A podle pivního experta Richarda Choděry by se jich klidně uživilo dvakrát tolik. "Jejich obliba totiž neustále roste. Jsou prostě zajímavé pro místní i turisty, říká odborník z Výzkumného ústavu pivovarského," říká Choděra.
Potvrzuje to i František Frantík z Výzkumného ústavu pivovarského a sladařského. "Lidé chtějí ochutnávat, v menších pivovarech se i nají, jsou prostě pro naše lidi i pro turisty zajímavé," říká.
Nový malý pivovar se začátkem prosince otevře v Letech u Dobřichovic. "Nápad postavit ho jsem dostal před dvěma lety. Do té doby jsem s kamarády objížděl pivovary po celé Evropě," říká majitel Robert Chládek.
Pivovar i pivo se bude jmenovat MMX a majitel chce vyrábět tři tisíce hektolitrů ročně. Vařit se bude hlavně jedenáctka, dvanáctka a letošní polotmavý sváteční ležák. "Pivo je už uvařené, zraje v sudech, čekáme jen na otevření," říká Chládek.
V létě se otevřel minipivovar ve Štiříně. "Musíte najít místo pro varnu a sklepy, sehnat sládka, nechat si všechno odbornou firmou postavit a můžete začít," říká majitel Richard Čečrle s tím, že vyrobí asi čtyři tisíce litrů piva za měsíc.
Kromě velkých pivovarů, jako jsou Velkopopovický Kozel a Krušovice, jsou v kraji i malé pivovary, například Ferdinand, Herold nebo Bakalář
KOLIK VYROBÍ PIVAVítek z Prčice 10 000 hl Herold 13 000 hl Rakovník 15 500 hl Ferdinand 25 000 hl Nymburk 50 000 hl Klášter 70 000 hl Velký Chlumec 100 tis. hl Velkopopovický Kozel cca 1,2 mil. hl Krušovice cca 1,5 mil. hl Pozn.: Jde o příklady Zdroj: pivovary |
Oblíbený Kozel i Gambrinus
"Ve středních Čechách patří k nejoblíbenějším z piv vařených v kraji Velkopopovický Kozel. Je největší, má tradici a u zdejších lidí i dobrou pověst," domnívá se Frantík.
Pořadí všech českých značek ale vychází jinak. "V kraji je na prvním místě Gambrinus, následují Velkopopovický Kozel, Staropramen, Plzeň a Krušovice," říká nezávislý odborník a sládek Josef Krýsl.
Podle něj se to ale mění. "V poslední době je vidět štíty hospod a restaurací, které nabízejí pivo jako Klášter nebo Herold. Tyto značky před pěti lety nikdo moc neznal," říká Krýsl. Češi se prý začali víc zaměřovat na kvalitu piv a ocení, když mají z čeho vybírat. "Na trhu je spousta výjimečných značek, jen je třeba je objevit," shodují se experti.