Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Radek Cihla, MAFRA

Nehody se opakují na stejných místech, „lékem“ by mohla být přestavba

  • 2
Řidiči bourají stále na těch samých místech. Nebezpečné úseky totiž z velké části neprošly stavebními úpravami. Tam, kde havarovala auta dříve, budou bourat znovu. Řidiči navíc na kritických místech jezdí nebezpečně dál. V úterý na to doplatila rodina s dětmi. Měli vážnou nehodu tam, kde dříve zemřeli lidé.

Vrtulník a dvě sanitky opouštěly silnici mezi Benátkami nad Jizerou a Jiřicemi s těžce zraněnou ženou a dvěma dětmi. V místě, kterému policisté říkají jiřická zatáčka, protože tam jezdí k nehodám pravidelně, se čelně srazila dvě auta.

Do vozu, ve kterém jeli dva dospělí a dvě děti, vrazila řidička s oktávií, která projížděla zatáčku směrem od Benátek. Dostala smyk a přejela do protisměru.

Zatáčce předchází rovný dlouhý úsek, kde se řidiči obvykle rozjíždějí a ignorují značky, které rychlost omezují postupně až na 50 kilometrů v hodině. Na místě už zemřelo několik lidí. "Pokaždé, když zaprší, tak tam někdo vylítne. Všichni tam jezdí přes sto. Dostanou pak smyk a bohužel se může stát to, co se stalo," řekl starosta Jiřic Miloslav Cibulka.

Úsek znají policisté i silničáři jako místo častých nehod. Podle místních se stává mnohem víc nehod než jen ty, o kterých vědí policisté. Starosta říká, že polovina havarovaných se nechá odtáhnout traktorem z pole a nehodu nehlásí.

Nebezpečná místa je dobré si zapamatovat

Podle nymburské policie patří zatáčka mezi tři místa v okrese Nymburk, kde se nehody nejčastěji opakují. Dalšími jsou výjezd z dálnice D11 s křižovatkou na Libice nad Cidlinou, Kolín a Vrčení. A pak silnice nedaleko odtud, která vede od kruhového objezdu směrem na Jičín.

Rizikové úseky na silnicích ve Středočeském kraji.

Místa, která policisté nebo dopravní experti označují za nebezpečná, se vyplatí mít v patrnosti. Nehody se zde skutečně opakují. Dopravní experti ze společnosti CityPlan také říkají, že jen minimum nebezpečných míst, na která už upozornili mapou sestavenou spolu s Ústředním automotoklubem, prošlo nějakou úpravou. Mapu vytvářejí podle statistik nehod za tři roky.

"Nebezpečná místa se mnoho nemění, nikdo je příliš nevylepšuje," řekl technický ředitel CityPlan Jiří Landa. Jako příklad dává středočeské silnice R6 a R7. "Hrubé bezpečností závady tam přetrvávají, jsou tam pilíře bez svodidel. Jediný pokrok jsou nová ocelová svodidla ve středních pásech," řekl Landa.

Zmíněná mapa sleduje silnice prvních tříd a dálnice. Databáze nebezpečných úseků na silnicích nižších tříd, kam patří i zatáčka u Jiřic, chybí. Krajský úřad prý na ní pracuje. "Během příštích dnů bude vyhotoven," uvedla Markéta Vítková z tiskového odboru kraje.

Problém lze vyřešit narovnáním zatáčky

Jinou těžkou nehodu u Jiřic připomíná pomníček ženě z Milovic, která tam v autě zahynula i se svým dítětem v lednu 2005. O několik let dříve tam auto usmrtilo muže z Jiřic, který jel na kole.

"Řešil jsem s policií, co s tím místem udělat. Svodidla jsme zavrhli, protože pak by těch čelních nárazů bylo ještě víc. Spoléháme na Správu a údržbu silnic. Mohli by vykoupit pozemky a zatáčku trochu narovnat," řekl starosta Jiřic Cibulka.

Majitel pole u zatáčky je shodou okolností v obci místostarostou a s prodejem by souhlasil. Dobře ví, jak je místo nebezpečné. Často z pole odklízí plasty z havarovaných aut. Obec o tom jednala s krajským úřadem, jenomže krajští silničáři žádné úpravy zatáčky nechystají.

"O tom, že by se tam měla narovnat zatáčka, nic nevím," řekl Jiří Janoušek z krajského cestmistrovství, který má na starosti obvod Benátky nad Jizerou. Připomíná, že v místě stojí velkoplošná cedule úseku častých dopravních nehod. Další značky snižují rychlost na 70 a pak na 50 kilometrů v hodině, další značka upozorňuje na zatáčku.

"Lidé stanovenou rychlost vůbec neberou v potaz. Když zaprší, spousta aut popadá do pole. V úseku někteří řidiči i předjíždějí," dodává Janoušek.