Obce u Prahy odmítají plánovaný trolejbus, nechtějí zadrátovat ulice

  13:58
Obce Veleň, Sluhy, Mratín, Brázdim a Polerady nedaleko Prahy a město Kostelec nad Labem na Mělnicku nesouhlasí s plánovaným zavedením trolejbusové linky 377, která má do obcí jezdit z Letňan. Podle vedení obcí je záměr nesmyslný. Vadí jim, že by v ulicích vedly troleje.

Prototyp nového trolejbusu Škoda 33 Tr je momentálně ve zkušebním provozu v Plzni, v ulicích lázeňských Teplic se objeví na podzim. | foto: Škoda Electric

Dotčené obce zaslaly středočeské hejtmance otevřený dopis, ve kterém vyjadřují svůj nesouhlas. Podle krajského radního pro dopravu Petra Boreckého (STAN) jsou ale trolejbusy jediným schůdným řešením, které je financovatelné.

„Téměř dva roky se všemi možnými způsoby ohrazujeme proti tomuto nesmyslnému záměru zadrátovat naše obce. Naše dosavadní snahy, záporná stanoviska zastupitelstev našich obcí, dopisy, maily, racionální argumenty a pokusy o konstruktivní schůzky zatím zůstávají téměř bez odezvy,“ řekla místostarostka obce Veleň Radka Matějková. Obce plán kraje nazývají jako „trolejbusy do polí“.

V projektu se aktuálně bude řešit vliv na životní prostředí (EIA). Zástupci obcí upozorňují na to, že zpracované oznámení EIA je nedostatečné. 

„Chystaný záměr je absolutně nekonkrétní jak po technické stránce, tak po stránce realizační. Nedozvíte se z něj navíc vůbec nic o dopadech na život obcí a jejich občanů,“ řekl starosta obce Mratín Jiří Falek.

Podle starosty obce Sluhy Petra Moudrého ze záměru EIA vyplývá, že v obcích se mají umístit 8,5 až 10,5 metru vysoké sloupy s trolejemi po celé šíři vozovky a rozmístěné 30 metrů od sebe. 

„Nejen, že tím zničí vše, co jsme léta my i naši předkové budovali, a to co vytváří vzhled našich obcí, ale ohrozí tím i naše životní prostředí a zkomplikuje život všech obyvatel,“ uvedl starosta Veleně Jiří Kazda. V Kostelci nad Labem má na náměstí vzniknout dobíjecí stanice. Ta by podle vedení města narušila historické jádro města a památkovou rezervaci.

Naplnění evropských směrnic

Zavedení parciálních trolejbusů, tedy trolejbusů s hybridním pohonem, je ale podle kraje jediným schůdným řešením. „S obcemi jednáme. Na konci června bylo velké jednání se starosty obcí, kde jsme jim vysvětlovali, proč ten projekt vzniká,“ řekl ČTK Borecký. V roce 2025 začne podle něj v České republice platit bezemisní směrnice Evropské unie. „My ji nějakým způsobem musíme naplnit. Trolejbusy jsou jedna z cest, jak tuto směrnici naplnit,“ řekl Borecký.

Kraj si nechal zpracovat analýzu od dopravní fakulty ČVUT, v třicetiletém horizontu se jako nejrozumnější řešení jeví parciální trolejbusy. Analýza porovnávala také provoz bateriových autobusů v kombinaci s naftovými a vodíkovými autobusy. „Parciální trolejbusy z toho vzešly jako nejekonomičtější řešení,“ řekl Borecký. Zatímco u naftových autobusů vyjde jeden kilometr v nákladech zhruba na 40 až 50 korun, u elektrobusů je to 80 až 100 korun a u vodíkového autobusu 140 až 150 korun na jeden kilometr.

Troleje jen na zastávkách

Kraj o odporu obcí ví. „Zčásti je to pochopitelné, kdy obce nebo město investovaly nemálo peněz do toho, aby zkultivovaly veřejné prostranství a dostaly dráty pod zem. A teď logicky nechtějí zadrátovávat obce,“ řekl Borecký. Projektanti tak podle něj musí v rámci řízení EIA navrhnout řešení, které bude akceptovatelné i pro obce. Troleje podle Boreckého nepovedou přes celé obce, budou spíše v místech zastávek.

„Pokud projekt trolejbusů spadne pod stůl, tak potom se pohybujeme v projektech, které jsou výrazně nákladnější a bude to znamenat i větší dopad na rozpočty měst a obcí. A může to znamenat v konečném důsledku i omezování veřejné dopravy, protože to nebude ufinancovatelné,“ řekl Borecký. Investiční a provozní náklady dvou trolejbusových linek v třicetiletém horizontu vycházejí podle Boreckého na zhruba 4,7 miliardy korun. „Což jsou obrovské peníze,“ řekl Borecký. Kromě linky 377 plánuje kraj zavést trolejbusy také na lince číslo 375 z pražské Harfy do Brandýsa nad Labem.

Trolejbusy by mohly z Prahy do Středočeského kraje jezdit v roce 2025. Obě vybrané linky jsou technicky realizovatelné a na základě předpokládaných parametrů jsou i ekonomicky efektivní. Středočeský kraj by chtěl výstavbu financovat ze 70 až 85 procent z dotací. Náklady se u linky 375 očekávají kolem 700 milionů, u linky 377 to má být asi 478 milionů. Kdyby kraj získal sedmdesátiprocentní dotaci, náklady na vybudování obou trolejbusových linek by pro něj činily 177 milionů.

Dopravní podnik testoval v Praze bateriový trolejbus:

24. září 2019

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Kriminalisté řeší vraždu v Řepích, po napadení v autoservisu tam zemřel muž

18. dubna 2024  14:38,  aktualizováno  19.4 13:45

Pražští policisté vyšetřují případ napadení v autoservisu v Řepích. „Na místě byl zadržen jeden...

Na důstojný život je potřeba 45 tisíc, v Praze ještě víc, vypočetla platforma

16. dubna 2024  16:33

Minimální důstojná mzda pro rok 2023 činila 47 718 korun hrubého v Praze, 45 573 korun hrubého mimo...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Sochař Černý se v televizi pohádal s kurátorkou o „motýly“. Padly i vulgarismy

20. dubna 2024  16:24

Boj o moderní umělecká díla si vyžádal na poměry České televize ostrou slovní přestřelku. Stalo se...

Slavia - Olomouc 2:2, domácí srovnali před koncem. Titul se jim vzdaluje

21. dubna 2024  14:11,  aktualizováno  17:13

Že po jednoznačné první půli padnou po přestávce v Edenu rychlé dva góly, se dalo celkem jasně...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vsetín - Kladno 3:4. Rytíři dvakrát otočili skóre a zůstávají v extralize

22. dubna 2024  17:50,  aktualizováno  21:05

Hokejisté Kladna budou patřit i v následující sezoně mezi extraligovou elitu. V baráži se Vsetínem...

Ostrava sestřelila mistra v prodloužení a má mečbol. Nymburk slaví postup

23. dubna 2024  20:58,  aktualizováno  21:18

Nymburští basketbalisté suverénně zvítězili na palubovce Olomoucka 107:72 a čtvrtfinálovou sérii...

„Hlavák“ pod pokličkou. Územní změna má Pentě pomoci stavět nad nádražím

23. dubna 2024  19:11

Miliardový projekt může proměnit další část centra metropole. Kolejiště hlavního nádraží před...

Politou sochu rudoarmějce Praha restauruje, oprava vyjde na čtvrt milionu

23. dubna 2024  19:07

Sousoší Sbratření ve Vrchlického sadech, které na začátku dubna neznámý vandal polil rudou barvou,...

Výzvou bude naučit se pracovat s lidmi v důchodovém věku, říká personalista

23. dubna 2024

Premium Počet zaměstnanců na zelených pozicích, tedy v oblastech obnovitelných zdrojů energie, jako jsou...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...