Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: AP

O novele se s námi nikdo nebavil, zlobí se provozovatel taxislužby

  • 90
Pražský magistrát poslal do Sněmovny novelu zákona o silniční dopravě, ve které je několik bičů na černé a nepoctivé taxikáře. Provozovatelé taxislužeb mají k návrhu výhrady. Vadí jim například to, že novelu magistrát "upekl" bez nich.

Pokud zákonodárci novelu navrhovanou pražským magistrátem schválí, bude to pro taxikáře znamenat velké změny. Návrh totiž počítá s tím, že černým taxikářům můžou úředníci v krajní případě zabavit auto, zavádí i kauce až do výše 50 tisíc korun a dává městům pravomoc říct, jakou barvu musí taxíky povinně mít.

"Nějaké dílčí výhrady mám, ale samozřejmě jsem rád, že podobný návrh vzniknul a jde do Sněmovny. Nejvíc mě mrzí, že magistrát neuspořádal žádný kulatý stůl, nepřizval nás a nevyužil našich letitých zkušeností. Takhle je to jen práce úředníků a politiků, kteří se v praxi nepohybují," říká šéf AAA Taxi Jiří Kvasnička.

Co je v novele

Pražský magistrát doufá, že novela pomůže s lepším výběrem dlužných pokut a samozřejmě také zatočí s černýmI a nepoctivými taxikáři. Proto je v návrhu například možnost zabavit auto černých taxikářů bez ohledu na to, komu patří. Novela zavádí také až padesátitisícovou kauci pro ty, u nichž kontrola odhalí nedostatky. Města by nově mohla určit, jakou barvu budou taxíky mít, nebo do jakých emisních limitů se musejí vejít.

Zatímco on osobně nemá problém s navrhovaným zabavováním aut notorickým hříšníkům, jednatel Speed Cars Jiří Hrdlička považuje tuto část novely za nesmysl. "Přece nemůžete někomu zabavit auto, které mu nepatří a má ho třeba půjčené z půjčovny. Jak k tomu ta firma přijde? Pokud by se tohle začalo dít, tak by to ty firmy mohlo i zruinovat," myslí si Hrdlička.

Tenhle problém by se dal podle něj vyřešit například tím, že by taxikáři jezdící půjčenými auty museli na začátku podnikání složit kauci, ze které by bylo možné hradit případné prohřešky bez nutnosti zabavovat i auto.

Ani jednomu z šéfů taxislužeb se pak příliš nezamlouvá to, že by město mohlo přesně určit, jakou barvu musejí taxíky mít. "Barva je jen barva. Návrh také nemyslí na ty, kdo se budou chtít třeba právě barvou odlišit od konkurence," zamýšlí se Kvasnička.

Hrdlička jen rezignovaně podotýká, že pokud změna projde, tak se prostě auta přebarví, protože nebude jiná možnost. "Ony by nakonec nejspíš stejně všechny taxíky zežloutly, protože se tahle barva osvědčila a u zákazníků jsou žluté taxíky zafixované jako ty poctivé," míní Hrdlička.

Řešte řidiče, ne auta

Oba dva se shodují na tom, že by se více než auta samotná mělo řešit to, kdo sedí za volantem. "Pronajímání koncesí by mělo skončit, aby ti, kdo mají na svědomí nějaké velké průšvihy, prostě nemohli jen odejít taxikařit jinam. Koncese by měla být přímo na jméno, aby každý jezdil sám na sebe a na svoji zodpovědnost," navrhuje jednatel Speed Cars.

Společnou řeč jednatelé taxislužeb nacházejí také ve chvíli, kdy mají říct, kdo může za mizernou pověst pražských taxikářů. "Drtivá většina taxikářů jsou lidé, kteří se ježděním živí, mají rodiny. Ti nekradou. Jenže pak jsou tu ta auta jezdící za 99 korun na kilometr, do kterých na letišti sedne nic netušící turista, který pak po dojetí do cíle platí tisíce," zlobí se Hrdlička.