"Míříte do kolony aut a čeká vás zdržení patnáct minut, raději jeďte jinudy." Takové informace by se měli řidiči dozvědět z nových informačních tabulí u silnic, a to hlavně v místech, kde ještě mohou zvolit alternativní trasu.
Současné tabule jsou totiž zastaralé - nápisy na nich měly velmi omezený počet znaků. Navíc informace, které se na ně operativně umisťovaly, byly často naprosto nedostatečné. Typickým příkladem bylo, když se na tabulích v letních měsících objevoval pouze nápis "centrum provoz omezen". Kam přesně nemá jezdit, už se však řidič nedozvěděl.
Kde budou nové infotabule* Hořejší nábřeží |
To by nové infotabule měly změnit. "Tabule jsou v různých fázích realizace či přípravy. V současné době jsou již téměř před dokončením na Hořejším nábřeží, v Dienzenhoferových sadech, Patočkově, Modřanské či Střešovické ulici," uvedl mluvčí Technické správy komunikací Tomáš Mrázek.
Nové tabule stály téměř 190 milionů korun. Většinu uhradila Evropská unie. Moderní tabule umožní kromě nápisu zobrazit také více obrázků a dopravních značek. "Bude možné informovat o nehodách, povětrnostních podmínkách (mlha, náledí, hustý déšť) či uzavírkách. Zobrazí jakýkoliv symbol či velikost textu v celé ploše," popsal Mrázek.
Tabule by si tak zároveň měly poradit i s další potřebou řidičů - ne každý vždy ví, kde se ta která ulice nachází. Na moderní tabule by se měla vejít i informace, kudy lze ulici objet. Většina by měla začít fungovat ještě letos, zbylé na začátku příštího roku.
Doprava v Praze by mohla být i plynulejší
Kromě instalace nových infotabulí řeší Praha také otázku, jak zajistit v metropoli plynulejší provoz. Podle náměstka primátora Josefa Noska řešení existuje, plynulost dopravy by se díky němu mohla zvýšit o deset až dvacet procent.
"K tomu je zapotřebí, abychom vybavili další křižovatky dálkovým řízením semaforů. Když je systém propojí do větších celků a my víme, kolik a kde jede aktuálně aut, můžeme dopravu pomocí semaforů rozdělit," vysvětlil Nosek.