Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ve středních Čechách vznikne přes dvacet obchvatů, vyjdou na miliardy

  9:35aktualizováno  9:35
Středočeský kraj ve snaze odvést dopravu z center měst vybuduje v příštích osmi letech přes dvacet obchvatů. Prioritou kraje je výstavba obchvatu Kralup nad Vltavou a propojení rychlostní silnice R7 s dálnicí D8 i druhá část obchvatu Lysé nad Labem.
(Ilustrační snímek).

(Ilustrační snímek). | foto: Zdeněk NěmecMAFRA

Prach, hluk a silnice, které chodci jen těžko přecházejí, to jsou nejčastější problémy spojené s tranzitní dopravou, jež trápí nejedno středočeské město. Radnice i místní často volají po obchvatech, které dopravu z center měst a obcí odvedou. Na ty se ale mnohdy čeká i dlouhá desetiletí.

Například v Čelákovicích v Praze-východ ho už vyhlížejí pomalu sto let. „Obchvat se u nás na papíře objevil už v prvních regulačních plánech města za první republiky, dodnes ale není hotový. Počátkem 70. let se udělala jeho první etapa a na tu druhou se od té doby čeká,“ popisuje čelákovický starosta Josef Pátek (ODS). Teď však obci svitla naděje.

Rada Středočeského kraje na svém posledním květnovém jednání schválila podporu jejich záměru, a ten se tak dostal do desítky obchvatů v kraji, které hodlá hejtmanství s pomocí evropských dotací vybudovat.

„Kraj zajistí realizaci veřejné zakázky na výběr nejvhodnějšího dodavatele na provedení stavebních prací a rovněž financování stavební části akce,“ informoval hejtman Miloš Petera (ČSSD), který má oblast dopravy v krajské radě na starosti.

Město Čelákovice už provádí výkup potřebných pozemků a ujme se i zpracování projektové dokumentace.

„Předpokládané náklady na výstavbu obchvatu Čelákovic jsou 190 milionů korun. Počítáme s tím, že stavba by měla být zaplacena z fondů Evropské unie. Pokud vše půjde hladce a podaří se nám společně získat potřebná stavební povolení a evropskou dotaci, rádi bychom obchvat Čelákovic vybudovali v roce 2018,“ doplnil hejtman Petera.

Chystané obchvaty na silnicích I. tříd v kraji

Investorem je Ředitelství silnic a dálnic. V závorce předpokládané náklady a termín realizace.

I/16 Slaný – Velvary (1,58 mld. Kč, 06/2017 – 04/2020)
I/3 Olbramovice (464 mil. Kč, 06/2017 – 12/2019)
I/61 propojení D6 a D7 – I.etapa (1,04 mld. Kč, 03/2012 – 10/2022)
I/18 Příbram JV – 2.etapa (1,24 mld. Kč, 02/2020 – 12/2022)
I/38 Luštěnice – Újezd (1,37 mld. Kč, 04/2020 – 12/2022)
I/16 Mladá Boleslav – Martinovice (1,2 mld. Kč, 02/2020 – 12/2020)
I/16 Jizerní Vtelno (659 mil. Kč, 11/2019 – 12/2021)
I/9, I/16 Mělník I. až IV. etapa (celkové náklady 1,41 mld. Kč, 12/2014 – 08/2024)
I/12 Běchovice – Úvaly (7,98 mld. Kč, 12/2019 – 12/2023)
I/38 Krchleby – Nymburk (800 mil. Kč, 12/2020 – 12/2022)
I/38 Církvice (935 mil. Kč, 11/2018 – 05/2021 I/38 Malín – Kuchyňka (210 mil. Kč, 04/2019 – 12/2020)

Obchvaty na silnicích II. třídy, jejichž budování podporuje Středočeský kraj, jsou uvedeny v textu článku.
Zdroj: ŘSD

Nejnákladnější částí obchvatu bude podle Pátka přemostění místní železnice, jinak se bude jednat o obyčejnou silnici v polích.

Ve výhledu na léta 2015 -2023 má vedení Středočeského kraje rozpracovanou celou řadu návrhů, jak řešit dopravní situaci v nejvíce zatížených sídlech. Ve spolupráci s městy připravuje Středočeský kraj pro následující období více než desítku dopravních obchvatů a pro řadu z nich má již i s obcemi uzavřeny smlouvy o spolupráci.

Největší prioritou v nadcházejícím období je podle kraje výstavba obchvatu Kralup nad Vltavou a propojení rychlostní silnice R7 s dálnicí D8, které by mělo odlehčit v dopravním zatížení Kralup i celé oblasti Slánska.

V přípravě jsou i další důležité dopravní projekty. Patří k nim například druhá část obchvatu Lysé nad Labem s předpokládanými náklady asi 130 milionů korun a v příštím roce by se měl stavět také obchvat Plaňan na Kolínsku přibližně za 80 milionů korun.

„Asi 235 milionů korun by měl stát obchvat Staré Boleslavi. Důležitý je také jižní obchvat Berouna a Králova Dvora, který podle předběžných odhadů vyjde na 1,1 miliardy korun. A rádi bychom také zrealizovali obchvat Jinočan, jenž si vyžádá zhruba 80 milionů korun,“ vyjmenoval hejtman Miloš Petera stavby, které jsou již reálně uskutečnitelné.

Nová silnice obcházející město by mohla vyrůst i v Kostelci nad Černými Lesy, tam ale její přípravu komplikuje nesouhlas majitelů pozemků. V přípravě jsou ještě obchvaty měst Velvary, Dolní Břežany a Brandýs nad Labem.

Opozice: Laciná kampaň

Podle Martina Kupky (ODS), starosty Líbeznic a opozičního kandidáta na hejtmana, není načasování tématu obchvatů ze strany kraje náhodné.

„Jejich náhlý zájem o obchvaty je laciná předvolební kampaň. Za předchozích osm let, kdy je u vlády nynější oranžovo-rudá koalice, kraj nevytvořil žádné významnější dopravní dílo. Poslední obchvaty byly postaveny tuším v letech 2007 až 2008,“ upozorňuje Kupka.

To se ovšem netýká obchvatů na silnicích I. tříd, které vznikaly i v předchozích letech, nehledě na to, kdo je ve vedení kraje. Tyto největší a nejnákladnější dopravní projekty si totiž nepřipravuje Středočeský kraj, nýbrž Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD).

Do roku 2024 plánuje dokončit tucet obchvatů přibližně za 19 miliard korun. Nejdražší z nich by měl vyrůst u Prahy na silnici I/12 v úseku mezi Běchovicemi a Úvaly. Měřit by měl téměř třináct kilometrů a tvořilo by ho i 23 mostů, což je také důvod, proč je stavba tak nákladná. ŘSD její zahájení plánuje na prosinec roku 2019.

Některé stavby však probíhají již nyní, a to v Mělníku, kde byla loni započata stavba I. etapy průtahu městem. Mělník kvůli této stavbě prožívá několikaměsíční dopravní muka, která by měla skončit do října.




Nejčtenější

U požáru motorestu na dálnici D10 zasahovali hasiči i v noci

Motorest Čtyři kameny u dálnice D10 nedaleko Hlavence u Prahy na snímku z 19....

Středočeští hasiči v noci na neděli pokračovali v hašení požáru motorestu Čtyři kameny na mladoboleslavské dálnici...

Dopravní podnik testuje gumové bodáky, mají zastavit přebíhače kolejí

Na tramvajové zastávce v Braníku dopravní podnik testuje zábrany v kolejišti...

Pražský dopravní podnik zkouší na jedné z tramvajových zastávek v Braníku gumové zábrany ve tvaru malých bodáků. Mají...



Piloti vezli orgán k transplantaci, laserem je oslnilo šestileté dítě

Piloti převáželi orgány pro transplantaci. Šestiletý chlapec je oslnil laserem

Piloti Letecké služby Policejního prezídia ČR převáželi vrtulníkem na jižní Moravu životně důležitý orgán určený k...

Za vybržďování dostal řidič devět let, v autě na dálnici zemřel kojenec

Vybržďovač Kostner dostal za smrtelnou nehodu devítiletý trest. (15.11.2017)

Soud poslal na devět let do vězení šestatřicetiletého Martina Kostnera, který vybržďováním loni v prosinci způsobil na...

Politici zvažují velký „kraj Praha“. Metropoli by přibylo 300 tisíc občanů

Pražský hrad (ilustrační foto)

Praha, třebaže je to celek na úrovni kraje, má speciální režim – nevolí při krajských, ale při komunálních volbách. To...



Další z rubriky

Výtah do stanice metra Anděl přes hodinu nefungoval. Lidé ho přetížili

Výtah do stanice metra Anděl je mimo provoz

Cestující, kteří chtěli odpoledne použít bezbariérový výtah do stanice metra Anděl, měli smůlu. Zařízení totiž bylo...

Praha chce ovládnout Pražské služby, od AVE CZ koupí zbytek akcií

Pražské služby - ilustrační snímek.

Praha prodá podíl zhruba 24 procent v Pražské teplárenská firmě AVE CZ, od které zároveň odkoupí 19,3 procenta...

Budovy Transgas na Vinohradech památkou nebudou a mohou se bourat

Plochý kvádr o rozměrech 24 × 48 × 7,5 metru je tvořený obvodovými příhradovými...

Soubor budov Transgas na Vinohradské třídě v Praze nebude kulturní památkou. Jejich majitel, který chce na místě stavět...

Vozový park, který obstojí i v podzimním počasí
Vozový park, který obstojí i v podzimním počasí

Přečtěte si recenze kočárků na eMimino.cz a vyberte ten nejlepší.



Najdete na iDNES.cz