Sedačky z dřevěné dýhy znají lidé už z tramvají. Někteří si je však kvůli tvrdosti nedokážou v autubusech představit. (Ilustrační snímek)

Sedačky z dřevěné dýhy znají lidé už z tramvají. Někteří si je však kvůli tvrdosti nedokážou v autubusech představit. (Ilustrační snímek) | foto: PMDP

Dřevěné sedačky mohou mít i pražské autobusy. Vyberou si cestující

  • 55
Pražský Dopravní podnik chce vyměnit látková sedadla v autobusech za jiná. Ve hře jsou koženková a dřevěná. Ošuntělá látková sedadla totiž leckteré cestující přimějí raději stát. Pražané podle anket kvůli hygieně preferují nečalouněné sedačky, aby viděli, na co si sedají.

Zajímavý je přitom vývoj požadavků cestujících. Ještě před devíti lety po látkových sedačkách volali. Jenže postupem času se jim šedomodré polstrování s potiskem znelíbilo.

To nakonec dokládají i ankety, ve kterých se dopravce dotazoval, jaká sedadla by cestující uvítali v tramvajích. Zvítězila plastová a dřevěná, ačkoliv i u nich lze nalézt nedostatky.

Jaký typ sedaček preferují lidé v autobusech?

  • látkové 840
  • koženkové 2 503
  • dřevěné 933
  • plastové 664
  • je mi to jedno 376

Zdroj: ROPID

Pozn.: Výsledky k pondělnímu poledni

Teď se pozornost dopravce upíná k autobusům. Firma hodlá pokračovat ve výměně sedadel s látkovým potahem za koženku. Lépe se čistí.

Přesto se v Dopravním podniku uvažuje i o dalších typech sedadel: například dřevěných. Původně se plánovalo zhruba v září osadit jimi jeden autobus na zkoušku.

Teď dopravce zvažuje, že by umístil sedadla do Muzea MHD ve Střešovicích, kde by si lidé mohli různé sedáky vyzkoušet.

"Naším cílem je vyměnit látková sedadla v autobusech. Variant, čím je nahradíme, je víc. Sedadla mohou být dřevěná s koženkou, plastová s koženkou. Chceme znát názor zákazníků-cestujících. Plánujeme akci Vyber si svou sedačku. Zvažujeme, že připravíme set sedáků, který by mohl být umístěný v muzeu. Byly by tam i anketní lístky, aby lidé hlasovali," popisuje úvahy šéf DP Milan Křístek. Zatím však není jisté, kdy se začne.

V anketě vítězí koženka

Dopravní podnik autobusy postupně osazuje čím dál více koženkovými sedáky. Jsou v šedesáti procentech vozů hlavního pražského dopravce. Autobusová flotila přitom čítá více než tisíc dvě stě vozů.

"Textilní čalounění je ve 472 autobusech. Z toho počtu je 141 starších typů, u kterých výměna sedadel za koženkové proběhne co nejdříve," říká Křístek.

Organizátor pražské integrované dopravy Ropid spustil na svých internetových stránkách hlasování o nejlepší sedadla v autobusech. Hlasovalo v něm přes pět tisíc lidí a jednoznačně vítězí koženka. Vyjádřilo se pro ní přes dva tisíce pět set lidí.

Na druhé příčce se celkem překvapivě - byť se značným rozdílem - objevila dřevěná sedadla. Hlasovalo pro ně přes devět set lidí. Přitom v ohlasech cestujících na nápad Dopravního podniku umístit do vozu dřevěná sedadla jen na zkoušku převažoval spíše negativní názor. Minimálně mezi ohlasy, které dorazily do redakce MF DNES.

"V tramvajích byly nejlepší ty původní plastové. Dřevěné v nových tramvajích kloužou, jsou tvrdé. Jasně, že jsou hygienické, ale sedět se na nich dlouho nedá. Proto bych je nechtěla ani v autobusech, nejlepší by dle mého názoru byly ty koženkové. Látkové jsou pěkné, ale chápu, že se špatně udržují. Hlavně ne dřevěné," napsala například čtenářka Dana Dostálová.

V anketě Ropidu se pak až na třetím místě umístila s více než osmi sty hlasy látková sedadla.

"U autobusů kontinuálně obměňujeme látkové sedáky za koženkové. Mění se při jednotlivých stupních plánované údržby. Problém s látkovými sedačkami citelně vnímáme, proto například u nových autobusů jdeme do kombinace plast a koženka. Třiapadesát kloubových autobusů SOR dodaných v tomto roce má koženkové sedáky, protože se čím dál více osvědčují. Oproti látkovým se snáze udržují," dodala Aneta Řehková z DP.