Kamiony jezdí přes vesnice, aby se vyhnuly mýtnému. Ilustrační snímek

Kamiony jezdí přes vesnice, aby se vyhnuly mýtnému. Ilustrační snímek | foto: MF DNES

Pošlete je na dálnici, radí vesnicím ochromeným kamiony ombudsman

  • 192
Roky si lidé ze středočeských obcí stěžují na spoustu kamionů, jejichž řidiči se vyhýbají placení mýtného na dálnicích. Vadí jim hluk, prach i riskantní přecházení silnic. Teď díky pracovníkům kanceláře ombudsmana možná konečně těžké náklaďáky z vesnic zmizí.

Právě ve středních Čechách je kvůli nejhustší dálniční síti problém nejpalčivější.

„V některé dny je to pro nás starší o strach přejít silnici, jaký je tu provoz velkých aut.“ Nebo: „Není nic příjemného vozit dítě do školky, když musím jít přes silnici, kde se každou chvíli vynoří velký náklaďák,“ stěžují si lidé z vesnic.

Kancelář ombudsmana však nedávno přesvědčila dopravní policii, aby začala akceptovat obecní značky, jež vjezd zakazují. Aktuální stanovisko kanceláře ombudsmana, tak konečně nabízí jasné řešení a radí: obce mohou kamiony poslat na dálnice a silnice prvních tříd.

„Platná právní úprava nebrání vymístění tranzitu ze silnic nižších tříd,“ napsal minulý týden zástupce ombudsmanky Stanislav Křeček v komentáři k několika stížnostem a upozornil, že stejný názor jako on už zastává i Ministerstvo dopravy.

Dosud přitom středočeské obce, kde kamiony nechtěli, nemohly dělat nic. Cedule zakazující vjezd do obce policie a dopravní inspektoráty odmítaly akceptovat. „Vedení dopravní policie přijalo závěr, že lze dopravním značením směřovat kamiony i na zpoplatněné dálnice a silnice I. tříd,“ uvádí teď Křeček.

Policisté však zdůrazňují, že tato restrikce by se měla využívat jen v případech záměrného vyhýbání se placeným úsekům dálnic a silnic.

Obce o stanovisku moc nevědí

„Je to skvělá zpráva, kterou využiji už na nejbližším zasedání rady města. S kamiony, které nám ničí místní komunikace, znečišťují vzduch a komplikují život chodcům, bojujeme už roky,“ komentuje stanovisko z ombudsmanovy kanceláře třeba radní z Kostelce nad Černými lesy nedaleko Prahy Ewa Chmelíková.

Většina obcí ale zatím o novince neví. „Určitě to je velmi zajímavé, prostuduji si to a zkonzultuji to s dalšími představiteli podobně postižených obcí,“ plánuje starosta Krupé na Kolínsku Martin Mokroš.

Starosta Jesenice Pavel Smutný upozorňuje, že v některých krajích už podobná metodika funguje. „Ne tak ve Středočeském kraji. O to, aby nám kamiony nejezdily přes centrum, bojujeme přes tři roky. Marně,“ konstatuje.

Podle mluvčího Ministerstva dopravy Martina Nováka by budoucí postup ohledně tranzitu obcemi měla sjednotit chystaná novela zákona o provozu na pozemních komunikacích. Ta je aktuálně v připomínkovém řízení a na podzim má být připravena k jednání ve vládě.

„Návrh připouští možnost místní úpravou na silnicích II. a III. třídy zakázat nebo omezit vjezd nákladních vozidel, jejichž největší povolená hmotnost činí dvanáct tun a více, pokud užití této silnice není nezbytné pro dosažení místa nakládky, vykládky, údržby nebo opravy vozidla, sídla či provozovny,“ uvádí ministerstvo.

Podle Romana Mrkvičky znalého situace na severozápadě Prahy západ, kterou se vine takzvaná „stará kralupská silnice“, ocení chystaná pravidla i všichni starší lidé. „S hůlkou, která vás sotva drží na nohou, se moc špatně běhá a uskakuje,“ poznamenává.

,