravit. Rekonstrukce probíhá pod přísným dohledem památkářů. „Spolurozhodují o každém kameni a cihle,“ říká ředitel stavby Jiří Daňhelka z firmy Hochtief.

V jakém stavu jsou opravy?
Jsme teprve na začátku. Momentálně děláme sanaci založení mostu a připravujeme také práce pro odtěžení jednotlivých kleneb tak, aby se mohla udělat sanace jednotlivých kleneb z rubu mostu.

Je na opravách viaduktu něco speciálního?
Vzhledem k tomu, že je to sto šedesát let starý most, je celá oprava velmi technicky náročná a musí se dávat pozor jak z hlediska památkářů a toho, že jde o národní kulturní památku, tak z hlediska bezpečnosti práce, aby se nikomu nic nestalo. Netroufnu si vypíchnout jedinou věc.

Fotogalerie

Které části viaduktu bude potřeba zachovat a které zbouráte?
Je tady pět mostních objektů, z toho se tři kompletně vyměňují. Takže mostní konstrukce bude demolována a postavena nová. Pod tím se budou opravovat mostní opěry a všechno příslušenství. Co se týká kleneb, je jich tady sto, z toho se bude čtrnáct kleneb bourat a místo nich postavíme nové. Co se týká vlastní rekonstrukce, klenby v celém úseku se odtěží. Pak se tento odtěžený materiál odveze na skládku a naveze se sem nový mezerovitý beton jako náhrada za současné vyplnění kleneb. Zábradlí i římsy budou nové stejně jako celá vrchní část viaduktu, což jsou koleje a trakce. Bude vyměněno také zabezpečovací zařízení.

Z čeho most je, jak to vypadá uvnitř v obloucích a pilířích?
Most je z různých druhů materiálů. Klenby se skládají z cihel a kamenů, železobetonových a žulových oblouků. Kameny jsou ze žuly a pískovce. Oblouky jsou dosypány materiálem, ale momentálně teprve zjišťujeme jakým. Po rekonstrukci budou oblouky dosypány zmíněným mezerovitým betonem.

Odkud máte materiál, který má nahradit historické části?
Máme k tomu určené lomy, ze kterých je možno čerpat. Cílem opravy je však využít v maximálním množství kameny, které jsou již na stavbě použity. To znamená, že se stávající kameny odvezou, budou se opravovat a následně vracet zpět na viadukt. Co se týká cihelných kleneb, vozí se sem cihly z Rakouska. Jde o velký proces schvalování materiálu. Zasahuje do toho jak projektant, tak památkový úřad.

Jak moc památkáři zasahují do rekonstrukce?
Velmi významně. Právě ve spolupráci s nimi probíhá stavebně-technický průzkum, na základě kterého se navrhují různé typy sanací pro každý jednotlivý kámen, který se na viaduktu nachází. Máme šest možností opravy. Nejjednodušší část sanace kamene je otryskávání (pískování, pozn. red.) a umytí, pak odsolování, konsolidace až po nejhorší část, tedy výměnu za nový kámen. Památkáři mají pravidelné pochůzky na stavbě a diskutují všechno, co je na oko viditelné.

Potřebují pracovníci pro práci na viaduktu speciální osvědčení?
Musí mít veškerá oprávnění pro práci na železnici, i když tady teď koleje nejsou. Pracovníci, kteří provádějí sanaci kamenů v klenbách, musí mít oprávnění a zároveň musí projevit kvalifikaci na samotnou sanaci. Proto tu máme třetího účastníka sdružení, kterým je firma AVERS. Ta se podílí na rekonstrukci památek v Praze i ve světě. V minulosti se podílela třeba na opravách Karlova mostu. Máme ji k dispozici, aby zabezpečila vysokou kvalitu sanačních prací.

Fakta

  • Negrelliho viadukt byl postaven v letech 1846 až 1849 pro Severní státní dráhu z Prahy do Drážďan. Do provozu byl uveden 1. června 1850.
  • Oprava viaduktu je součástí modernizace trati na Kladno s odbočkou na pražské letiště, která bývá označována jako rychlodráha.
  • Rekonstrukce zvýší kapacitu trati i nejvyšší povolenou rychlost ze 40 na 60 kilometrů v hodině. Vzroste rovněž počet vlaků, které přes most za hodinu projedou.
  • Oprava viaduktu vyjde na jednu a půl miliardy korun. Provoz vlaků bude plně obnoven v září 2019.

Objevily se už při rekonstrukci nějaké problémy?
Každá rekonstrukce má to své. Při opravách viaduktu vznikly hlavní problémy tím, že tudy jezdily vlaky a nebylo možné provést průzkum z rubu mostu. Ten se provádí až teď. Na jeho základě se zjišťuje, jaký je skutečný stav mostu, jak byl vystavěn. Podle toho se pak za pochodu připravuje samotný postup pro rekonstrukci.

Jak se na viaduktu podepsaly povodně, které v roce 2002 zatopily mimo jiné i celý Karlín?
Neměly na stav mostu rozhodující vliv. V době povodní byly pod vodou jen pilíře viaduktu, ale vlastní oblouky ne. Po povodních nebyla potřeba žádná rekonstrukce. Samotný viadukt tady stál už před zatopením krásných sto šedesát let.

Nedávno vyhořelo hradlo na mostě, co se stalo?
Hradlo vyhořelo asi před měsícem během víkendu. Zatím se neví, co požár způsobilo, ale pravděpodobně to někdo zapálil. Ve spolupráci s projektantem a investorem připravujeme, co s tím dál. Hradlo mělo být původně zrekonstruováno, ale podle posledních informací by se mělo postavit nové. Nemá samo o sobě žádnou funkci, je to jen památka a bude se muset uvést do původního stavu.

Jaká budou u viaduktu protihluková opatření?
Co se týká stavebních úprav, proti hluku tady nebude nic. Až po úplném dokončení rekonstrukce viaduktu se tu usadí speciální antivibrační rohože, které zklidní prostor, a dojde ke snížení hlukové hranice. V době probíhající rekonstrukce můžeme v případě nutnosti pro místní obyvatele zařídit náhradní ubytování.

Autor:



Nejčtenější

Na okraji Prahy havaroval autobus. Tři lidé zemřeli, zraněných jsou desítky

Tragická nehoda autobusu u Horoměřic (12. ledna 2018)

Tři lidé zemřeli při nehodě linkového autobusu a osobního auta u Horoměřic u Prahy, zraněných je přes čtyři desítky,...

Policie má svědky tragédie u Horoměřic, autobus před srážkou troubil

Tragická nehoda autobusu u Horoměřic

Středočeským policistům se již přihlásili svědci tragické páteční nehody autobusu nedaleko Horoměřic u Prahy. Doufají,...



Autobus u Horoměřic boural na zrádné rovince, která svádí k rychlosti

Tragická nehoda autobusu u Horoměřic (12. ledna 2018)

Tragická nehoda autobusu se třemi mrtvými se stala na rovném úseku, který podle Horoměřických svádí k rychlosti a...

Praha po půlnoci zavřela do odvolání Libeňský most, je v havarijním stavu

Libeňský most v Praze (18.1.2018)

Pražský Libeňský most, který je dlouhodobě v havarijním stavu, se v noci uzavřel pro dopravu tramvajovou a...

Rozhodčího na atletických závodech v hale zasáhla koule, na místě zemřel

Rumunský koulař Andrei Gag připravuje svou ruku na kvalifikaci mistrovství...

V nafukovací hale na pražském Strahově zemřel v sobotu při závodu koulařů zkušený rozhodčí. Zasáhla jej do hrudníku...

Další z rubriky

VIDEO: U Horoměřic řidiči rádi jezdí s nohou na plynu, ukázal radar

Na silnici vedoucí k Horoměřicemům je povoleno jet maximálně 90 km/h. Spousta...

Místní obyvatelé tvrdí, že na silnici u Horoměřic, kde minulý týden při havárii autobusu zemřeli tři lidé a desítky...

VIDEO: Na Pražském okruhu se srazilo osm aut, tvořily se kolony

Na Pražském okruhu se srazilo osm aut. (18.1.2018)

Před křížením Pražského okruhu a Rozvadovské spojky se ráno srazilo osm aut. Nikdo nebyl zraněn, ve směru na Ruzyni byl...

Toulavý autobus slaví 5 let a Zoo Praha má novou podporu in situ projektů

Toulavý autobus pomáhá šířit osvětu v Kamerunu.

Založení chovu řekomyší na maso v Kamerunu, nákup člunu pro gaviálí hlídku v Indii, výstavba studny v mongolské stepi...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz