Rekonstrukce třídy 5. května v Praze

Rekonstrukce třídy 5. května v Praze | foto:  Radek Cihla, MAFRA

Nový asfalt snížil hluk v pražské ulici 5. května o několik decibelů

  • 84
Oprava ulice 5. května v Praze přinesla výrazné snížení hlukové zátěže. Technická správa komunikací tu během letních prázdninových měsíců vyměnila povrch vozovky. Naměřené denní hlukové hodnoty jsou teď v okolí magistrály o zhruba pět decibelů nižší, v noci dokonce téměř o osm decibelů.

Rekonstrukce vozovky na třídě 5. května v Praze 4 proběhla v úseku od Nuselského mostu po Hvězdovu ulici. Měření hluku se na této komunikaci uskutečnilo na třech místech, a to nejprve v polovině června, tedy ještě před rekonstrukcí, a následně pak po opravě silnice v půlce září.

Měření hluku v ulici 5. května

* PŘED DOMEM ČP. 1325/18
před rekonstrukcí
: ve dne 74,9 dB, v noci 70,7 dB
po rekonstrukci
: ve dne 67,8 dB, v noci 61,6 dB

* PŘED DOMEM ČP.  1245/49
před rekonstrukcí
: ve dne 72,6 dB, v noci 69,3 dB
po rekonstrukci
: ve dne 68,6 dB, v noci 63,3 dB

* PŘED DOMEM ČP.  1141/35
před rekonstrukcí
: ve dne 73,7 dB, v noci 70 dB
po rekonstrukci
: ve dne 68,2 dB, v noci 62,3 dB

"Snížení hlučnosti bylo pro magistrát prioritou. Jsem rád, že se to podařilo a zlepšily se podmínky jak pro obyvatele okolních domů, tak pro řidiče," řekl první náměstek primátora a radní pro dopravu Karel Březina.

Snížit hluk se podařilo díky tomu, že byl na vozovku položen nový povrch, který se vyznačuje dobrými akustickými vlastnostmi. Jeho výhodou je zejména to, že je maximálně rovný.

Podle firmy, která měření prováděla, tak byly splněny limity hluku v denní době, respektive se pohybují na hranici limitní hodnoty, v noci se pohybují na hranici limitu pro noční dobu, nebo jen mírně nad ním.

Hlukové limity jsou stanoveny vládním nařízením o ochraně zdraví před nepříznivými vlivy hluku a vibrací. Pro hluk z hlavních silnic je to ve dne 60 decibelů, v nočních hodinách pak 50 decibelů.

Speciální asfalt se bude využívat i jinde

Technická správa komunikací použila při opravě vozovky asfaltovou směs Viaphone. "Jedná se o speciální směs s nízkou hlučností, která je přímo určena pro rekonstrukce komunikací, jež protínají obytnou zástavbu. TSK ji použila už při opravě povrchu vozovky ve Slezské ulici," uvedl ředitel TSK Luděk Dostál.

Silničáři mají v plánu pokračovat s opravou ulice 5. května i v příštím roce. Tentokrát se bude jednat o úsek od ulice Hvězdova až po nájezd na Jižní spojku.

"Kromě toho hodláme tento nový povrch používat při kompletní rekonstrukci komunikací i na dalších místech Prahy, zejména v centru města a v obytných zónách," řekl iDNES.cz mluvčí TSK Tomáš Mrázek.

Řešením měla být stěna

Lidé, kteří žijí v ulici 5. května, si na nadměrný hluk stěžují dlouhodobě. Snížení hlukového zatížení v okolí magistrály loni nařídil Praze i Nejvyšší soud.

Už v roce 2008 rozhodl pražský městský soud o tom, že je nutné snížit hladinu hluku v bytech kolem magistrály. Praha se ale obrátila s dovoláním k Nejvyššímu soudu. Ten rozsudek městského soudu loni v prosinci potvrdil.

Město navrhovalo vybudovat osm metrů vysokou protihlukovou stěnu, místní obyvatelé ale zablokovali vydání stavebního povolení. Podle nich nemohla totiž navržená stěna situaci kolem magistrály vyřešit. Prý by snížila hluk jen v prvních třech patrech domů. Navíc by se hluk pravděpodobně odrazil na druhou stranu silnice, kde by byla situace ještě horší.

,