Vyhrazené pruhy už v Praze na několika místech jsou. Řidičům, kteří po nich...

Vyhrazené pruhy už v Praze na několika místech jsou. Řidičům, kteří po nich jezdí neoprávněně, hrozí pokuta až 2 000 korun. | foto: Ropid

Placené stání v Praze odloženo. Novému termínu městské části nevěří

  • 28
Podzimní spuštění nového systému parkovacích zón v ulicích Dejvic a na Smíchově padá, barevné čáry se objeví až na jaře příštího roku. Některé radnice ani tomu příliš nevěří.

Už několik let volají radnice městských částí po zónách placeného stání na svém území. Projekt se ale opět opozdí. Kvůli komplikacím ve výběrovém řízení magistrát nestihne podzimní termín. Podle nových předpokladů by mělo vedení metropole spustit projekt v dubnu příštího roku. Mezitím bude řešit připomínky městských částí. Ty se týkají především ceníku.

Radní Prahy 6 minulý týden schválili jednotný ceník parkování na svém území. Parkovací karta pro obyvatele Prahy 6 by tak měla stát 1 200 korun.

Návrh magistrátu přitom počítal s rozdělením městských částí na takzvané sektory. To by pro řidiče znamenalo, že by si kupovali parkovací kartu pouze na určitou oblast městské části. Kdo by chtěl parkovat na celém území, toho by karta stála řádově více.

Právě tento způsob ale šestá městská část odmítla. „Občané Prahy 6 se tak nebudou muset cítit jako cizinci ve své vlastní městské části,“ zdůvodňuje rozhodnutí starosta Prahy 6 Ondřej Kolář (TOP 09).

Zóny podle magistrátu

Řidiči se setkají se třemi základními zónami. V modré zaparkují rezidenti s předplacenou kartou, ostatní budou na místě moci stát tři hodiny a zaplatí pomocí mobilu. Podobně bude fungovat i fialová zóna. Tam návštěvníci nechají auto až na 24 hodin. V oranžové zaparkují všichni maximálně na tři hodiny.

Stejný přístup k věci má také Praha 9. „Zaslali jsme na magistrát požadavek, že chceme jednotnou cenu pro celé naše území. Aby řidiči platili 700 korun ročně,“ popisuje radní Prahy 9 Tomáš Holeček (ODS), který má na starosti dopravu a životní prostředí.

Naopak radnice Prahy 5 se sektory nadále počítá. „Máme čtyři sektory. Chceme, aby parkování v jednom takovém stálo 700 korun na rok,“ popisuje místostarosta Prahy 5 Jan Smetana (ČSSD). Parkování na celém území Prahy 5 by pak mělo stát více než čtyři tisíce korun.

Zvýhodněni by podle magistrátu mohli být řidiči, kteří si zakoupili roční kupon na městskou hromadnou dopravu. Ti by mohli platit za parkovací kartu pro celé území své městské části tolik, kolik ostatní řidiči platí za možnost nechat své auto stát v sektoru. V případě Prahy 5 tedy 700 korun.

Některé radnice jsou proti. Konkrétně právě Praha 6 a Praha 9. Magistrát byl za zvýhodnění již dříve kritizován některými komunálními politiky. Podle kritiků se hlavní město snaží dotlačit obyvatele Prahy ke koupi ročního kuponu a kompenzovat tak jeho nedávné zlevnění z 4 750 korun na 3 650 korun. Toto tvrzení však radní hlavního města odmítají.

Praha 8 nechce další zpoždění

Požadavky jednotlivých radnic se nyní zabývá magistrát. „Snažím se zásadně řídit požadavky městských částí,“ řekl MF DNES náměstek primátorky a současně radní pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD).

Z velkého množství připomínek má obavy osmá městská část. Ta měla již v minulosti připraven vlastní projekt parkovacích zón, odložila jej ale právě kvůli celoměstskému systému. Na něj dosud marně čeká.

„Bojíme se, aby nebylo připomínek takové množství, že by se rada města rozhodla parkovací zóny opět odložit. Proto my sami tolik připomínek nemáme. Myslím si, že se dá řada věcí upravit až v samotném provozu,“ řekl radní Prahy 8 pro oblast dopravy Karel Šašek (ČSSD).

Podle informací MF DNES by radní hlavního města měli o parkovacích zónách jednat znovu, a to v lednu. Má to být finální jednání.

Pokud vše dopadne podle dosavadních plánů, spustí město v dubnu pilotní projekt parkovacích zón v části území Dejvic a také Smíchova. O měsíc později se zóny začnou rozšiřovat. Barevné čáry se objeví v ulicích Karlína, Kobylis či Ládví.