Kamion stál dvě minuty mezi závorami v Praze, osobní vlak vykolejil

  • 1396
V pražské Uhříněvsi vykolejil dopoledne osobní vlak po střetu s kamionem ze Srbska. Podle vyjádření Drážní inspekce stál vůz mezi závorami už dvě minuty před nehodou. V soupravě bylo zhruba 220 cestujících, osm lidí včetně řidiče auta je zraněných. Před 19:30 byl částečně obnoven provoz vlaků, které jezdí sníženou rychlostí.

Doprava na trati spojující Prahu s jihem Čech se znovu rozjela až večer. Na této stránce najdou lidé také doporučení ČD, jak v kritickém úseku cestovat. 

Autobusy nestačí, nahrazují rychlíky i osobní vlaky

Nehoda se stala na zrekonstruovaném přejezdu zabezpečeném světly i závorami.  Na místě zasahovalo několik hasičských jednotek.

„Podle dosud zjištěných informací řidič nákladního vozidla s naloženými kontejnery nerespektoval výstražné světelné a zvukové znamení a vjel do kolejiště, kde zůstal stát,“ sdělila policejní mluvčí Eva Kropáčová.

Podle záznamu zabezpečovacího zařízení byla světla v činnosti, závory sklopené. „Automobil stál na přejezdu mezi sklopenými závorami více než dvě minuty a do jeho pravé části pak najel vlak,“ konstatovala Drážní inspekce.

„V 9:31:56 hodin se přejezd uvedl do výstrahy, v 9:35:24 začal vykazovat poruchový stav, tedy tento čas považovat za okamžik vzniku mimořádné události,“ uvedli inspektoři.

Protože je zabezpečovací zařízení konstruované tak, aby včas varovalo i před rychlíky, byl čas mezi spuštěním závor a příjezdem vlaku poměrně dlouhý. 

„V tomto konkrétním případě je v tzv. přibližovacím úseku přejezdu umístěna zastávka Praha-Kolovraty, na které osobní vlak zastavil, proto byla výstraha delší právě kvůli zastavení vlaku na zastávce,“ vysvětlil generální inspektor Jan Kučera.

„Přijel jsem na přejezd a blikala světla. V tu chvíli přejížděl kamion a zavřely ho tam závory. On tam zůstal stát, nic nedělal – jen kousek popojel dopředu k závoře a za chvíli přijel vlak a úplně ho rozmetal,“ popsal České televizi autor videa Vratislav Dvořák. 

Záznam nehody koluje po sociálních sítích, kde diskutující kritizují především řidiče kamionu. Současně však nešetří ani autora videa, že měl jít zvedat závory, mávat na vlak nebo na šoféra nákladního auta. 

Po srážce se čelo vlaku zastavilo 182 metrů za přejezdem.

Škoda jde do desítek milionů

Zranilo se osm lidí, většinou lehce.

„Ve vlaku je zraněný vlakvedoucí a z cestujících také jedno dítě. Další zraněný je z nákladního automobilu,“ řekla mluvčí záchranné služby Jana Poštová.

K nehodě v ulici U Starého mlýna kvůli očekávaným vážným následkům krátce po půl desáté letěl také vrtulník a vyjel speciální záchranářský vůz Atego, který slouží k řešení krizových situací. Prvotní informace předpokládaly až tři stovky cestujících ve vlaku.

Vrtulník nakonec odletěl prázdný a zraněné záchranáři převezli do Vinohradské nemocnice v Praze, dětského pacienta potom do Thomayerovy.

Škoda na vlaku Českých drah se odhaduje na dvacet milionů korun, na kamionu asi dva a půl milionu. 

„Škoda na trati byla navýšena na třináct milionu korun. Zkouška na alkohol u řidiče automobilu byla negativní,“ informoval generální inspektor Kučera.

Co dělat na přejezdu

  • Dokud jsou červená světla v činnosti, nevjíždějte na přejezd!
  • Pokud uváznete mezi závorami, přidejte plyn a závory proražte. Způsobíte sice škodu v řádech tisíců korun, ale nezabijete sebe ani nikoho jiného v okolí či ve vlaku.
  • Jestliže proražení závor není z nějakého důvodu možné (například kvůli poruše auta), ihned jej opusťte a zavolejte na linku 158, případně 112. Tam událost nahlaste společně s číslem přejezdu, které naleznete na zadní straně výstražných křížů ve tvaru P 12xx. Dispečeři tak budou okamžitě vědět, kde přesně se nacházíte. 
  • Totéž by měli učinit lidé, kteří jsou svědkem takovéto události.

Zdroj: Správa železniční dopravní cesty

Za nehodou zůstalo několik vlaků. České dráhy proto zajišťují náhradní autobusovou dopravu pro cestující, kterých se dotkne zrušení spojů.

„Vlaky na trati nemáme kam odklonit, takže čtyři spoje stály v okolních stanicích a cestující musí jet náhradní autobusovou dopravou. Ta má ovšem ve srovnání s vlaky omezenou kapacitu. Žádáme proto cestující v tomto směru, aby odložili své cesty na pozdější dobu, až bude alespoň částečně obnoven provoz na železnici. V případě, že se na cestu vydají, je třeba počítat s přestupy na náhradní dopravu a s větším zdržením,“ řekla mluvčí Českých drah Gabriela Novotná. 

Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz

,