ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Ondřej Littera, MAFRA

Praha spustí nový systém placeného stání. Zaparkovat bude složitější

  • 267
Čtyři nové zóny placeného stání zavede magistrát na podzim v pražských ulicích. Také výrazně přibude parkovacích automatů. Některé radnice městských částí mají k novému systému výhrady, jiné jsou spokojené.

Zaparkovat v Praze jen tak auto bude zase o něco složitější. V Praze 5, 6 a 8 totiž magistrát spustí pilotní projekt nového systému zón placeného stání. Na některých místech tak řidiči přes den vůbec nezaparkují, jinde budou muset platit.

Fakta

44 tisíc placených parkovacích míst je nyní v metropoli.

135 tisíc placených míst bude v Praze zhruba za pět let.

V Praze 6 se řidiči setkají se zónami především v okolí stanic metra Dejvická a Hradčanská.

Místní radnice si navíc zóny prosadila i na dalších místech. "Požadovali jsme po hlavním městě rozšíření zón na oblast Tychonovy ulice, Badeniho ulice, okolí Písecké brány a ulice Mariánské hradby," říká mluvčí Prahy 6 Adam Halmoši.

Zatímco šestá městská část je s rozložením zón placeného stání spokojena, Praha 8 má k pilotnímu projektu výhrady.

Zóny totiž pokryjí pouze část Karlína, a to přibližně od výstupu ze stanice metra Florenc po Thámovu ulici.

"Požadujeme zavést regulaci minimálně po ulici U Invalidovny, nikoliv jen po Thámovu," říká místostarosta Prahy 8 Michal Švarc.

Město Praze 8 vyhoví, ale nejspíš až od začátku příštího roku, kdy se projekt nových parkovacích zón rozjede naplno a postupně se do něj zapojí další městské části.

MAPA: Nová koncepce zón placeného stání v Praze

Pilot má zpoždění

Město chtělo pilotní projekt zón spustit na konci srpna. To už se však nejspíš nestihne. Teprve příští čtvrtek totiž zastupitelé rozhodnou o vypsání veřejné soutěže na informační systém a provozovatele.

Na nových značkách bude vždy barvou znázorněna konkrétní zóna, stejně jako informace o dnech a hodinách, kdy se v daném území může parkovat.

"Šance, že by se zvládla příprava spuštění systému a především vydání parkovacích karet během léta, je velmi malá," myslí si radní Prahy 5 Jiří Vejmelka. Na magistrátu se hovoří o konci října.

"Budu dělat vše pro to, aby se pilotní projekt rozjel letos na podzim," říká náměstek primátora Jiří Nouza (TOP 09).

Novinky na poslední chvíli

Doposud magistrát avizoval, že nový systém bude zahrnovat celkem tři barevné typy parkovacích zón – modrou, oranžovou a fialovou. Nakonec ale budou čtyři, město využije i stávající zelenou. "Ta bude nově určena pro ekologická auta a vozy carsharingu," dodává Nouza.

Praha si od nového systému slibuje, že jej budou řidiči více respektovat. V rámci současného systému totiž často porušují pravidla parkování na zelených a oranžových zónách.

Aby se do budoucna dodržovala pravidla všude, budou do ulic nasazeni kontroloři se speciálními skenery. Přístroje budou schopné podle registrační značky vozu hned určit, zda řidič za parkování zaplatil, či ne.

Přestože budou mít řidiči nově možnost platit za parkování pomocí mobilní aplikace, v ulicích také výrazně přibude parkovacích automatů. Město jich má v plánu pořídit více než sedm set.

Napište nám

Jak se vám líbí nový systém parkování v metropoli? Pište na e-mail adam.vachal@mfdnes.cz.

Celkem by jich tak v ulicích metropole bylo více než 1 200. U novějších typů by navíc lidé mohli platit i pomocí platební karty. Nákup nových automatů odsuzují některé městské části. "Praha se za ně chystá utratit neúměrné finance, šlo by to přitom i bez nich," tvrdí místostarosta Prahy 3 Ondřej Rut (SZ).

Pilotní projekt parkovacích zón poběží do konce roku. Poté město spustí ostrý provoz. Do něj se okamžitě zapojí Praha 4 a 9. Dojde i k ještě většímu rozšíření v Praze 8. Do projektu se budou postupně zapojovat také další městské části. V roce 2018 by měl systém fungovat v prvních deseti městských částech a dále v Praze 11, 13 a také 18.

Nové barevné parkovací zóny v Praze

Manuál proti zmatkům

Minimálně zpočátku budou motoristé z nových barevných parkovacích zón zmatení. TSK proto do podzimu zveřejní aplikaci pro mobilní telefony, která lidem usnadní orientaci mezi parkovišti v Praze.

Pokud by se letos měli řidiči na něco psychicky připravit, je to určitě pilotní projekt parkovacích zón. Ten se rozjíždí na podzim a zcela jistě z něj budou motoristé alespoň zpočátku "mimo". MF DNES přináší manuál, jak novinku přežít.

1. Zaparkuji i mimo svou modrou zónu, třeba až pojedu k lékaři?
Ano. Modré zóny sice možnosti odstavit auto značně zkomplikují, ale vzniknou zóny smíšené (fialová) a návštěvnické (oranžová). "V té první mohou mimo rezidentů stát dlouhodobě například i lidé, kteří v daném místě pracují. Návštěvnická je pro krátkodobé stání," říká mluvčí Technické správy komunikací Barbora Lišková. Krátkodobé zóny chce TSK namalovat právě blízko úřadů, lékařů a dalších institucí.

Parkování na nich bude placené a časově omezené na dvě hodiny. Ve smíšené zóně bude platit pravidlo, že tu "nerezident" může stát mezi osmou ráno a osmou večer (tento čas se ještě může trochu změnit). V noci budou místa vyhrazená jen pro držitele karet.

2. Kde najdu informace o barevných zónách?
Od podzimu TSK informace o přesném rozmístění zón umístí na internet, pokud zastupitelé změnu schválí. "A počítáme ve stejném termínu i s aplikací pro chytré mobily," dodala Lišková. Tady si lidé v mapách najdou oblast, kam potřebují jet, a podle barevně odlišených zón i vhodné parkoviště. Postupně, jak budou později přibývat nové etapy, budou se tyto nové oblasti na mapě rozsvěcet.

3. Zdraží se parkovací karty pro rezidenty?
Zatím ne. Cena karet pro modré zóny v celé městské části zůstane stejná – tedy sedm set korun. "Nově zavede magistrát takzvané ‚kytičky‘, což bude parkovací rezidenční karta jen pro omezený výčet ulic v okolí bydliště řidiče," řekl radní Jiří Pařízek. Její cena by se měla pohybovat mezi 350 a 400 korunami. Jak však naznačila mluvčí TSK, není vyloučené, že se karty zdraží po komunálních volbách.

4. Kde nechám auto, když v Praze jen pracuji?
Pokud magistrát nestihne včas postavit dost nových odstavných parkovišť, bude situace na parkovištích u příjezdových cest do Prahy neúnosná, protože do města dojíždějí za prací tisíce řidičů. Ti byli dosud zvyklí nechávat vozy blízko stanic metra, ale právě v některých těchto lokalitách chce magistrát podle Pařízka zavádět parkovací zóny již od podzimu. Výstavba P+R parkoviště se nyní chystá například na Černém Mostě či Opatově.

Další stání má budovat Středočeský kraj v blízkosti zastávek železnice a autobusů. Tento projekt je však na začátku.

5. Jak se dozvím, zda je na parkovišti volno?
Podle Pařízka chce magistrát zpočátku zavádět počítadla volných míst na parkovištích pro handicapované. Ti si tak na speciálních webových stránkách najdou ulici, kde je místo a kde mají šanci vůz odstavit. Postupně chce TSK počítadla rozšířit i do dalších barevných zón.