Letiště Vodochody má v plánu zřídit speciální bankovní účet, na který bude posílat peníze. Každá ze zatížených obcí si pak o jejich využití sama rozhodne. Za každého odlétajícího cestujícího přijde na účet automaticky jedna koruna, uvedl před časem mluvčí letiště Karel Hanzelka.
Firma to slibuje v přepracované studii vlivu dostavby letiště na životní prostředí (EIA). Pokud nebudou dodrženy standardní podmínky provozu, například vzlétne-li letadlo kvůli zpoždění po půlnoci, zaplatí firma na účet obcí 50 tisíc korun.
Obce se ale nechtějí nechat od Penty koupit. "Referenda nás nevedou k tomu, abychom jednali o ceně za poškození zdraví a životních podmínek v celém okolí," uvedl starosta Líbeznic Martin Kupka s ohledem na loňský výsledek referenda mezi obyvateli Klecan v Praze-východ, kteří rozšíření letiště ve Vododchodech jednoznačně odmítli (více čtěte zde).
"Letiště by tu být nemělo, ale nejspíš bude. Myslím, že už je o něm dávno rozhodnuto a ta diskuze je jen hra. Čekám rodinu a chci, aby moje dítě vyrostlo v klidu. Že nabízí kompenzaci za obtěžování? To nám klid nevynahradí. Stačí ty stíhačky, které tu každých 14 dní létají," říká místní obyvatelka Michaela Hromádková z Vodochod.
Rozšíření letiště VodochodyO modernizaci letiště a rozšíření provozu ve Vodochodech se uvažuje už několik let, samospráva v okolních obcích je ale vesměs proti. Letiště, ležící severně od Prahy, chce v budoucnu odbavovat ročně 3,5 milionu cestujících především nízkonákladových aerolinií, nepravidelných a privátních letů. Letiště má konkurovat zejména pražské Ruzyni, kde se počet cestujících pohybuje kolem 12 milionů ročně. Letiště Vodochody patří do skupiny Aero, kterou ovládá společnost Penta. |
Místní obyvatelé se bojí, že může i přes příslib dojít na další porušování slibů a k tomu, že se na letišti ve Vodochodech bude létat i v noci. "Když něco nechcete dělat, například noční lety, tak je přece nesmysl za ně v oficiálním dokumentu nabízet sazebník. Působí to nedůvěryhodně," řekl Kupka.
Podle právní analýzy, kterou mají starostové obcí k dispozici, je navíc veřejný slib zařazený do dokumentace EIA z právního hlediska nezávazný a nevymahatelný.
Obce chtějí měření za reálného provozu
Letiště Vodochody ale trvá na tom, že veřejný příslib je závazný. Podle mluvčího Hanzelky je při podobných projektech, jako je výstavba letiště, běžnou součástí kompenzace obyvatelům obcí. Firmu proto podle jeho slov mrzí, že je příslib vnímán kriticky.
Obce tvořící iniciativu Stop Letišti Vodochody žádají, aby proběhla nová měření. Tentokrát ale za simulovaného skutečného provozu. "Doposud probíhaly letové zkoušky s neobsazenými letadly a ty mají jiné letové parametry, včetně hlukových i emisních," tvrdí Kupka.
Podle Hanzelky ale není možné nasimulovat celodenní provoz letiště. Kromě toho je přistávací dráha ve Vodochodech nyní v takovém stavu, že by takovou zátěž neunesla.
Starostové obcí mají na případné připomínky ke studii vlivu dostavby letiště na životní prostředí čas do 19. října.