Tramvajová trať ze Smíchova prozatím končí na sídlišti Barrandov. Již za pár let by mohla pokračovat do Holyně a Slivence.

Tramvajová trať ze Smíchova prozatím končí na sídlišti Barrandov. Již za pár let by mohla pokračovat do Holyně a Slivence. | foto: Martin Mráz, MAFRA

Praha chystá dvacet nových tramvajových tratí, první zamíří do Slivence

  • 56
Rozvoj tramvajových tratí v metropoli byl v posledních desetiletích spíše symbolický, nyní však nastal obrat. Do deseti let se může síť významně rozšířit. A dokonce až za hranice města. Nejblíže dokončení je trať z Barrandova do Slivence, která by mohla vzniknout mezi lety 2018 a 2020.

Magistrát připravuje více než dvacet nových tratí. Od jejich zavedení si slibuje nejen úsporu času cestujících, ale i úlevu přetíženým a neekologickým linkám autobusů. V neposlední řadě může rozvoj tramvajové dopravy vést k částečnému úbytku aut v ulicích.

Nejblíže zprovoznění je 1,4 kilometru dlouhé tramvajové spojení ze Sídliště Barrandov v Praze 5 přes Holyni až do Slivence. Dopravní podnik pro tento projekt už požádal o stavební povolení. Komplikace ještě může způsobit zdlouhavý výkup pozemků.

„Za předpokladu úspěšného dokončení jednání může být stavba zahájena v roce 2018 a dokončena do roku 2020,“ říká mluvčí DPP Aneta Řehková.

Koleje na Dědinu o rok později

Naopak už šest let trvající přípravy na zavedení tramvají na sídliště Na Dědině v Praze 6 jsou stále ve stadiu projednávání dokumentace k územnímu řízení. Ještě letos dopravní podnik požádá o územní rozhodnutí a s výstavbou počítá mezi lety 2019 a 2020. Do budoucna se navíc plánuje prodloužení k letišti.

Projekt přibrzdila nevole obyvatel. „Obáváme se zvýšeného hluku, úbytku parkovacích míst i přílivu aut, které přivede plánovaná křižovatka na Evropské,“ zlobil se před dvěma lety obyvatel Dědiny Petr Krátký. Kvůli silnému odporu nechal magistrát původní plány přepracovat, což způsobilo další zdržení.

Trasa plánovaných tramvajových tratí (10.3.2017)

Největší rezervy má veřejná doprava na jihu metropole. Sem směřuje poslední dobou nejvíce projektů. Zásadním tématem je stavba linky metra, která spojí Pankrác s Písnicí. Kromě toho loni začalo město projektovat tramvajovou trať, která má vést od jedné ze stanic metra D v Libuši ke stávající konečné zastávce Sídliště Modřany.

I v tomto případě je prozatím největší komplikací otázka pozemků, které Praha musí pro výstavbu získat. Přesto má dopravní podnik v plánu zprovoznit téměř dvoukilometrovou trať už do tří let.

Kde mohou vzniknout nové tramvajové trati

  • Barrandov – Slivenec
  • Divoká Šárka – Dědina (Ruzyně)
  • Sídliště Modřany – Libuš
  • Zlíchov – Dvorce
  • Podbaba – Kobylisy
  • Podbaba – Suchdol
  • tram. smyčka Depo Hostivař
  • tram. smyčka Zahradní Město
  • Chodovská – Háje
  • Chodovská – Vršovická
  • Vršovická – Želivského
  • Na Veselí – Budějovická
  • Budějovická – Michle
  • Ústřední dílny DP – Štěrboholy
  • Bílá Hora – Sídliště Řepy
  • Sídliště Řepy – Zličín
  • Vypich – Motol

„Přinese zásadní zlepšení dopravní obslužnosti v této části města, která se velmi dynamicky rozvíjí. Cestující, kteří zatím mohou využívat pouze autobusy, budou mít novou, rychlejší a ekologičtější alternativu,“ prohlašuje náměstek primátorky pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD).

Na další rozšiřování tramvajových tratí po celém městě si lidé budou muset počkat ještě o několik let déle. Ve většině případů totiž bude nutné upravit stávající územní plán. Nejprve však město zjišťuje, jestli některé trati bude vůbec možné postavit.

V minulém roce například vznikla studie na rychlé tramvajové propojení Prahy 6 s Prahou 8, které by zkrátilo cestování mezi oběma městskými částmi až o dvacet minut. Součástí celkem osmikilometrové trasy z Podbaby přes Troju a Bohnice do Kobylis má být nový most přes Vltavu vedoucí nad severním cípem Císařského ostrova. Ambiciózní plán počítá i se zastávkou u jednoho ze vstupů do zoo v Troji nebo tramvajovým tunelem do Bohnic.

„Trasování této nové spojnice bude ještě detailně řešeno, včetně možnosti podpovrchových úseků v Bohnicích,“ upozorňuje mluvčí Řehková. Střízlivé odhady hovoří v případě stavby nejdříve o roku 2025.

Z Podbaby by mohly v příštích letech zamířit tramvaje i jiným směrem. Po letech znovu ožívá nápad na zavedení tramvají do Suchdola, kam denně míří tisíce studentů zemědělské univerzity. Loni bylo vybráno konečné trasování, ale i zde je nutná změna územního plánu.

Institut plánování a rozvoje Prahy prověřil v roce 2016 také uvažovanou, jeden kilometr dlouhou tramvajovou odbočku z Bělohorské ulice v Praze 6 ke studentským kolejím a stadionu na Strahově. Ta má během osmi let nahradit pravidelné autobusové linky.

Zatím nejodvážnější vizi loni představilo předešlé vedení Středočeského kraje. Navrhlo přivést tramvajové koleje v místě silné příměstské dopravy až do Jesenice jižně od Prahy. A nápad nezavrhují ani současní krajští radní.

„Autobusy, které jezdí v této oblasti často přeplněné a se zpožděním, by mohla nahradit tramvaj, vlak nebo metro. Prověřit všechny možnosti se bude snažit skupina odborníků na veřejnou dopravu. Zasedne do dvou týdnů,“ dodává mluvčí kraje Pavel Lochař.