Nový úsek dálničního okruhu mezi Slivencem a D1 zrychlí spojení mezi plzeňskou a brněnskou dálnicí.

Nový úsek dálničního okruhu mezi Slivencem a D1 zrychlí spojení mezi plzeňskou a brněnskou dálnicí. | foto: Radek Cihla, MAFRA

Nový okruh už po dni ulevil Jižní spojce. Na řadě je úsek do Běchovic

  • 31
Kamiony, které jsou těžší než 12 tun, už nesmí na pražskou Jižní spojku. Teď jezdí po novém Pražském okruhu mezi Modleticemi a Slivencem, který se otevřel v pondělí. Už po prvním dni zaznamenala Jižní spojka výrazné odlehčení. Další část okruhu vedoucí do Běchovic se začne stavět do tří let.

Jižní spojka a ulice K Barrandovu jsou součástí Městského okruhu, odkud chtělo město již delší dobu kamiony dostat pryč. Vážně tady totiž komplikovaly dopravu.(více o odklonění kamionové dopravy čtěte zde)

"Z prvních čísel, která z okruhu máme, vyplývá, že již od včerejšího dne je nový okruh značně využíván. Tím se radikálně zlepšila i situace na Jižní spojce, kde je provoz značně odlehčen," informovala policejní mluvčí Eva Kropáčová. Například Cholupickým tunelem směrem k dálnici D1 projelo celkem 420 nákladních a 1 650 osobních automobilů za hodinu.

V pondělí se rozjela zhruba polovina celého Pražského okruhu, který má v budoucnu obepnout Prahu. Jeho dokončení je ale ještě daleko. Nyní se řeší výstavby dvou úseků od D1 k Běchovicím a od Ruzyně do Suchdola. První na řadě je úsek do Běchovic, který se zřejmě začne stavět v roce 2013.

Pražský okruh - hotové a plánované úseky.

Pražský okruh - hotové a plánované úseky.

"Ať změní plánovanou křižovatku," zní už dva roky z úst obyvatel části Běchovic. Za jejich domovy má totiž vést další část Pražského okruhu. Právě tento úsek by spasil obyvatele Jižního Města a Spořilova, kudy budou jezdit kamiony směrem na východ republiky (více o zatížení Spořilova kamiony čtěte zde). Jenže někteří Běchovičtí se obávají hluku a proti plánované trase další části okruhu chtějí bojovat dál.

Územní rozhodnutí už letos?

Už letos by mohl magistrát vydat územní rozhodnutí na část okruhu směřující k Běchovicím. Až se tak stane, chce se běchovické občanské sdružení Zdravé životní prostředí odvolat. "Půjde to znova na ministerstvo pro místní rozvoj," řekla Petra Šubrtová z občanského sdružení. Podle ní je nejlepší variantou, kudy může vést další část Pražského okruhu, území Středočeského kraje.

KOLIK MĚŘÍ ÚSEKY OKRUHU

Odkud - kam Délka/km

Satalice - Běchovice ... 4,7
Běchovice - D1 ......... 12,6
Jesenice - Vestec ...... 8,8
Vestec - Lahovice ...... 8,3
Lahovice - Slivenec .... 6,0
Slivenec - Třebonice .. 7,2
Třebonice - Řepy - Ruzyně ....................... 5,8
Ruzyně - Suchdol ....... 9,4
Suchdol - Březiněves . 6,7
Březiněves - Satalice .13,1

Pokud budou přípravy probíhat hladce, pak by podle optimálního scénáře mohl další úsek okruhu stát za tři, čtyři roky. Ředitelka pražského Ředitelství silnic a dálnic Marie Nádvorníková ale už předem počítá s komplikacemi.

"Podle mého odhadu bude stavba zahájena v roce 2013," řekla Nádvorníková. Zatímco propojení brněnské dálnice směrem na východ už má jasnější kontury, výstavba úseku mezi Ruzyní a Suchdolem je zatím, zdá se, v nedohlednu.

"S vydáním územního rozhodnutí to v tuto chvíli vypadá o dost hůř ve srovnání se stavbou od D1 do Běchovic. Řešíme tu totiž velké spory o konečné vedení trasy (severní kontra jižní varianta)," vysvětlila mluvčí ŘSD Martina Vápeníková.

Město navíc chce, aby Pražský okruh až do Běchovic vedl co nejdříve. Podle pražského primátora Pavla Béma má tato část okruhu jasnou prioritu. "Zároveň je potřeba urychlit přípravy na výstavbu okruhu až do Suchdola a Březiněvse," řekl Bém.

,